Suoraan sisältöön
Valikko
Kirjaudu
Haku
Kieli
SV
EN

Jokainen kaipaa työlleen tarkoitusta - Neljä vinkkiä merkityksellisyyden lisäämiseen työssä

/ Artikkeli

Tyon merkityksellisyys
Koko työyhteisö hyötyy, kun työntekijä kokee työnsä merkitykselliseksi. 

Työelämän murroksessa työn merkityksellisyys nousee yhä keskeisempään rooliin. Myös poikkeusaika on herättänyt monet meistä pohtimaan työmme tarkoitusta uudella tavalla. Miten työn merkityksen voi löytää ja miten se vaikuttaa organisaation menestykseen?

Vietämme ison osan valveillaoloajastamme töissä. Ei siis ihme, että itse kukin kaipaa työssään merkityksellisyyttä.

Jokainen meistä kokee merkityksellisyyden kuitenkin omalla tavallaan. Tutkimuksissa on todettu, että mahdollisuus toteuttaa itseään, sekä mahdollisuus tehdä työn kautta hyvää, ovat avaimia merkityksellisyyden kokemukseen. Jos ainakin toinen seikoista toteutuu, on työntekijän todennäköisesti helpompi kokea merkityksellisyyden tunnetta työn arjessa.

Koko työyhteisö hyötyy, kun yksittäinen työntekijä kokee työnsä merkitykselliseksi

Työn merkityksellisyys on tärkeää paitsi yksittäiselle työntekijälle, myös yritykselle ja sen liiketoiminnalle. Motivoituneet ja sitoutuneet työntekijät ovat tehokkaampia ja tuovat lisäpuhtia koko organisaation tuottavuuteen.

Kohti merkityksellistä työtä

Johda merkitystä -teoksessa työelämän asiantuntijat opastavat, miten työyhteisöissä voidaan luoda ja johtaa merkityksellisyyttä. Poimimme teoksesta neljä tekijää, joilla jokainen työyhteisö voi vaikuttaa merkityksellisyyden rakentamiseen.

1) Tiedosta yhteinen missio
Jokaisen työntekijän pitäisi tunnistaa yrityksen missio, eli pystyä vastaamaan kysymykseen siitä, miksi yritys on olemassa. Kun työntekijä tuntee yrityksensä mission ja kokee sen omakseen, hänelle syntyy kokemus oman työn merkityksellisyydestä. Tunne siitä, että oma työ on osa suurempaa kokonaisuutta vahvistaa merkityksellisyyden kokemusta.

2) Tunnista tarkoitus jokaisen työtehtävän takana

Monen meistä työpäivät pitävät sisällään sekä mielekkäitä ”oikeita töitä” että vähemmän antoisaa, mutta pakollista silppua. Sen ymmärtäminen, miten myös merkityksettömältä tuntuvat työtehtävät edistävät organisaation toimintaa, motivoi työn tekemisessä. Johtajien ja esihenkilöiden olisikin hyvä pystyä antamaan selkeä vastaus kaikenlaisten työtehtävien tarkoitukselle.

3) Luo tilaa yhteisöllisyydelle ja hyvälle vuorovaikutukselle
Yksi tärkeimmistä työn merkityksellisyyttä lisäävistä tekijöistä on kommunikointi ja ihmisten välinen vuorovaikutus. Merkityksellisyyttä lisäävät hyvät asiakassuhteet, positiiviset ihmissuhteet kollegoiden kanssa sekä luontevat suhteet esihenkilöiden ja alaisten välillä. Hyvää vuorovaikutusta voi edistää luomalla työpaikoille tilaa yhteisöllisyyden ja me-hengen syntymiselle.

4) Haasta riittävästi
Jotta työ voisi synnyttää merkityksellisyyden tunnetta, täytyy siinä olla mukana riittävästi haasteita. Työ motivoi, kun siihen liittyy niin ongelmien ratkaisemista, virheiden korjaamista kuin vaivannäköäkin. Kun työntekijä etsii ratkaisuja haasteisiin, hän pääsee käyttämään luovuuttaan ja parhaimmillaan syventämään yhteistyötä muiden työntekijöiden kanssa.


Lähteet:

Aaltonen, Ahonen & Sahimaa – Johda merkitystä (Alma Talent 2020)

Martela & Pessi – Significant Work is About Self-Realization and Broader Purpose: Defining the Key Dimensions of Meaningful Work

Rober E. Quinn and Anjan V. Thakor – Creating a Purpose-Driven Organization, Harvard Business Review

Hae lisää luettavaa

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>