Tulorekisterin yllättävät hyödyt: ei enää ikäviä lisämaksuja, vähemmän salapoliisityötä ja nopeammat eläkepäätökset

30.8.2019

Tulorekisteri on oikaissut mutkia yritysten budjetoinnissa poistamalla ikävät lisämaksut. Lisäksi eläkehakemukset ja eläkepäätöksiä varten tarvittavat tiedot löytävät tiensä oikeaan työeläkeyhtiöön varmemmin.

Vuoden alusta käyttöön tullut kansallinen tulorekisteri poisti työnantajilta moninkertaisen ansiotietojen ilmoitusvelvollisuuden ja kokosi suomalaisten ansiotiedot yhteen paikkaan. Työeläkeyhtiöt, kuten monet muutkin tahot, hakevat asiakkaidensa ansiotiedot suoraan tulorekisteristä esimerkiksi työeläkevakuutusmaksuja ja eläkepäätöksiä varten.

Reaaliaikaiset tulorekisteritiedot ovat poistaneet yrityksiltä ikävät ”lisämaksut”

Tulorekisterin myötä työnantajilla on velvollisuus ilmoittaa työntekijöidensä ansiotiedot pääsääntöisesti viiden kalenteripäivän kuluessa palkanmaksusta. Työeläkeyhtiöt laskevat TyEL-vakuutusmaksun työnantajan tulorekisteriin tekemien reaaliaikaisten ansiotietojen perusteella. Tästä johtuen TyEL-vakuutusmaksut eivät ole enää niin sanottuja ennakkomaksuja vaan ne ovat heti lopullisia maksuja.

Aiemmin koko edellisen vuoden ansiotiedot piti antaa 31.1. mennessä, minkä jälkeen työeläkeyhtiö pääsi laskemaan vakuutusmaksujen lopulliset vuosilaskelmat. Joskus TyEL-vakuutusmaksut saattoivat nousta ennakkomaksuista. Tulorekisterin reaaliaikaisten tietojen myötä vuosilaskelmista on luovuttu.

– Työnantajalle ei siis enää muodostu ikäviä lisämaksuja. Toinen positiivinen asia työnantajalle on se, että kun työnantaja maksaa työeläkevakuutusmaksun ajallaan, ei maksu sisällä vakuutusmaksukorkoa, kertoo Elon vakuutuspalveluiden kehityspäällikkö Nina Vuorela.

Työntekijät saavat vanhuuseläkepäätökset entistäkin nopeammin

Tulorekisteriä hyödynnetään myös eläkepäätöksissä. Elossa vakuutetut työntekijät saavat vanhuuseläkepäätöksen entistäkin nopeammin.

– Kun saamme vanhuuseläkehakemuksen, annamme hakijalle väliaikaisen eläkepäätöksen tulorekisterissä olevien ansiotietojen perusteella. Lopullisen päätöksen annamme, kun eläkkeenhakijan työnantaja on ilmoittanut lopulliset ansiot tulorekisteriin. Alkuvuonna pystyimme antamaan eläkepäätökset keskimäärin 20 päivän aikana, mikä on yli 30 prosenttia työeläkeyhtiöiden keskiarvoa nopeammin, sanoo Elon eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara.

Ennen tulorekisteriä työeläkeyhtiö joutui pyytämään työnantajalta ilmoituksen työntekijän työsuhteen päättymisestä ja työntekijän ansiotiedot, kun vanhuuseläkehakemus oli saapunut. Nyt työeläkeyhtiö saa tiedot suoraan tulorekisteristä.

Tulorekisterin uskotaan lyhentävän tulevaisuudessa myös muiden eläkelajien hakemusten käsittelyaikaa.

– Mitä nopeammin päätökset saadaan käsiteltyä, sitä vähemmän asiakkaan tarvitsee kysellä päätöksensä perään ja hän voi olla rauhallisin mielin. Pystymme nyt käsittelemään selkeät tapaukset nopeasti, mikä vapauttaa eläkehakemusten käsittelijöiden aikaa haastavampaan selvittelyyn, sanoo Saulivaara.

Tulorekisteri on vähentänyt ansiotietojen selvittämisen salapoliisityötä

Vuorelan ja Saulivaaran mukaan tulorekisterissä oleva tieto työnantajan yhteyshenkilöstä ja ansioilmoituksen tekijästä on vähentänyt turhaa ajankäyttöä ansiotietojen etsimiseen.

– Jos tarvitsemme esimerkiksi vanhuuseläkepäätöksen tekemiseksi lisätietoja, tiedämme kehen olla yhteydessä. Jos puolestaan kaipaamme lisätietoja tehdystä ansioilmoituksesta tai jos ilmoituksen tietoja on korjattava, tiedämme keneen olla yhteydessä. Nämä tiedot ovat vähentäneet Elossa tehtävää salapoliisityötä, kertovat Vuorela ja Saulivaara.

Kaikki työntekijät eivät ole tietoisia omasta työeläkeyhtiöstään ja joskus hakemuksia laitetaan väärään yhtiöön. Tulorekisteri on lisännyt niin työnantajien kuin työntekijöiden tietoa omasta yhtiöstä.

– Vaikka oma hakemus menisikin vahingossa väärään paikkaan, se toimitetaan eteenpäin oikeaan yhtiöön. Hakemuksen käsittely kuitenkin viivästyy turhan lenkin takia, sanoo Saulivaara.

Yrityksissä ollaan hyvin perillä tulorekisteristä

Aiemmin ansioiden vuosi-ilmoitukset aiheuttivat kovan ruuhkan työeläkeyhtiöissä joulu–helmikuussa. Tasaisesti vuotta pitkin tulevat ansioilmoitukset ovat vähentäneet ruuhkahuippuja. Sen ansiosta Elon asiantuntijoiden työmäärien tasaantuminen ja puhelumäärien vähentyminen on mahdollistanut entistä paremman asiakaspalvelun.

– Voimme keskittyä neuvomaan asiakkaita, joilla on haastavampia ongelmia. Kaiken kaikkiaan yritysasiakkaat ovat oikein hyvin perillä tulorekisteristä. Siitä on tullut heille rutiinia, kertoo Vuorela.

Lisätiedot:

Nina Vuorela, kehityspäällikkö, puh. 040 576 8919

Satu Saulivaara, eläkeneuvontapäällikkö, puh. 040 725 8935

Kristiina Nieminen, viestinnän suunnittelupäällikkö, 040 586 8778, kristiina.nieminen@elo.fi