Kiittämisestä ja kiitollisuudesta
/ Blogi

Oletko kiittänyt tänään? Oletko tuntenut kiitollisuutta? Menikö ohi tilanne, jossa olisit voinut kiittää kohteliaisuudesta, auttamisesta tai arjen tuesta? Ei hätää, eikä huolta, juuri nyt voit pysähtyä hetkiseksi miettimään, mistä kaikesta voit olla kiitollinen. Ja jos se kiittäminen unohtui, palaathan asiaan. Viiveelläkin saatu kiitos lämmittää.
Kyky tuntea kiitollisuutta vahvistaa sosiaalisia siteitä ja parantaa ihmissuhteiden laatua. Kiitollisuuden ”sivutuotteena” pahantahtoinen vertailu muihin ihmisiin vähenee, samoin kateus. Uskon, että kiitollisuuden kokemus vähentää myös negatiivisia, ihmistä syövyttäviä tunteita kuten vihaa, katkeruutta ja ahneutta. Ajattelen myös, että kiitollisuus estää ihmisiä pitämästä hyviä asioita elämässä itsestäänselvyytenä. Kiitollisuus on myös elämänasennetta, elämisen taitoa eli läpi elämän kantava peruspilari. Monia tuntemiani kiitollisia ihmisiä yhdistää se, että he vaalivat elämää lahjana, vaikka elämänkulkuun on mahtunut monenmoista.
Kiitollisuus on paljon enemmän kuin sitä, että sanoo ”kiitos”. Miten sinä asian näet; mahtuisiko elämääsi enemmän kiitollisuutta?
Kiittäminen ja tunnustus hyvästä työstä ja työkaveruudesta ovat kultaa ja timantteja. Tämänkin takia kiittäminen työyhteisössä kannattaa ottaa hyväksi tavaksi vaikka päivittäin. Pieninkin sanoin ja elein voit tehdä paljon hyvää, jopa pelastaa työkaverisi päivän. Omalta kohdaltani tiedän, miten hyvältä tämä tuntuu. Työtaipaleelle mahtuu niitäkin päiviä, jotka eivät ole pelkästään aurinkoisia. Tällöin työkaverin hoksaavaisuus nousee arvoon arvaamattomaan. Kiittäminen on tärkeä osa hyviä käytöstapoja sekä tapa- ja työkulttuurimme tukipilari. Se on osoitus hyvästä tahdosta ja arvostuksesta työkavereita kohtaan. Myöskin hyvää työnantajaa kohtaan kannattaa olla kiitollinen.
Näin asiakaspalveluviikolla on hyvä nostaa keskiöön asiakkaan kiittäminen. Olemme Elossa asiakkaita varten, ja asiakkaat tuovat meille työn. Tämän haluamme myös näkyvän. Aina kun olemme asiakaspalvelutilanteessa tai asiakaskontaktissa, haluamme kiittää asiakasta ja tuoda aitoa asiakkaan arvostusta jokaiseen palvelutilanteeseen.
Palvelutilanteita on monenlaisia ja kaikki ne ovat yhtä tärkeitä. Elossa palvelemme asiakkaita monikanavaisesti. Palvelutilanteen lopuksi haluamme aina kiittää asiakasta yhteydenotosta ja siitä palautteesta, jonka asiakas haluaa antaa. Otamme vastaan sekä ruusuja että risuja. Asiakaspalaute on äärimmäisen tärkeää, ilman sitä emme voi kehittää Eloa palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin.
Aivan äärimmäisen upeaa on saada asiakkaalta kiittävää palautetta! Nämä ovat todellisia työn tähtihetkiä. Olemme Elossa täydestä sydämestä asiakkaan asialla, jokaisena työpäivänä ja jokaisessa kohtaamisessa.
Tässäpä joitakin ajatuksia ja mietteitä kiittämisestä ja kiitollisuudesta. Kiitos kun luit tämän blogikirjoituksen!
Mitä kiitollisuus on?
