4 askelta menestykseen: näin syntyi Nordic Business Forum
/ Artikkeli

1. Unelmoi rohkeasti
Hans-Peter Siefenin ja Jyri Lindénin tiet kohtasivat alkuvuodesta 2007 markkinoinnin luennolla Jyväskylässä.
— Yhteinen kaveri esitteli meidät sanoen, että hei, tässä on Jyri, joka on businessmies, ja tässä on Hape, myös businessmies, musta teidän pitäis jutella, Siefen naurahtaa.
Niinpä opiskelijapojat juttelivat. Ja juttelevat edelleen.
Sekä Siefen että Lindén olivat jo tahoillaan ehtineet saada yrittäjyyskärpäsen pureman: Lindén oli 15-vuotiaana ollut perustamassa Koululaislehteä, Siefen puolestaan oli lähtenyt kokeilumielessä yrittämään myyntiedustajana.
Nordic Business Forumin juuret ovat vielä vähän syvemmällä lähihistoriassa. Siefen osallistui vuonna 2003 yritysjohdon valmentamiseen ja motivoitumiseen keskittyvään businessvalmennukseen Helsingin kulttuuritalolla ja inspiroitui suuresti.
— Rupesin käymään vastaavissa tapahtumissa ja luin kirjoja. Ihastuin itsensä kehittämiseen ja sitä kautta kasvamiseen, Siefen kertoo.
Unelma oli syntynyt: oma yritys businessvalmennuksen saralta.
Yhteinen yritys syntyi joulukuussa 2008. Nuorten yrittäjien alkuperäinen suunnitelma oli, että valmennusbusiness aloitettaisiin vuoteen 2013 mennessä. Perustamista seuraavana vuonna Siefen joutui kuitenkin kahden polvileikkauksen pakottamana sairaslomalle.
— Sairaalavuoteessa makoillessani pohdin unelmaa uudestaan ja Nordic Business Forum –konsepti kirkastui paperille. Päätimme aloittaa saman tien, neljä vuotta aiemmin kuin alun perin oli tarkoitus, Siefen kertoo, edelleen tuota seitsemän vuoden takaista intoa hehkuen.
2. Jokainen kauppa on kasvua
Ensimmäiset puolitoista vuotta Siefen ja Lindén paiskivat töitä kahdestaan, palkkaa nostamatta.— Budjetti oli todella niukka, ensimmäisen toimiston kalusteet kerättiin kokoon kierrätyskeskuksista ja roskalavoilta, Siefen naurahtaa.
Alkuaikoihin ei pennin venyttämisestä huolimatta liittynyt suuria pelkoja tai epäilyksiä. Valtava innostus siitä, että nyt oikeasti tehdään unelmasta totta, piti huolet loitolla. Lisäksi hyvät suunnitelmat ja selkeät laskelmat lisäsivät tunnetta siitä, että kyllä tämä onnistuu.
— Menetin yöunia korkeintaan sen takia, että ei innostukselta pystynyt nukahtamaan.
Kasvun ensimmäinen askel oli Siefenin mukaan ensimmäinen myyntipuhelu.
— Kasvu alkaa siitä, että kohdataan asiakkaita ja altistutaan sekä kieltäytymisille että kaupan syntymiselle. Välillä diilit menivät männikköön, välillä onnistuttiin. Takaraivossa tsemppasi ajatus: jokainen kauppa on kasvua.
Nuorten yrittäjien onneksi hankitut asiakkaat pysyivät uskollisina. Kerran konferenssiin osallistunut tahtoi liput seuraavallekin vuodelle.
— Jos perälauta vuotaa ja asiakkaita putoaa kyydistä nopeammin kuin uusia kauppoja syntyy, kasvua ei tapahdu. Mutta jos perälauta pitää hyvin, toisin sanoen, asiakkaat pysyvät tyytyväisinä, kasvu on helppoa, Siefen havainnollistaa.
3. Kasvu esimieheksi
Nordic Business Forumin kasvun selkein mittapuu on itse tapahtuman kasvu ja kehitys. Ensimmäinen yrityksen järjestämä tapahtuma oli pienimuotoinen valmennusilta marraskuussa 2010. Vastaavia pieniä tapahtumia oli muutamia, kunnes ne jätettiin pois.
— Kaikki energia haluttiin laittaa vuotuiseen päätapahtumaan ja sen kehittämiseen.
