Tulorekisteri

Tulorekisteri on sähköinen tietokanta, johon tallennetaan 1.1.2019 alkaen suomalaisten ansio-, eläke- ja etuustiedot. Se on valtiovarainministeriön ja Verohallinnon yhteishanke, jossa on työeläkealan lisäksi mukana monia muita sidosryhmiä. Tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin tulee koskemaan kaikkia palkkojen ja etuuksien maksajia ilman siirtymäaikoja.

 

Tulorekisterin toimintakuva


 

Miksi ja mitä hyötyä?

Helpottamaan työnantajia, koska jatkossa ansiotiedot ilmoitetaan vain yhteen paikkaan. Tulorekisteriin tehtävä yksi ilmoitus korvaa nykyiset mm. Verohallinnolle, Elolle ja työttömyysvakuutusrahastolle tehtävät erilliset ilmoitukset. Tulorekisterin mahdollistama ajantasainen tieto lisää oikeellisuutta ja varmistaa oikeansuuruisen työeläkemaksun sekä nopeuttaa eläkepäätöksen tekemistä.

  
Tulorekisterin kansalaiskuva  
 

Kenelle?

 

Vuonna 2019

  • työnantajille, yhdistyksille, säätiöille, kotitaloustyönantajille, asunto-osakeyhtiöille ja kaikille muille, ketkä ilmoittavat ansiotietoja tulorekisteriin
  • Verohallinnolle, Kelalle, Työttömyysvakuutusrahastolle, ETK:lle ja työeläkelaitoksille eli tietoja käyttäville.

Vuodesta 2020 lähtien

  • etuus- ja eläketietojen antajille, esimerkiksi työeläkevakuuttajille, eläkekassoille ja -säätiöille, Kelalle, työttömyyskassoille, Valtionkonttorille sekä vahinko- ja henkivakuutusyhtiöille
  • palkka-, etuus- ja eläketietojen käyttäjille, esimerkiksi Tilastokeskukselle, Koulutusrahastolle, vahinko- ja henkivakuutusyhtiöille.
 

Tulorekisterin kalenteri-ikoni 

 

Milloin?

 

Tulorekisteri otetaan käyttöön vaiheittain:

  • 1.1.2019 ansiotietojen ilmoittaminen
    • Työnantajat ilmoittavat 1.1.2019 ja sen jälkeen maksetut työntekijöiden ansiot tulorekisteriin.
    • Vuonna 2018 maksetut ansiot ilmoitetaan Eloon.
    • Työntekijät voivat tarkastella omia ansiotietojaan tulorekisteristä (myöhemmin vuonna 2019)
  • 1.1.2020 etuustiedot
    • Etuuksien maksajat, kuten Elo, ilmoittavat eläke- ja etuustiedot tulorekisteriin.
    • Etuuksien saajat, kuten eläkkeensaajat, voivat tarkastella omia tietojaan tulorekisteristä.

Tulorekisterin aikataulu

Lisätietoja

Elon asiakaspalvelu auttaa sinua mielellään numerossa 020 694 730 arkisin klo 8–16.30.

Katso tarkemmin mitä tulorekisteri tarkoittaa sinulle

 Painike: lataa tietoa tulorekisteristä työnantajalle Painike: lataa tietoa tulorekisteristä yrittäjälle
Painike: lataa tietoa tulorekisteristä tilitoimistolle
 Painike: lataa tietoa tulorekisteristä työntekijälle  

Painike: lataa tietoa tulorekisteristä eläkkeen tai työeläke-etuuden saajalle