Yhden määritelmän mukaan kiitollisuus on positiivinen tunnetila, joka syntyy, kun otamme vastaan jonkin vapaaehtoisen lahjoituksen tai teon. Voidaankin todeta, että kun haluat vaikuttaa ihmiseen, vaikuta hänen tunteisiinsa. Vilpitön kiitos takuuvarmasti aiheuttaa toisessa lämpimän hyvänolon tunteen. Hyvää siis kannattaa ja täytyykin kierrättää.Kyky tuntea kiitollisuutta vahvistaa sosiaalisia siteitä ja parantaa ihmissuhteiden laatua. Kiitollisuuden ”sivutuotteena” pahantahtoinen vertailu muihin ihmisiin vähenee, samoin kateus. Uskon, että kiitollisuuden kokemus vähentää myös negatiivisia, ihmistä syövyttäviä tunteita kuten vihaa, katkeruutta ja ahneutta. Ajattelen myös, että kiitollisuus estää ihmisiä pitämästä hyviä asioita elämässä itsestäänselvyytenä. Kiitollisuus on myös elämänasennetta, elämisen taitoa eli läpi elämän kantava peruspilari. Monia tuntemiani kiitollisia ihmisiä yhdistää se, että he vaalivat elämää lahjana, vaikka elämänkulkuun on mahtunut monenmoista.
Kiitollisuus on paljon enemmän kuin sitä, että sanoo ”kiitos”. Miten sinä asian näet; mahtuisiko elämääsi enemmän kiitollisuutta?
Kiitollisuus työssä ja työyhteisössä
Kiittäminen ja tunnustus hyvästä työstä ja työkaveruudesta ovat kultaa ja timantteja. Tämänkin takia kiittäminen työyhteisössä kannattaa ottaa hyväksi tavaksi vaikka päivittäin. Pieninkin sanoin ja elein voit tehdä paljon hyvää, jopa pelastaa työkaverisi päivän. Omalta kohdaltani tiedän, miten hyvältä tämä tuntuu. Työtaipaleelle mahtuu niitäkin päiviä, jotka eivät ole pelkästään aurinkoisia. Tällöin työkaverin hoksaavaisuus nousee arvoon arvaamattomaan. Kiittäminen on tärkeä osa hyviä käytöstapoja sekä tapa- ja työkulttuurimme tukipilari. Se on osoitus hyvästä tahdosta ja arvostuksesta työkavereita kohtaan. Myöskin hyvää työnantajaa kohtaan kannattaa olla kiitollinen.
Asiakkaiden kiittäminen
Näin asiakaspalveluviikolla on hyvä nostaa keskiöön asiakkaan kiittäminen. Olemme Elossa asiakkaita varten, ja asiakkaat tuovat meille työn. Tämän haluamme myös näkyvän. Aina kun olemme asiakaspalvelutilanteessa tai asiakaskontaktissa, haluamme kiittää asiakasta ja tuoda aitoa asiakkaan arvostusta jokaiseen palvelutilanteeseen.
Palvelutilanteita on monenlaisia ja kaikki ne ovat yhtä tärkeitä. Elossa palvelemme asiakkaita monikanavaisesti. Palvelutilanteen lopuksi haluamme aina kiittää asiakasta yhteydenotosta ja siitä palautteesta, jonka asiakas haluaa antaa. Otamme vastaan sekä ruusuja että risuja. Asiakaspalaute on äärimmäisen tärkeää, ilman sitä emme voi kehittää Eloa palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin.
Aivan äärimmäisen upeaa on saada asiakkaalta kiittävää palautetta! Nämä ovat todellisia työn tähtihetkiä. Olemme Elossa täydestä sydämestä asiakkaan asialla, jokaisena työpäivänä ja jokaisessa kohtaamisessa.
Tässäpä joitakin ajatuksia ja mietteitä kiittämisestä ja kiitollisuudesta. Kiitos kun luit tämän blogikirjoituksen!