Suoraan sisältöön

Nyt ei ole aika antaa periksi

/ Artikkeli

Coloron perustajat

Kun korona hyökyi Suomeen, suomalaisella graafisen alan kasvuyrityksellä Colorolla katosi yhden yön aikana puolet yrityksen liikevaihdosta. Alkushokin jälkeen oli käärittävä hihat ja ryhdyttävä hommiin. Syntyi idea valmistaa pisarasuojatuotteita.

 

Kun korona hyökyi Suomeen, suomalaisella graafisen alan kasvuyrityksellä Colorolla katosi yhden yön aikana puolet yrityksen liikevaihdosta. Alkushokin jälkeen oli käärittävä hihat ja ryhdyttävä hommiin. Syntyi idea valmistaa pisarasuojatuotteita.

Pari vuotta sitten perustetulla Colorolla oli ennätyskevät edessä. Fyysisten pintojen värjäämiseen ja asiakkaiden liiketoiminnan visuaalisen vaikuttavuuden maksimointiin keskittyvä yritys oli kiihkeässä kasvun vaiheessa, kun korona iski maaliskuussa ja Suomi sulkeutui. Alle vuorokauden sisällä yrityksen liikevaihdosta suli puolet pois.

Yritys oli nyt uuden edessä. Puhelimet soivat tauotta, kun asiakkaat peruivat jo vahvistettuja tilauksiaan. Alkushokki ravisteli yrityksen johtoa.
– Liikevaihdon myötä lähtivät myös yöunet, myöntää Coloron toimitusjohtaja Jyrki Narinen. – Ainakin itse kävin paniikinomaisia tunteita läpi. Sen hetken paniikin jälkeen oli pakko koota itsensä ja ryhtyä miettimään, että mitä tekemistä voisimme keksiä olemissa olevilla laitteillamme.

Pysäytä pisarat

Syntyi ajatus DropStopperista, kotimaisesta suojavisiiristä, jota voitaisiin valmistaa yrityksen olemassa olevalla laitteistolla.
– Meillä oli lattia täynnä koneita, joilla leikattiin suuria mainoksia tapahtumiin. Oivallettiin, että niillä voisi leikata paljon muutakin. Kuten nyt vaikka erilaisia muoveja. Siitä lähdettiin liikkeelle, kertoo yrityksen myyntijohtaja Ilkka Mattila.

Ihan helpolla ei silti uutta syntynyt.
– Joka päivä oli sellainen tunne, että lyön hanskat tiskiin. Testatessani visiiriä nukuin esimerkiksi se päässä, koska jos hoivahenkilöstö niitä käyttää, niiden täytyy toimia ja olla mukavia, Jyrki Narinen muistelee alkutaivalta.

Kaikesta paineesta ja väsymyksestä huolimatta tahto pärjätä ja sujuva sisäinen yhteistyö siivittivät yritystä uuden äärelle.
– Olemme toimivan johdon kanssa tunteneet toisemme 15 vuoden ajan ja meillä on yhteistä historiaa jo ennen Coloroa. Kun uutta oli luotava, teimme asiat talkoohengellä. Silti välillä suusta pääsi jopa ärräpäitä, joka ei ole koskaan ollut meille millään tasolla normaali tapa toimia. Se kertoo siitä, että aika oli aivan poikkeuksellinen ja paineet todella kovat, kertoo Mattila.

Tuotekehitys ja myynti käsi kädessä

Alkuvaiheessa uudesta visiirimallista valmistettiin kymmeniä erilaisia prototyyppejä.
– Kokoushuoneemme pöytä oli täynnä erilaisia malleja. Tuotekehitysveturina toimi Jyrki, joka rakenteli eri versioita yöt unissaan ja päivät toimistolla. Minun tehtävänäni oli luoda visiirille samalla kysyntää ja löytää oikeat markkinat, kertoo Ilkka Mattila.
– Soitimme muun muassa kaikki mahdolliset sairaanhoitopiirit ja päivittäistavarakaupan toimijat läpi ja tarjosimme heille kotimaassa valmistettuja visiirejä. Meidän onnemme oli, että tuotteeseen tartuttiin, muistelee Mattila.

Onnistuneen tuotekehityksen tuloksena Colorolla on ollut jo huhtikuusta asti myynnissä Vantaalla valmistettuja ja pestävillä pehmusteilla varustettuja suojavisiirejä. Viranomaisvaatimukset ja niiden tulkinnat ovat vaihdelleet, joka puolestaan on edelleen hankaloittanut tuotekehitystä. Visiirien ohella yrityksessä valmistetaan myös kertakäyttöisiä hoitoessuja sekä brändättäviä kangasmaskeja. Markkinat vetävät ja suojavisiirejä on myyty jo kuusinumeroinen luku.

