Jumplink
Meny
Logga in
Sökning
Språk
EN
FI

Början av året avspeglade företagarnas oro – corona dominerade placeringsmarknaden

Arbetspensionsbolaget Elos delårsrapport 1.1−31.3.2020:

Årets första kvartal krävde anpassningar till undantagsförhållandena. Coronapandemin inverkade på många sätt på arbetspensionsbranschen och regleringen av den under början av året. Många kunder utnyttjade möjligheterna till flexibilitet i betalningarna. Antalet ansökningar om pension visade en ökande trend. Antalet kundkontakter ökade och kundtillfredsställelsen förbättrades. Efter uppgången i början av året rasade placeringsmarknaden som en följd av coronachocken.

– Coronapandemin har vänt upp och ner på vårt liv och oron som vi delar med hela resten av världen har blivit nästan det enda samtalsämnet som präglar vår vardag. Avsikten med de åtgärder som gemensamt avtalats om inom arbetspensionsbranschen i Finland är att förbättra både pensionsbolagens och kundernas verksamhetsförutsättningar under och efter krisen. Vi koncentrerar oss nu på hur vi kan betjäna våra kunder så bra som möjligt under undantags¬förhållandena och tillsammans ta oss över hindren mot en normal vardag, konstaterar Elos verkställande direktör Satu Huber.

Många av Elos företagar- och arbetsgivarkunder grubblar nu på vilket sätt de ska klara sig ekonomiskt under dessa krävande tider. Även de äldre har börjat överväga pensionsskyddet som ett alternativ och det finns tecken på en ökning av antalet ansökningar om partiell förtida ålderspension.

– Flexibilitet i betalningen av arbetspensionsavgifter och fastighetshyror samt en senareläggning av låneavbetalningar är metoder som vi kunnat möjliggöra för våra kunder under krisen. Våra tjänster har i huvudsak fungerat som tidigare, men i stor utsträckning på distans. Jag är särskilt stolt över att kunderna berömt vår kundservice under dessa svåra tider. Det berättar också om att vi tacklar undantags¬förhållandena tillsammans. Våra ansvarsfulla förfaringssätt och en smidig skötsel av vår grundläggande uppgift får framhävd betydelse under krisen, fortsätter Huber.

Avkastningen på Elos placeringar var -9,5 procent under årets första kvartal. Coronaviruset orsakade en exceptionell nedgång på aktiemarknaden i februari. Tidigare goda placeringsår och decennier har fungerat som buffert för de minskade intäkterna.

– En global kontroll över pandemin är nu i nyckelställning för att världsekonomin och verksamheten på placeringsmarknaden ska normaliseras. Pensionsbolagen placerar långsiktigt och måste nu kunna blicka framåt, säger Huber.

Den långsiktiga placeringsstrategin framhävs under kris

Intäkterna av Elos placeringar var i januari–mars -9,5 (5,2) procent. Solvensnivån var 116,6 procent och solvenskapitalet var 1,2-faldigt i förhållande till solvensgränsen.

– Den positiva aktieutvecklingen i början av året vände neråt efter mitten av februari och efterföljdes i cirka en månad av en exceptionellt kraftig nedgång på aktiemarknaden. Under den sista veckan i mars vände marknadsutvecklingen och blev åter positiv, berättar placeringsdirektör Hanna Hiidenpalo.

Bäst under redovisningsperioden avkastade kapitalplaceringar, icke noterade aktier och direkta fastighetsplaceringar. Förändringarna i marknadspriserna på grund av pandemin hänförde sig till noterade värdepapper. I de icke noterade placeringarnas värden syntes ännu inte några förändringar. Marknadsprisernas rörelser har varit kraftiga under redovisningsperioden, men ännu är det för tidigt att säga hur kraftigt pandemin kommer att inverka på företagens verksamhet och resultatförmåga på lång sikt.

– I det nuvarande läget får en långsiktig placeringsstrategi och en lämplig risknivå ur ett långsiktigt perspektiv framhävd betydelse. Placeringsstrategin bör vara inkomstbringande på lång sikt, trots kraftiga fluktuationer i de kortfristiga avkastningarna på aktiemarknaden, berättar Hiidenpalo.

Den genomsnittliga nominella avkastningen på Elos placeringar under tio år uppgick i slutet av mars till 4,5 procent och motsvarande realavkastning var 3,2 procent. Den genomsnittliga realavkastningen under tio år överstiger fortsättningsvis det avkastningsantagande som Pensionsskyddscentralen använder i sina beräkningar.

