Suoraan sisältöön
Valikko
Kirjaudu
Haku
Kieli
SV
EN

Hyvä maine auttaa vaikeiden aikojen yli – kolme vinkkiä yrityksen maineen rakentamiseen

/ Artikkeli

nakokulma_hyytelo_1200x800

Elon kyselytutkimuksen mukaan hyvä maine on auttanut yrityksiä selviämään koronasta. Mistä asioista maine syntyy ja miten sitä voi rakentaa? 

Hyvä maine on yrityksen tukipilari. Se lisää arvostusta, luottamusta ja suosittelua sekä auttaa selviämään kriiseistä. Hyvin rakennettu maine voi jopa pelastaa tilanteen, jos jotain ennakoimatonta tapahtuu.

Elon ja Suomen Yrittäjien Menesty yrittäjänä -kyselytutkimuksen mukaan lähes 80 prosenttia yrityksistä pitää yrityksen tunnettuutta ja mainetta erittäin tai melko merkittävänä tekijänä koronasta selviämisessä. Tunnettuus ja hyvä maine ovat auttaneet pitämään asiakkaista kiinni haastavana aikana.

Tutkimukseen vastanneet yrittäjät arvioivat, että koronasta selviytymiseen ovat vaikuttaneet eniten tekijät, jotka on rakennettu pitkällä aikavälillä ennen koronapandemian alkamista. Maineen rakentamisessa onkin kyse pitkäjänteisestä työstä: siitä, miten yritys pitää brändistään ajan saatossa huolta.

Mistä maine rakentuu?

Maine rakentuu yrityksen toiminnan ja siitä viestimisen yhteisvaikutuksena. Maineen kannalta on tärkeää, että yritys toimii arvojensa mukaisesti, sillä maine on aina ansaittava. Puheiden ja tekojen välillä ei saa olla ristiriitaa.

Yrityksen omien tekojen lisäksi maineeseen vaikuttaa se, millaisena yrityksen sidosryhmät, kuten asiakkaat ja oma henkilöstö, näkevät yrityksen ja mitä he ovat yrityksestä lukeneet tai kuulleet.

Yrityksen maine ei siis ole täysin sen omissa käsissä. Sitä voi kuitenkin pyrkiä rakentamaan ja hallitsemaan mahdollisimman hyvin.

Näin rakennat yrityksesi mainetta – kolme vinkkiä

1. Kerro yrityksesi tarina

Asiakkaat ja sidosryhmät haluavat tietää tuotteiden ja palveluiden takana olevasta yrityksestä yhä enemmän. Yrityksen tarinan kertominen esimerkiksi kotisivuilla ja sosiaalisen median kanavissa onkin tehokas maineen rakennuksen keino. Asiakkaiden on myös helpompi sitoutua yritykseen, joka tuntuu tutulta.

2. Näy määrätietoisesti

Yrityksen täytyy näkyä sidosryhmilleen. Jos yrityksesi on asiakkaille tuntematon, he eivät löydä tuotteidesi tai palveluidesi pariin tai uskalla luottaa rahojaan yrityksellesi. Tänä päivänä on oltava aktiivisesti läsnä esimerkiksi verkossa ja sosiaalisessa mediassa.

Yrityksen maine rakentuu pohjimmiltaan siitä, mitä yrityksestä puhutaan, eikä siitä, mitä yritys itsestään puhuu. Silti puheen sävyä voi pyrkiä hallitsemaan. Arvokkaan, hyödyllisen ja informatiivisen sisällön tuottaminen on tässä yksi tehokkaimmista keinoista.

3. Valjasta koko organisaatio mainetyöhön

Maineen rakentaminen ja hallinta ovat koko organisaation työtä, eivät ainoastaan johdon, markkinoinnin ja viestinnän. Mainetyö helpottuu, kun kaikki työntekijät ymmärtävät, miten he voivat omalla työllään ja toiminnallaan vaikuttaa organisaationsa maineeseen.


Lähteet:
Forbes: Building Reputation Over Your Competitors: What You Really Need To Know
Forbes: Four Powerful Ways To Build Your Brand Reputation
T-media: Maineen johtaminen on kokonaisvaltaista työtä

Hae lisää luettavaa

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>