Coloron perustajat autoilla

Nyt markkinat vetävät hyvin, mutta uusi tuote ei syntynyt helpolla. 

Älä mieti liikaa, vaan toimi

Äkillisten muutosten edessä yrityksen johto voi joko halvaantua tai ryhtyä toimeen. Colorolla käärittiin nopeasti hihat ja osallistettiin koko henkilökunta mukaan muutokseen. Henkilöstön ensimmäinen reaktio uuteen visiiriin oli kuitenkin huvittuneen epäuskoinen.
– Kun Pelle Peloton -mallini kiersi talossa ensimmäistä kertaa, henkilökunta reagoi siihen nauramalla. Mutta kun kilpailijat alkoivat lomauttaa työntekijöitä, niin kaikki tajusivat, että uusi tuote tuo meille nyt sen tarvittavan liikevaihdon, kertoo Jyrki Narinen.

Kun Narinen ja Mattila summaavat kuluvan vuoden tapahtumia, yhteistä kaikelle on, että tahto pärjätä on ollut niin vahva, että on syntynyt täysin uusi tapa toimia. On innovoitu, tehty kokeiluja, myyty johdonmukaisesti ja onnistuttu myös digimarkkinoinnissa. Suojavarusteet jäänevät osaksi yrityksen tuotevalikoimaa, vaikka korona jossain vaiheessa hellittäisikin otettaan.

Nyt neuvotteluhuoneen pöydällä odottaa uusi aihio nimeltä AttitudeMask, josta yritys hakee seuraavaa hittituotetta.
– Maskilla voi ottaa kantaa ja se on suunniteltu kuluttajamarkkinaan. Jouluksi valmistamme esimerkiksi maskeja, joihin on ommeltu joulupukin parta valmiiksi. Odotamme mielenkiinnolla, miten kuluttajat ottavat uudet ideat vastaan, kertoo Ilkka Mattila.

Coloron työntekijät

Coloron henkilökunta otettiin muutokseen mukaan

Jyrki Narisen ja Ilkka Mattilan vinkit koronan kurimuksessa tuskaileville yrittäjille:

1) Tarjoa jotain täysin uutta
– Perehdy oman yrityksesi vahvuuksiin. Jos korona tai muu kriisitilanne heiluttaa yritystä, niin tarjoa sitä, mitä et ole aiemmin tajunnut tarjota.

2) Älä jää liiaksi miettimään
– Kun meiltä loppuivat työt, lähdimme rohkeasti kokeilemaan uutta. Jos olisimme käyneet siinä vaiheessa syvällisiä strategiakeskusteluja, olisimme sillä polulla edelleen. Päätimme toimia heti, emme miettiä liikaa. 

3) Optimoi ja kehitä
– Meille ensimmäinen asia oli keksiä tuote. Sen jälkeen oli löydettävä markkina. Sitten oli vielä optimoitava tekeminen mahdollisimman kannattavaksi. Mietimme edelleen jatkuvasti, miten voimme tehdä jonkun vaiheen vielä järkevämmin.

4) Hae rehellistä palautetta
– Silloin kun oma jaksaminen on kovilla, on tärkeää, että ympärillä on porukka tukemassa. Jos sinulla ei ole työyhteisöä, etsi sellainen luotettu henkilö, joka osaa ja uskaltaa ohjata sinua oikeaan suuntaan.

5) Ruoki sisäistä luovuuttasi ja uskallustasi
–  Meillä halutaan ruokkia luovuutta. Epäonnistumisia tulee totta kai, mutta myös niitä tiiliskiviä, jotka pitävät perustan kunnossa.

 

Yrittäjä, älä jää yksin!

Koronan vaikutukset ovat vaikeuttaneet useiden yrittäjien normaalia liiketoimintaa ja pakottavat monet järjestelemään yrityksen maksuja poikkeuksellisella tavalla. Muistathan, että autamme, mikäli sinulla on maksuasioiden kanssa vaikeaa. Ole meihin yhteydessä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, niin voimme yhdessä miettiä ratkaisun sinua kohtaavaan vakuutus- ja maksuasioihin liittyvään ongelmaan.

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, niin keskustellaan lisää, puh. 020 694 730 (arkisin klo 8.00–16.30.).

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>