Verksamhetsmiljö och framtidsutsikter

De ekonomiska utsikterna är förknippade med stor osäkerhet under slutet av året både globalt och i Finland. Den ekonomiska tillväxten återhämtade sig snabbt efter finanskrisen 2009. Efter att förtroendet återställs också efter den här krisen finns det ett gott utgångsläge för tillväxt, då de fria produktionsresurserna åter tas i bruk.

– Globalt har staterna och centralbankerna samtidigt inlett exceptionellt omfattande stimuleringsåtgärder. Smittsituationen och utdragna restriktioner i anslutning till den inverkar i omfattande grad på den ekonomiska tillväxten och placeringsmarknaden, kommenterar Hiidenpalo.

Den ekonomiska otryggheten torde öka antalet pensionsansökningar

Under rapporteringsperioden uppgick antalet pensionstagare till cirka 240 400 (238 000). Pensioner utbetalades för 880,2 (845,8) miljoner euro under januari–mars. På ansökan utfärdades sammanlagt 7 305 (7 240) pensionsbeslut. Bolaget utfärdade 2 188 (2 274) beslut om ålderspension och 619 (701) beslut om partiell förtida ålderspension.

Under det innevarande andra kvartalet finns det tecken på att den ekonomiska otryggheten som coronavirusläget medför kommer att öka antalet ansökningar om ålderspension och partiell förtida ålderspension. Elos kundservice har fått allt flera kontakttaganden, där kunderna vill reda ut sina pensionsmöjligheter då den egna levnadssituationen förändrats.

Andelen invalidpensioner ökar, oftast på grund av mental ohälsa

Ökningen av antalet ansökningar liksom även i antalet beviljade invalidpensioner, som började för några år sedan, har fortsatt. Elo beviljade 1 704 (1 606) nya invalidpensioner, vilket är sex procent mer än under motsvarande tid året innan. Under 2019 var mental ohälsa för första gången under Elos historia den vanligaste orsaken till nya invalidpensioner. Samma utveckling fortsatte under det första kvartalet 2020 och andelen invalidpensionsbeslut som berodde på mental ohälsa var 36,3 procent och andelen som berodde på sjukdomar i stöd- och rörelseorganen var 28,6 procent.

Kundservicen i pensions- och rehabiliteringsärenden är på en fortsatt utmärkt nivå trots ett ökat antal kundkontakter under coronakrisen. Kundernas rekommendationsvärde, dvs. NPS för telefontjänsten var 73 (72). Vi utvidgade våra webbtjänster för försäkrade och pensionstagare bland annat genom att införa en tjänst för ansökan om en rehabiliteringsplan. NPS för webbtjänsten i pensions- och rehabiliteringsärenden var 63 (58).

I början av 2020 utfärdade vi pensionsbesluten i genomsnitt cirka 15 procent snabbare än i de övriga arbetspensionsbolagen i medeltal. Av de kunder som fick ett pensions- eller rehabiliteringsbeslut gav 89,7 (88,7) procent ett berömligt betyg för den service de fått i samband med ansökan om pension eller rehabilitering.

Elo utökade sin marknadsandel

Den första överföringsperioden för försäkringar 2020 var positiv för Elo. Överföringsperioden var positiv enligt alla mätare; antalet ArPL-kundförhållanden ökade med 235 arbetsgivarkunder netto och en premieinkomst på ca 6,2 miljoner euro. Antalet FöPL-kundförhållanden ökade med 336 företagarkunder. Under årets första kvartal utökade Elo också sin marknadsandel för försäkring av nya företagare jämfört med året innan. Elo är marknadsledare inom FöPL-försäkringar och var tredje arbetsgivarföretag har försäkrat sina arbetstagare i Elo.

Elo skötte 46 700 ArPL-försäkringar för arbetstagare och 82 900 FöPL-försäkringar för företagare. Under perioden uppgick det sammanlagda antalet försäkrade arbetstagare och företagare till över en halv miljon personer.

Elos delårsrapport 1.1.–31.3.2020 >
Elos delårsrapport presentation 31.3.2020 >


Närmare information:
Verkställande direktör Satu Huber, tfn 020 703 5811
Placeringsdirektör Hanna Hiidenpalo, tfn 020 703 5668
Ekonomidirektör Sarianne Kirvesmäki, tfn 020 703 5134

Sök efter artiklar och nyheter