Suoraan sisältöön

Elon perintä on asiakkaiden tukena haastavissakin asioissa

/ Artikkeli

Asiakkailta kiitosta saanut Elon perintä auttaa asiakasta kokonaisvaltaisesti erilaisissa perintäasioissa. Jos yrityksellä on maksuvaikeuksia, kannattaa ottaa yhteys perintään ennemmin kuin myöhemmin. Ennakointi ja perinnän kanssa ajoissa tehdyt maksusuunnitelmat auttavat pitämään luottotiedot kunnossa. Se on kaikkien etu.
Suurin osa Elon asiakkaista pystyy huolehtimaan työeläkevakuutusmaksuista ajallaan eikä perintä tule heille koskaan tutuksi. Perintä astuu kuvaan siinä vaiheessa, jos asiakkaalle tulee vaikeuksia maksaa lakisääteisiä työeläkevakuutusmaksujaan. On hyvä tietää, että perintä pyrkii aina neuvottelemaan asiakkaan kanssa ja löytämään oikeanlaiset ratkaisut maksujen hoitamiseksi. Päiviin mahtuukin paljon erilaisia tehtäviä, joissa asiakasta palvellaan pääsääntöisesti puhelimitse tai sähköpostitse.

Vakuutusmaksusaatavien perinnän lisäksi perintää työllistävät myös konkursseihin, yrityssaneerauksiin ja velkajärjestelyihin liittyvät työt.

- Konkurssihakemus on aina viimeinen keino periä saatavaa asiakkaalta. Ennen sitä pyritään asiakkaan kanssa neuvotellen hakemaan muita ratkaisuja maksujen hoitamiseen, kertoo Elon perintäasiantuntija Anne Kontkanen.

Tulorekisteri tuo jonkin verran muutoksia myös perinnän työhön. 1.1.2019 alkaen ansiotiedot ilmoitetaan tulorekisteriin 5 päivän kuluessa palkanmaksusta, jolloin TyEL-vakuutusmaksukin on automaattisesti oikean suuruinen. Tulorekisteriaikana vakuutusmaksut perustuvat tulorekisteriin tehtyihin ansioilmoituksiin.

Asiakkaat erittäin tyytyväisiä Elon perintään

Perinnässä on asiakastyytyväisyyttä mitattu nyt reilun vuoden ajan. Alkuun mittaaminen mietitytti, koska perinnässä toiminta tukeutuu pitkälti ennalta kirjattuihin sääntöihin.

"Ajattelimme, että meillä ei ole keinoja vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen, mutta onneksi olimme väärässä. On palkitsevaa huomata, miten omalla työllämme voimme auttaa asiakasta, kertoo Kontkanen.

Perinnän NPS-luku on vuoden alusta tähän päivään huikea 85,1. NPS-luku kertoo, kuinka moni asiakkaista on valmis suosittelemaan Eloa. Näin asiakkaat ovat todenneet palvelustamme:

”Keskustelu työntekijän kanssa oli avointa ja välitöntä. Tunsin, että minua kuunneltiin ja auttamisen tahto oli vilpitöntä.”

”Kiitos asiamme ovat hoituneet aina nopeasti ja vaikka on jouduttu tekemään maksusopimuksia, asiat on aina olleet sovittavissa yrityksen toiminta huomioiden ja erityisesti asiakaspalvelu on Elolla aina loistavan ystävällistä.”

”Joustavaa ja nopeaa ongelmanratkaisua, olen tosi tyytyväinen.”


Monilla perintää hoitavilla henkilöillä on vahvaa osaamista joko YEL- tai TyEL-vakuuttamisesta. Tämän lisäksi jokaisella on joku oma erityisosaamisalueensa. Osa on erikoistunut esimerkiksi rikos- ja petosasioihin, osa taas hallitsee järjestelmät, joita tarvitaan kaikissa järjestelmäkehityshankkeissa.

- Asiakastyytyväisyyttä lisääkin varmasti se, että pystymme palvelemaan asiakkaitamme kokonaisvaltaisesti perintäasioista vakuutushoidollisiin asioihin. Jos emme heti osaa ratkaista asiakkaan asiaa, selvitämme asian asiakkaan puolesta emmekä jätä asiakasta koskaan epävarmuuteen, toteaa Kontkanen.

Miksi työeläkevakuutusmaksut kannattaa hoitaa ajoissa kuntoon?

Kun työeläkevakuutusmaksut maksetaan ajallaan tai sovitaan maksusopimuksesta ajoissa, pysyy asiakkaan tilaajavastuutieto kunnossa. Jos työeläkevakuutusmaksut jäävät hoitamatta ja sopimatta, voi luottotietoihin tulla maksuhäiriömerkintä. Jos luottotietoihin ennättää merkintä tulla, on tieto järjestelmissä 2–3 vuotta. Tämä vaikeuttaa yrityksen liiketoimintaa.

- Asiakkaan onkin hyvä ennakoida ja ottaa meihin yhteyttä heti, kun vakuutusmaksujen maksamisessa on hankaluutta. Autamme asiakasta mielellämme ja yllättävän monia auttaa jo pienikin lisämaksuaika. Kun asiakas ottaa meihin ajoissa yhteyttä, maksuista sopiminen on helpompaa, vinkkaa Kontkanen.

Asiakas löytää laskulta ja muistutuslaskulta Elon yhteystiedot, joihin voi maksuasioissa olla yhteydessä. Maksuasioita voi hoitaa helposti myös Elon verkkopalvelussa. Verkkopalvelun kautta laskulle voi saada maksuaikaa enintään kuukauden verran eräpäivästä.

Tiesitkö tämän?

  • Asiakas voi hakea YEL- ja TyEL-vakuutusmaksulle maksuaikaa. Elon verkkopalvelussa laskulle voi saada maksuaikaa enintään 30 päivää laskun eräpäivästä. Asiakas voi olla yhteydessä myös Elon asiakaspalveluun, p. 020 694 730 arkisin klo 8−16.30.
  • Elon perinnän kanssa voi neuvotella yksilöllisen maksusuunnitelman, p. 020 703 5400 arkisin klo 8–16.30.
  • Tulorekisterin käyttöönoton jälkeen, 1.1.2019 alkaen TyEL-vakuutusmaksut ovat lopullisia.
  • Tulorekisteriaikana Elo ei voi rekisteröidä tai ilmoittaa asiakkaan ansiotietoja asiakkaan puolesta, vaan asiakkaan on itse ilmoitettava tiedot tulorekisteriin.

Tutustu myös näihin

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>