Hoida valtuutukset kuntoon 1.8.2018 alkaen tulorekisterin käyttöä varten

Päivitetty 18.6.2018: Valtuutuksien käyttöönottopäivä. 

1.1.2019 alkaen käyttöön otettava tulorekisteri parantaa ansiotietojen ajantasaisuutta ja oikeellisuutta. Edellytyksenä on, että tiedot ilmoitetaan tulorekisteriin sähköisesti. Jotta pääset käyttämään tulorekisteriä, tee valtuutukset kuntoon 8.8.2018 alkaen (aikaisempi tieto 1.8.2018).

Voit ilmoittaa tulorekisteriin ansiotiedot

  • suoraan palkkajärjestelmästäsi tulorekisterin teknistä rajapintaa käyttäen
  • lataamalla tiedot tiedostona tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa
  • syöttämällä tiedot manuaalisesti sähköisessä asiointipalvelussa tai
  • vain erityisestä syystä paperilomakkeella.

Ilmoittamiseen voi käyttää myös verottajan Palkka.fi-palvelua, joka on pientyönantajille tarkoitettu maksuton palkanlaskennan- ja viranomaisilmoitusten palvelu.

Riippumatta siitä millä tavoin ansiotiedot ilmoitat, suosittelemme että teet sähköisen asiointipalvelun valtuudet kuntoon hyvissä ajoin ennen vuodenvaihdetta. Sähköisessä asiointipalvelussa voit tietojen ilmoittamisen lisäksi tarkistaa antamiasi tietoja tai tehdä ilmoitettuihin tietoihin korjauksia. Jos teknisen rajapinnan kautta ei kaikki tiedot välity, voit myös täydentää tietoja sähköisen asiointipalvelun kautta. Palvelun avataan 1.11.2018 alkaen osoitteessa tulorekisteri.fi.

Tulorekisterin käyttö vaatii sähköisen tunnistautumisen

Tulorekisteri on täysin uusi palvelu, johon eivät päde mitkään vanhat/aiemmin tekemäsi valtuutukset, vanhoja valtuuksia ei järjestelmään ole. Sinun tulee siis tehdä itsellesi valtuutus tulorekisterin rooleihin Palkkatietojen ilmoittaminen tai Palkkatietojen katselu. Voit myös valtuuttaa esimerkiksi tilitoimiston hoitamaan ansiotietojen ilmoittamisen puolestasi. Tulorekisterin käyttöä koskevan valtuutuksen voit tehdä 8.8.2018 alkaen palvelussa Suomi.fi-valtuudet.

Tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun tullaan kirjautumaan tulorekisteri.fi-sivulta. Tunnistautumisessa käytetään julkishallinnon yhteistä Suomi.fi-tunnistusta. Sähköisen asiointipalvelun käyttäjä voi tunnistautua pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, varmennekortilla tai organisaatiokortilla. Ulkomaiset yritykset ja ulkomaisten yritysten ulkomaiset edustajat (luonnolliset henkilöt) tunnistautuvat Katso-palvelussa.

Tulorekisteri tarkistaa Suomi.fi-valtuuksien avulla luotettavasti henkilön tai yrityksen valtuudet, valtakirjat ja oikeudet asioida sähköisesti toisen henkilön tai edustamansa yrityksen puolesta.

Tulorekisterin teknisten rajapintojen käyttäjät tunnistautuvat käyttämällä tulorekisterin varmennepalvelua. Tulorekisterin käyttäjän ei tarvitse tunnistautua henkilökohtaisesti, sillä teknisen rajapinnan käytöstä sovitaan, kun tehdään hakemus teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi. Hakemus on mahdollista tehdä 1.11.2018 alkaen.

Lisätietoja

1.1.2019 alkaen tulorekisteriin tallennetaan kaikkien suomalaisten ansiotiedot. Eläke- ja etuustiedot tulevat mukaan 1.1.2020 alkaen.


15.6.2018