Suoraan sisältöön

Ruthin henki alkaa historiasta

/ Artikkeli

R.Ruth Oy:n pitkän menestyksen salaisuus piilee työntekijöiden sitouttamisessa ja vahvassa paikallissitoutumisessa sekä rohkeudessa muuttua maailman mukana.
Jyväskylän Autotarvikkeessa tuoksuu tuore nahkaverhoilu, autovaha ja kotiruoka. Lounasravintolassa on tänään tarjolla uunimakkaraa ja kaalikääryleitä.

– Haluamme pitää työntekijöistä hyvää huolta. Konseptiimme kuuluva oma lounasravintola on yksi osoitus tästä, kertoo konsernin toimitusjohtaja Ari Routti.

Autotarvike on osa R. Ruth Oy -konsernia. Autokauppojen lisäksi konserniin kuuluu ravintoloita, kiinteistöomistuksia ja teknologia-alan sijoituksia. R. Ruth on vanhin jyväskyläläinen yksityinen ja edelleen saman suvun omistuksessa oleva yritys. Ari Routti on Ruthin sukua neljännessä polvessa.

Routin mukaan työntekijöiden sitouttaminen ja paikallissitoutuminen ovat avaimia yrityksen menestykseen ja pitkään historiaan. Puhutaan Ruthin hengestä, joka saa työntekijät sitoutumaan, ja mikä on kantanut yritystä jo kolmella vuosisadalla. Mutta mitä se Ruthin henki oikeastaan on?


Vas. Seppo Routti, Kimmo Savolainen, Ari Routti

Juuret syvällä Keski-Suomessa 

Ruthin henki alkaa historiasta. Ehkä parhaiten yrityksen tarinan tuntee Jyväskylän Autotarvike Oy:n hallituksen puheenjohtaja Seppo Routti, Arin setä. Seppo Routti aloitti uransa yrityksessä jo 1950-luvulla.

– Vaikka ikäni puolesta voisin olla jo eläkkeellä, tulen töihin edelleen joka päivä, 82-vuotias Seppo Routti kertoo.

Routti kertaa R.Ruth Oy:n juurten ulottuvan vuoteen 1883, jolloin Robert Ruth, hänen isoisänsä ja Ari Routin isoisoisä, perusti sekatavarakaupan Jyväskylän keskustaan. Vain muutaman vuoden kuluttua, 1888, liike tuhoutui tulipalossa. Onni onnettomuudessa, tulipalo saattoi olla merkittävän liiketoiminaan alkukipinä, sillä vakuutuksesta saamiensa korvausten turvin Robert perusti tukkukaupan.

Ruthin tukkukaupasta tuli keskeinen tavarantoimittaja koko Keski-Suomen alueelle. Robertilla oli satamassa isot varastot, joista tavaraa jaeltiin laajalle alueelle ympäri Keski-Suomea. Kauppiaat ympäri maakunnan hakivat tavarat hevosella Ruthilta. Ennen rautatietä tavara tuli satamaan Päijännettä pitkin, myöhemmin junalla.

– Vähitellen liiketoiminta laajeni. Vuonna 1906 perustettiin Jyväskylän höyryleipomo. Ruthin rinkeli oli leipomon menestystuote, jota myytiin pärekoreissa ympäri Suomen, kertoo Seppo Routti.

Kun Robert Ruth kuoli vuonna 1926 hän testamenttasi puolet omaisuudestaan Korpilahden köyhille. Suvulle jäi kuitenkin menestyvä tukkukauppa ja leipomo. Sittemmin Ruth on luopunut tukkukaupasta ja hiljattain myös leipomotoiminnasta, mutta konserni on laajentunut ympäri Suomen. Pääkonttori on kuitenkin pysynyt Jyväskylässä.

– Paikallisuus on yksi yrityksen pitkän menestyksen salaisuuksista. Nopeasti muuttuvassa, kansainvälisten ketjujen maailmassa on myöskin tärkeää, että on yrityksiä, joilla paikallissitoutuminen on vahvaa, Seppo Routti toteaa.

Työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara

Kun astuu autokaupasta korjaamon puolelle, vaihtuu uusien autojen tuoksu moottoriöljyn hajuun ja työntekijöiden asut kauluspaidoista harmaisiin ja punaisiin haalareihin.

Ruth on merkittävä työllistäjä Jyväskylän alueella. Konsernin talousjohtaja Kimmo Savolainen kertoo, että parhaimmillaan konsernin palkkalistoilla on ollut yli 600 työntekijää. Tällä hetkellä työntekijöitä on lähes 200. Näistä työntekijöistä halutaan myös pitää kiinni.

– Monen ihmisen kouluttaminen esimerkiksi vaativan modernin auton huoltamiseen on pitkäaikainen investointi molemmin puolin. Se ei ole vain investointi osaamiseen, vaan myös henkinen investointi, johon liittyy viihtyvyys, työsuhdeturva, vakuutusjärjestelmät, terveydenhoito – ne ovat kaikki tärkeitä asioita nykymaailmassa, jossa monet asiat liikkuvat vähän turhankin nopeasti, kertoo Savolainen.

Savolainen on itse työskennellyt Ruthilla kohta 15 vuotta. Tavoitteena on myös jäädä eläkkeelle yrityksestä. Tämä ei ole poikkeuksellista, sillä Ruthilla tehdään pitkää uraa ja vaikka työntekijöiden ikähaitari on laaja, täältä myös eläköidytään keskimääräistä useammin.

– Peruspalkan ja työsuhde-etujen päälle olemme kehittäneet vielä pitkäjänteisempiä sitovia elementtejä, kuten ylimääräisen eläkkeen maksamisen meiltä eläköityville, Savolainen kertoo.

Savolaisen mukaan myös sairaspoissaoloja on Ruthilla keskimääräistä vähemmän.

– Meillä on laajin mahdollinen henkilöstövakuutusturva ja laadukas työterveyshuolto. Tällaisen edun kun saa normaalien palkkaetujen päälle, niin sitä osaa arvostaa, kun sairastuu.

Rohkeutta uudistua maailman mukana

Vahva paikallissitoutuminen tai se, että työntekijöistä pidetään kiinni, ei tarkoita pysähtymistä. Yli sata vuotta vanha menestystarina on aikojen saatossa vaatinut muuntautumiskykyä ja Ruth on aina muuttunut maailman mukana.

–Yrityksen punainen lanka on ollut, että aina kun jokin asia on loppunut tai tullut päätökseen, joskus dramaattisestikin, on menty rohkeasti eteenpäin, sillä ajatuksella, että pää pysyy pinnalla ja konsernin elo jatkuu, sanoo Kimmo Savolainen.

Konkreettisesti tämä on tarkoittanut esimerkiksi sitä, että kun jollakin toimialalla näkymät ovat heikentyneet, siitä on luovuttu.

– Kun nähtiin, että pikkukaupat häviävät ja maatalouskauppa loppuu, niin myytiin tukkuliike. Nyt 75-vuotta siitä pikkukaupat ovat hävinneet ja tukkukauppa on siirtynyt varastoista pyörien päälle, kertaa Seppo Routti.

Myös höyryleipomosta alkanut ja sittemmin Jyväshyvä-yhtiöksi vaihtunut, omana aikanaan erittäin merkittävä keksitehdas ja yli 100 vuotta kestänyt leipomotoiminta myytiin, kun nähtiin, että ulkomaiset keksit tulevat.

Ruthin mukaan muutos on kiinnostavampaa nähdä mahdollisuuksina kuin uhkina. Maailman muutos on kaikille organisaatioille haaste, mutta myöskin mahdollisuus. Jos maailma olisi sementtiin valettu, eikä mikään muuttuisi, niin sehän olisi tylsää!

Mutta mitä se Ruthin henki sitten on?

– Kyllä kai se on se ajan myötä tullut sellainen tasaisuus. Eletään yhdessä täällä samaa elämää työntekijät ja johto. Tämä on jonkinlainen toinen perhe, toteaa Ari Routti.

Tutustu myös näihin

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>