Vuosittain odotukset ylittäneet kävijämäärät ovat sekä kasvun taustalla että sen tulosta. Asiakaspalvelu ja laskutuksen resurssit ovat kasvaneet asiakkaiden määrän kasvaessa. Myynnin ja markkinoinnin tiimiä puolestaan on kasvatettu, jotta tapahtuma kasvaisi.
— Mitä enemmän ja kyvykkäämpiä ihmisiä tapahtuman taustalla on, sitä enemmän liiketoimintaa. Ja sen myötä itse tapahtuma kasvaa, Siefen summaa.
Ensimmäiset ihmiset palkattiin lähipiiristä vuonna 2010. Joka vuosi yrityksen rivit täydentyivät uusilla osaajilla. Viimeisten kahden vuoden aikana henkilöstön määrä on tuplaantunut ja tällä hetkellä Nordic Business Forumin takana seisoo jo 20 työntekijää, joista jokainen uskoo tapahtumaan ja itsensä kehittämiseen.
Kasvu toi mukanaan monelle yrittäjälle tutun haasteen: esimiestyön.
— Kasvuyrityksen johtaminen on jatkuvaa tasapainoilua: pitää rakentaa ja kehittää yritystä vauhdilla, mutta toisaalta pitäisi osata olla läsnä ja kuunnella.
Johtaminen on Siefenin mukaan yrittäjän haasteista ja kehittämiskohteista merkittävin.
— Viime vuoden Nordic Business Forumissa yksi puhujista kysyi yleisöltä, kuinka monella on joskus ollut huono johtaja. Melkein koko yleisö nosti kätensä ylös. Ihmiset ovat kriittisiä, johtajalta odotetaan paljon.
4. Kansainvälisille markkinoille
Siefen ja Lindén tiesivät alusta alkaen, että yritystoiminta ei jää vain kotimaan rajojen sisäpuolelle.— Uskoimme siihen, että hyvää kannattaa jakaa. Olimme nuoria ja nälkää sekä kiitorataa tuntui riittävän. Halusimme tehdä kansainvälisellä tasolla merkittävää juttua, Siefen muistelee.
Nordic Business Forumilla oli alusta alkaen ollut ulkomaalaisia asiakkaita, mikä rohkaisi suunnittelemaan myös kokonaisia tapahtumia ulkomailla. Intoa lisäsi myös tieto siitä, että kansainvälistyminen avaisi oven merkittävästi suurempaan kasvuun.
Kansainvälistyminen on Siefenin mukaan tällä hetkellä yrityksen suurin haaste.
— Kun Nordic Business Forum halutaan rakentaa uudessa maassa, tilanne on hyvin samankaltainen kuin silloin, kun aloitimme Suomessa. Hyvin pienestä lähdetään liikkeelle ja monen asian on onnistuttava, jotta homma toimii.
Ensi vuoden tammikuussa Tukholmassa järjestettävä Nordic Business Forum Sweden on yrityksen ensimmäinen tapahtuma Suomen ulkopuolella. Sinne odotetaan 1500 osallistujaa.
Parhaillaan järjestettävän päätapahtuman ja naapurimaan aluevaltauksen lisäksi myös vuoden 2017 Nordic Business Forumin järjestelyt ovat jo täydessä vauhdissa.
— Tulevan ja nykyisen rakentaminen rinta rinnan on yksi merkittävimmistä kasvun edellytyksistä ja yksi niistä syistä, miksi olemme vuosi toisensa jälkeen pystyneet kasvamaan.
Nykyhetken ja tulevaisuuden samanaikainen tekeminen on monelle yrittäjälle suuri haaste. Onnistumisen salaisuus on kuitenkin Siefenin mielestä yksinkertainen.
— Pitää vain jakaa aika ja resurssit niin, että sekä nykyisen että tulevan suunnittelulle on selkeästi oma aikansa. Avain kasvuun ei siis ole hektinen multitasking, vaan tarkkaan suunniteltu ajankäyttö.
Ajanhallinta todella tulee tarpeeseen, koska Siefenillä ja Lindénillä riittää suunniteltavaa. Vuoteen 2021 mennessä he haluavat Nordic Business Forumin olevan omassa kategoriassaan merkittävin liikkeenjohdon konferenssi. Sitä ennen aiotaan kansainvälistyä entisestään.
— Olemme tähän mennessä kasvaneet hieman nopeammin kuin suunnittelimme, sairaalan pedissä herännyt visio ei ehkä ulottunut ihan näin pitkälle. Kaikki on kuitenkin tapahtunut askel askeleelta, ja niin tehdään myös tulevaisuudessa.
Elo on yksi Nordic Business Forumin pääyhteistyökumppaneista.