Suoraan sisältöön

Helppokäyttöinen vakuutushakemus onnistui yhdessä asiakkaiden kanssa

/ Artikkeli

Elon vakuutushakemus uudistui marraskuun lopulla, ja käyttäjien palautteissa ovat korostuneet palvelun helppokäyttöisyys, sujuvuus ja nopeus. Onnistuneen uudistuksen taustalla on iso projekti, jossa kuunneltiin asiakkaita, hyödynnettiin palvelumuotoilua ja otettiin käyttöön uusia teknologioita.

Lähtökohta vakuutushakemuksen uudistukselle oli se, että palvelusta haluttiin tehdä nykyaikaisempi, älykkäämpi ja vaivattomampi. Entistä sujuvamman palvelun kehitystyössä painotettiin erityisesti helppokäyttöisyyttä ja mobiilikäytettävyyden parantamista. Tavoitteena oli vakuutushakemus, jossa asiakkaan tarvitsee täyttää mahdollisimman vähän tietoja itse ja palvelu, joka ohjaa käyttäjää hakemuksen tekemisessä.

Uudistuksessa hyödynnettiin palvelumuotoilua

 

Vakuutushakemuksen uudistusprosessi alkoi esiselvitysprojektista, jonka aikana suunniteltiin palvelumuotoilun keinoin, miltä uusi palvelu näyttäisi ja miten se toimisi. Palvelumuotoilulla haluttiin varmistaa, että hakemus vastaisi todellisia tarpeita, olisi helppokäyttöinen, ymmärrettävä ja tuottaisi positiivisen kokemuksen.

Ensimmäisessä vaiheessa kerättiin taustaymmärrystä, kuvattiin asiakkaiden palvelupolut ja tunnistettiin kriittiset kohdat. Seuraavaksi luotiin ratkaisuideoita, joita jalostettiin eteenpäin palvelun prototyypiksi. Asiakkaat testasivat prototyyppiä ja asiakaspalautteiden pohjalta viimeisteltiin prototyyppi, joka toimi lopullisen version pohjana.

Nyt uudistunut hakemus on ollut käytössä jo useamman viikon, ja saanut käyttäjiltä hyvän vastaanoton. Projektissa onnistuttiin kehittämään palvelua vastaamaan asiakkaiden tarpeita, mikä on tärkein tavoite Elon kaikkien palveluiden kehitystyössä.

Mitä haluaisit lukea?

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>