Postin lakko vaikuttaa Elon asiakaspalveluun

6.11.2019

Maanantaina 11.11. alkava Posti- ja logistiikka-alan unionin PAU:n lakko vaikuttaa Elosta lähtevien ja Eloon saapuvien postien kulkuun.

Asiakkaiden kannattaa varautua siihen, että Elosta lähtevä tai Eloon tuleva posti ei kulje lakon aikana ollenkaan tai kulkee viikkojen viiveellä. Lakon tilannetta ja vaikutuksia kannattaa seurata mediasta sekä Postin verkkosivuilta osoitteessa www.posti.fi.

Jotta voit hoitaa vakuutus- tai eläkeasioita lakon aikana sekä lakon jälkeenkin vaivattomasti, ota käyttöösi Elon sähköiset asiointikanavat.

Verkkopalvelussa voit hoitaa vakuutus- ja eläkeasiasi

Nopeimmin ja vaivattomimmin hoidat vakuutus- tai eläkeasiasi käyttämällä sähköisiä asiointipalvelujamme. Kirjaudu verkkopalveluihimme >

Yritysasiakkaat voivat hoitaa Elon verkkopalvelussa kätevästi TyEL- ja YEL-vakuutusasiat, kuten:

  • tulostaa todistuksia
  • katsoa laskut
  • muuttaa YEL-työtuloa 
  • pyytää maksuaikaa laskulle
  • lähettää Eloon verkkoviestejä.

Eikö sinulla ole palvelua vielä käytössäsi? Ohjeet verkkopalvelun käyttöönottoon > 

Henkilöasiakkaat voivat hoitaa eläke- ja kuntoutusasiansa Elon eläkepalvelussa. Palvelussa voi mm:

  • hakea eläkettä ja etuutta 
  • katsoa eläkepäätöksiä
  • toimittaa Eloon liitteitä ja muita asiakirjoja 
  • lähettää Eloon verkkoviestejä
  • eläkkeensaajana korottaa veroprosenttia, tehdä tilinumeromuutoksen sekä tulostaa eläketodistuksen ja etuudensaajana hakea matkakorvausta.

Palveluun kirjaudutaan joko verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. 

Valitse asiointitavaksesi paperiton vaihtoehto

Henkilö- ja yrittäjäasiakkaana voi valita verkkopalveluissamme käyttöösi paperittoman palvelun asiointitavan, jolloin Elosta lähtevät päätökset ja asiakaskirjeet toimitetaan paperipostin sijaan verkkopalveluun. Saat viestin, kun asiakirja on luettavissa verkkopalvelusta. 

Kirjaudu verkkopalveluihimme valitsemaan asiointitavaksi paperiton palvelu >

Valitse sähköinen lasku

Työnantaja ja yrittäjäasiakkaana kannattaa nyt valita käyttöön sähköinen lasku. 

Otathan kuitenkin huomioon, että sähköisen laskutuksen käyttöönottaminen ei vaikuta jo lähetettyjen laskujen toimittamiseen. Voit kuitenkin käydä katsomassa laskut Elon verkkopalvelusta ja tarkistaa maksutilanteen sieltä. 

Yrittäjä, näin otat sähköisen laskun käyttöösi:  

Jos haluat laskut e-laskuina suoraan henkilökohtaiseen verkkopankkiisi, tee e-laskusopimus oman pankkisi kanssa. Jos yritykselläsi on jo käytössä verkkolaskutus, ilmoita sähköiset laskutustietosi meille Elon verkkopalvelussa www.elo.fi/kirjaudu.  Jos et käytä Elon verkkopalvelua, voit ilmoittaa sähköisten laskujen vastaanottajatiedot lomakkeella >. 

Työnantaja, näin otat sähköisen laskun käyttöösi: 

Yrityksen verkkolaskut otat käyttöön helposti Elon verkkopalvelun Asiakastiedot-osiossa. Jos et käytä Elon verkkopalvelua, voit ilmoittaa verkkolaskun vastaanottajatiedot lomakkeella >

Liitteen tai asiakirjan toimittaminen

Henkilöasiakas voi lähettää omaan eläkeasiaansa liittyviä liitteitä ja asiakirjoja meille verkkopalvelussa www.elo.fi/elakepalvelu. Eläkeasiaasi liittyvät asiakirjat voivat olla myös kännykällä otettuja kuvia, mutta huomioithan hyvän kuvanlaadun. Lue lisää > 

Muut asiakaspalvelukanavat

Puhelinpalvelumme toimii normaalisti lakon aikana. Elon puhelinpalvelun yhteystiedot > 
Viestejä Eloon voit toimittaa verkkopalvelussamme tai käyttämällä suojattua sähköpostia >

Usein kysytyt kysymykset:

Henkilöasiakas:

Olen hakemassa eläkettä, miten toimin?

