Suoraan sisältöön
Valikko
Kirjaudu
Haku
Kieli
SV
EN

Usein kysyttyä

Voinko saada maksuaikaa erääntyneeseen maksuun?

Jos laskun maksaminen syystä tai toisesta viivästyy, voit lisätä laskulle maksuaikaa Elon verkkopalvelussa enintään 30 päivää laskun eräpäivästä eteenpäin, jos eräpäivästä on mennyt alle 14 päivää. Jos eräpäivästä on mennyt yli 14 päivää ja/tai haluat pidemmän maksuajan, voit sopia asiasta Elon asiakaspalvelun kanssa p. 020 694 730 arkisin klo 8−16.30.

Kyllä, voit saada YEL-laskun e-laskuna, jos olet ilmoittanut YEL-vakuutuksellesi maksajaksi yrittäjän. Voit tehdä e-laskusopimuksen omassa verkkopankissasi. Hae laskuttajaksi Elo Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö ja käytä tunnisteena vakuutusnumeroasi.

Voit saada laskun verkkolaskuna, jos olet ilmoittanut YEL- tai TyEL-vakuutuksellesi maksajaksi yrityksesi. Ilmoita yrityksesi verkkolaskuosoite ja saat jatkossa laskusi sähköisenä. Tiedot voit ilmoittaa suoraan Elon verkkopalvelussa tai sähköisen lomakkeen kautta.
 

Muutokset astuvat voimaan seuraavasta laskusta lähtien.

Lue lisää sähköisestä laskutuksesta >

 

Miten YEL-työtuloa muutetaan?


Työtuloa korotetaan vuosittain automaattisesti palkkakertoimen nousua vastaavasti. Mutta jos yritystoiminnassasi on tapahtunut muutoksia ja työtulosi kaipaa päivitystä, voit ilmoittaa uuden työtulosi Elon verkkopalvelussa tai Yrittäjän mobiili-sovelluksella.

Jos olet ennättänyt saada vanhaan työtuloon perustuvan laskun, voit tämän hävittää, sillä lähetämme sinulle uuden laskun pian tekemäsi muutoksen jälkeen. Muistathan, että työtulon muuttaminen takautuvasti ei ole mahdollista, vaan muutos tehdään aina aikaisintaan ilmoituspäivästä alkaen. 

 

Koska ja miten YEL-vakuutus voidaan lopettaa?


Jos yrittäjätoimintasi päättyy kokonaan tai työskentely vähenee niin merkittävästi, että YEL-työtulosi jää alle YEL-minimin (7 958,99 euroa vuonna 2020), YEL-vakuutus tulee päättää. Päättymisilmoituksen teet helpoiten Elon verkkopalvelussa, myös takautuvasti. Vakuutusmaksut peritään ilmoittamaasi päättymispäivämäärään asti.

 

Mitä teen jos yritykseni on vaihtanut yhtiömuotoa?

Yhtiömuodon muuttuminen ei aina tarkoita muutoksia YEL-vakuuttamiseen. On kuitenkin aina hyvä tarkistaa kuulutko yhä YEL-vakuutuksen piiriin. Lue lisää > 

Jos haluat, että vakuutusmaksujen laskut osoitetaan uudelle yrityksellesi, sinun tulee ilmoittaa siitä erikseen Eloon joko puhelimitse p. 020 694 730 arkisin klo 8−16.30 tai lähettää tiedot Elon verkkopalvelun kautta. Tarvitsemme muutosta varten uuden yrityksesi y-tunnuksen, osoitteen sekä tiedon mistä ajankohdasta lähtien muutos halutaan.

Jos käytät Elon verkkopalvelua yritysasiakkaana, tulee sinun tehdä uusi verkkopalvelusopimus uudelle y-tunnuksellesi. Lue lisää verkkopalvelusta >

 

Mistä saan vakuutustodistuksen?


TyEL- ja YEL- todistukset löydät Elon verkkopalvelusta. Kirjaudu verkkopalveluun tästä >
Jos sinulla ei vielä ole Elon verkkopalvelua käytössä, saat sen käyttöösi tästä > 

 

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>