Tulorekisteri

Tulorekisteri on sähköinen tietokanta, johon tallennetaan 1.1.2019 alkaen suomalaisten ansio-, eläke- ja etuustiedot. Se on valtiovarainministeriön ja Verohallinnon yhteishanke, jossa on työeläkealan lisäksi mukana monia muita sidosryhmiä. Tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin tulee koskemaan kaikkia palkkojen ja etuuksien maksajia ilman siirtymäaikoja.

Hyväksy videoevästeet, jotta voit katsoa videon.

Miksi tulorekisteri ja mitä hyötyä siitä on?

Tulorekisterin toimintakuva

Helpottamaan työnantajia, koska jatkossa ansiotiedot ilmoitetaan vain yhteen paikkaan. Tulorekisteriin tehtävä yksi ilmoitus korvaa nykyiset mm. Verohallinnolle, Elolle ja työttömyysvakuutusrahastolle tehtävät erilliset ilmoitukset. Tulorekisterin mahdollistama ajantasainen tieto lisää oikeellisuutta ja varmistaa oikeansuuruisen työeläkemaksun sekä nopeuttaa eläkepäätöksen tekemistä.

Kenelle tulorekisteri on tarkoitettu?

Tulorekisterin kansalaiskuva

Vuonna 2019

  • työnantajille, yhdistyksille, säätiöille, kotitaloustyönantajille, asunto-osakeyhtiöille ja kaikille muille, ketkä ilmoittavat ansiotietoja tulorekisteriin
  • Verohallinnolle, Kelalle, Työttömyysvakuutusrahastolle, ETK:lle ja työeläkelaitoksille eli tietoja käyttäville.

Vuodesta 2020 lähtien

  • etuus- ja eläketietojen antajille, esimerkiksi työeläkevakuuttajille, eläkekassoille ja -säätiöille, Kelalle, työttömyyskassoille, Valtionkonttorille sekä vahinko- ja henkivakuutusyhtiöille
  • palkka-, etuus- ja eläketietojen käyttäjille, esimerkiksi Tilastokeskukselle, Koulutusrahastolle, vahinko- ja henkivakuutusyhtiöille.

Milloin tulorekisteri otetaan käyttöön?

Tulorekisterin kalenteri-ikoni

Tulorekisteri otetaan käyttöön vaiheittain:

  • 1.1.2019 ansiotietojen ilmoittaminen
    • Työnantajat ilmoittavat 1.1.2019 ja sen jälkeen maksetut työntekijöiden ansiot tulorekisteriin.
    • Vuonna 2018 maksetut ansiot ilmoitetaan Eloon.
    • Työntekijät voivat tarkastella omia ansiotietojaan tulorekisteristä (myöhemmin vuonna 2019)
  • 1.1.2020 etuustiedot
    • Etuuksien maksajat, kuten Elo, ilmoittavat eläke- ja etuustiedot tulorekisteriin.
    • Etuuksien saajat, kuten eläkkeensaajat, voivat tarkastella omia tietojaan tulorekisteristä.
Tulorekisterin aikataulu

Ajankohtaista tulorekisteristä

Vinkit tulorekisteriin varautumiseen

Tulorekisterin myötä ansiotietojen moninkertainen ilmoitusvelvollisuus poistuu. Vuoden 2018 aikana yritysten kannattaa varmistaa, että oma palkkajärjestelmä toimii yhteen tulorekisterin kanssa. Suosittelemme myös sähköisen laskutuksen käyttöönottoa. Lue lisää >

Hoida valtuutukset kuntoon tulorekisterin käyttöä varten

1.1.2019 alkaen käyttöön otettava tulorekisteri parantaa ansiotietojen ajantasaisuutta ja oikeellisuutta. Edellytyksenä on, että tiedot ilmoitetaan tulorekisteriin sähköisesti. Jotta pääset käyttämään tulorekisteriä, tee valtuutukset kuntoon 8.8.2018 alkaen. Lue lisää >

Lisätietoa

Me Elossa olemme apunasi

Annette LiusVerkkopalvelut ovat käytettävissä aina, kun sinulle sopii. TyEL- ja YEL-vakuutusasioissa tavoitat meidät numerosta 020 694 730 arkisin klo 8–16.30.