Kun haet eläkettä tai kuntoutusta verkkopalvelussa www.elo.fi/elakepalvelu valitse hakemuksella käyttöösi paperiton palvelu, jolloin toimitamme sinulle eläkepäätöksen verkkopalveluun. Näin saat eläkepäätöksen ajoissa ja voit pyytää Verottajaa toimittamaan verotiedon Eloon sähköisesti. Jos Elo saa verotiedon ajoissa, pidätämme ensimmäisestä eläkkeestä veroa Verottajan ilmoittaman prosentin mukaan. Jos verotieto ei ehdi Eloon ajoissa, pidätämme veroa 40 %, mutta Elon saatua verotiedon, palautamme liikaa perityn veron noin viikon kuluessa tilillesi.
Voit katsoa ensimmäisen eläkkeesi määrän ja Elolla tiedossa olevan veroprosentin verkkopalvelusta www.elo.fi/elakepalvelu  kohdasta Maksutiedot.

Odotan eläkepäätöstä, miten saan eläkepäätöksen tietooni?

Kun olemme tehneet päätöksen eläke- tai kuntoutusasiastasi, lähetämme sinulle tekstiviestin. Voit käydä katsomassa eläkepäätöksen sähköisesti verkkopalvelustamme www.elo.fi/elakepalvelu kohdasta Asiakirjat ja liitteet > Asiakirjat. Jos et ole vielä valinnut asiointitavaksesi sähköistä asiointia, tee valinta samalla, mm. kohdasta Omat tiedot > Valitse asiointitapa. Näin saat eläkeasiaasi liittyvät kirjeet ja asiakirjat vastaisuudessa verkkopalveluun.

Miten voin tarkistaa tilinumeron tai ilmoittaa tilinumeron muutoksesta?

Henkilöasiakas voi lmoittaa tilinumeron muutoksen tai tarkistaa Elon tiedossa olevan tilinumeron verkkopalvelussa www.elo.fi/elakepalvelu. kohdassa Maksutiedot. Huomioithan, että emme voi ottaa tilinumeromuutoksia puhelimessa tai sähköpostilla.

Mistä tiedän, onko asiakirjani saapunut perille?

Seuraa Postin tilannetta: mihin mennessä postiin toimitetut kirjeet on toimitettu perille. Tarvittaessa voit myös olla yhteyksissä asiakaspalveluumme.

Miten voi toimittaa asiakirjoja eläke- tai kuntoutusasiaani?

Henkilöasiakas voi lähettää omaan eläkeasiaansa liittyviä liitteitä ja asiakirjoja meille verkkopalvelussa www.elo.fi/elakepalvelu. Eläkeasiaasi liittyvät asiakirjat voivat olla myös kännykällä otettuja kuvia, mutta huomioithan hyvän kuvanlaadun. Lue lisää: www.elo.fi/hakemus

Työnantaja tai yrittäjäasiakas

Minulla on käytössä verkko- tai e-lasku, vaikuttaako Postin lakko jotenkin?

Ei vaikuta, Postin lakosta huolimatta verkko- ja e-laskut toimitetaan normaalisti asiakkaille.

Saan laskun Elosta paperisena ja maksupäivä lähestyy, mutta laskua ei kuulu. Mitä teen?

Jos laskun toimittaminen osuu lakon ajalle, tulet saamaan paperisen laskun vasta lakon päätyttyä. Lasku voi siis tulla jopa eräpäivän jälkeen. Jotta vältyt viivästysmaksuilta, käy katsomassa sinulle tai yrityksellesi muodostuneet laskut Elon verkkopalvelusta ja hoida laskun maksu ajallaan. Ota samalla käyttöösi sähköinen lasku. Huomioithan, että sähköisen laskutuksen käyttöönottaminen ei vaikuta jo lähetettyjen laskujen toimittamiseen.

Olen ottanut vakuutuksen juuri Elosta ja tarvitsen vakuutuksesta vakuutuskirjan/tiedot vakuutuksesta. Mitä teen?

Yrittäjäasiakas voi käydä katsomassa YEL-vakuutuskirjan verkkopalvelusta. TyEL-asiakas voi käydä katsomassa vakuutuksen tiedot, mm. vakuutusnumeron verkkopalvelusta.
sinulla ei ole vielä käytössä verkkopalvelua, tee verkkopalvelusopimus >