Tietoa tulorekisteristä

Mikä?

Kansallinen tulorekisteri on sähköinen tietokanta, johon tallennetaan suomalaisten ansio-, eläke- ja etuustiedot. Se on valtiovarainministeriön ja Verohallinnon yhteishanke, jossa on mukana työeläkeala ja monia muita sidosryhmiä.

Miksi?

Helpottamaan työnantajia. Jatkossa ansiotiedot tarvitsee ilmoittaa vain yhteen paikkaan. Tulorekisteri korvaa nykyiset mm. Verohallinnolle, työeläkeyhtiölle ja työttömyysvakuutusrahastolle toimitettavat ilmoitukset.

Milloin?

  • 1.1.2019 lähtien ansiotiedot ilmoitetaan tulorekisteriin heti maksutapahtuman jälkeen.
  • 1.1.2020 lähtien mm. työeläkeyhtiöt ilmoittavat eläke- ja etuustiedot tulorekisteriin.

Mikä muuttuu?

Vuosi- ja kuukausi-ilmoitustavat poistuvat 1.1.2019 alkaen. Työntekijän vuoden 2019 ansioita ja työsuhteita ei ilmoiteta enää suoraan Eloon esimerkiksi Elon verkkopalvelussa,  vaan tulorekisteriin. Tulorekisterin ilmoitusaikataulu on palkanmaksupäivä + 5 kalenteripäivää.

Miten työnantajan kannattaa valmistautua?

  1. Varmistamalla, että nykyinen palkanlaskentajärjestelmäsi päivitetään vastaamaan tulorekisterin vaatimuksia.
  2. Suosittelemme ottamaan käyttöön sähköisen laskutuksen jo nyt, koska palkanmaksukohtaisen ilmoittamisen myötä laskujen määrä voi kasvaa. Lue lisää >

Mikä säilyy entisellään?

Elon verkkopalvelu palvelee sinua muissa asioissa jatkossakin. Verkkopalvelu tekee TyEL- ja YEL-vakuutusten hoitamisesta helppoa ja nopeaa. Palvelusta löydät kaiken, mitä työeläkevakuutusten hoitamiseen tarvitset, olit sitten yrittäjä, työnantaja tai tilitoimiston edustaja. Verkkopalvelussamme voit mm. pyytää maksuaikaa ja ottaa todistuksia. Lue verkkopalvelustamme lisää >

Lisätietoja

Asiakaspalvelumme auttaa mielellään numerossa 020 694 730 arkisin klo 8–16.30.

Lue tulorekisteristä lisää Verohallinnon sivuilta >