Suoraan sisältöön

Rinta-Joupin Autoliikkeen kasvu jatkuu toimialan muutoksesta huolimatta – ensi vuonna avataan kolme uutta toimipistettä

/ Artikkeli

asiakastarina_sami_kankaanpaa_01_1200x628

Suomen suurimpiin autoliikkeisiin lukeutuva Rinta-Joupin Autoliike toimii 26 toimipisteessä ympäri maata. Pohjanmaalla syntynyt yritys täyttää pian jo 70 vuotta. 

Tulevan vuoden aikana Rinta-Joupin Autoliikkeen kasvu jatkuu, kun yritys avaa kolme uutta toimipistettä – Espoon Nihtisiltaan, Kuopioon ja Raisioon. Tämä tarkoittaa sitä, että myös Rinta-Joupin Autoliikkeen noin 600 työntekijän joukko kasvaa pian uusilla osaajilla.

Suurin osa työntekijöistä on automyyjiä. Lisäksi ammattilaisista löytyy myyntiavustajia, sihteereitä, chatmyyjiä, auton toimittajia, varaosa- ja huoltomyyjiä, mekaanikoita sekä henkilöstö- ja taloushallinnon osaajia. Mukana on osaajia myös markkinoinnin ja IT-alan puolelta. Ammattilaisten kirjo on siis laaja, ja yksi heistä on yrityksen toimitusjohtaja Sami Kankaanpää.

– Rinta-Jouppi tarjoaa työpaikan monipuolisesti erilaisille osaajille. Meidän työntekijämme pystyvät myös talon sisällä vaihtamaan roolia kiinnostuksen kohteidensa mukaan, Kankaanpää sanoo.

Talousjohtajasta toimitusjohtajan saappaisiin

Kankaanpää aloitti uransa Rinta-Joupin Autoliikkeessä yhdeksän ja puoli vuotta sitten. Talousjohtajan paikka löytyi sattumalta Helsingin Sanomien työpaikkailmoitusten joukosta.

– Hakemuksen täyttäminen kannatti, ja minut valittiin yrityksen talousjohtajaksi. Uuden työpaikan myötä palasin Espoosta takaisin kotiseudulleni Pohjanmaalle, Kankaanpää kertoo.

Reilu vuosi sitten talousjohtajan tehtävät vaihtuivat toimitusjohtajan saappaisiin. Tittelin vaihtuminen ei kuitenkaan muuttanut Kankaanpään toimenkuvaa radikaalisti kerralla, vaan rooli ja vastuu ovat kasvaneet työvuosien varrella. Antoisinta työssä on Kankaanpään mielestä mahdollisuus työskennellä pitkäjänteisesti.

– En ole koskaan uskonut hokkuspokkus-temppuihin, joiden avulla uusi johtaja saa vuodessa asiat muutettua täysin ja tämän jälkeen lähtee talosta. Kyllä se vaatii pidempää tekemistä, Kankaanpää toteaa.

Joku ostaa auton näkemättä, toinen WhatsAppissa

Kankaanpään lähes kymmenvuotisen uran aikana toimiala on muuttunut paljon. Merkittävä alalla tapahtunut muutos näkyy kaupankäynnissä. Kauppaa tehdään yhä asiakaslähtöisemmin ja joustavammilla ratkaisuilla.

Käytännössä muutos tarkoittaa esimerkiksi sitä, että paikallinen toiminta on siirtynyt enemmän etäyhteyksiin, kuten monilla muillakin toimialoilla.

– Toimitamme autoja ristiin rastiin ympäri Suomea. Toisinaan kaupat saattavat syntyä jopa näkemättä autoa, mikä kertoo asiakkaiden luottamuksesta. Rehellisyys onkin yksi tärkeimmistä toimintaamme ohjaavista arvoista, Kankaanpää kertoo.

Joustavuutta kaupankäyntiin ovat lisänneet myös uudet kanavat. Nykyään merkittävässä roolissa on esimerkiksi chat-palvelu, joka auttaa kuluttajia ostopäätöksessä. Joskus autokauppoja tehdään jopa WhatsApp -viestisovelluksen välityksellä. Kankaanpää kuitenkin muistuttaa, että ostajia löytyy edelleen myös kivijalkaliikkeistä.

Vuosien varrella myös rahoitus on muuttanut muotoaan. On entistä tärkeämpää tarjota erilaisia rahoitusvaihtoehtoja. Niille on kysyntää yhä useammassa autokaupassa – moni maksaa auton mieluummin esimerkiksi kuukausierissä.

– Asiakkaat hakevat helppoutta, ja me Rinta-Joupin Autoliikkeissä haluamme toimia asiakaslähtöisesti, Kankaanpää sanoo.

asiakastarina_sami_kankaanpaa_02_1200x628

Kauppaa käydään nykyisin monessa eri kanavassa, myös chatissa. 

Muutos vaatii joustavuutta ja muutoskykyä työntekijöiltä

Kun toiminta laajenee ja muuttuu, joustavuutta ja muutoskykyä vaaditaan myös työntekijöiltä. Kankaanpää korostaa, että Rinta-Joupin Autoliikkeessä työntekijöitä tuetaan ja koulutetaan, jotta koko organisaatio pysyy muutoksessa mukana.

– Koulutamme henkilökuntaa koko ajan ja pidämme työntekijöiden osaamisesta huolta. Etenkin esimieskoulutus on isossa roolissa. Siellä käydään läpi tärkeitä asioita, jotka auttavat puuttumaan ajoissa erilaisiin tilanteisiin, Kankaanpää kertoo.

Vuosien varrella myös Elo on ollut mukana tukemassa Rinta-Joupin Autoliikkeen koulutuksia.

– Kaikki lähtee työntekijöistä ja heidän hyvinvoinnistaan, ja siitä haluamme pitää huolta, Kankaanpää korostaa.

Pitkä historia, arvot ja rohkeus menestyksen taustalla

Pian 70 vuotta autokauppaa tehnyt Rinta-Joupin Autoliike on onnistunut menestymään kilpaillulla alalla ja pysymään mukana toimialan käänteissä. Toimitusjohtaja uskoo Rinta-Joupin Autoliikkeen kasvun ja menestyksen kumpuavan rehellisestä ja pitkäjänteisestä työstä.

– Pikavoittoa ei ole lähdetty hakemaan maineen kustannuksella, ja kasvun takana näkyy myös omistajien rohkeus. Yritystoiminta on laajentunut rohkeudesta rakentaa uutta, Kankaanpää toteaa.

Tulevaisuudessa Rinta-Joupin Autoliike haluaa olla Suomen arvostetuin autokauppa. Perinteisten arvojen lisäksi yrityksen toimintaa ohjaa halu uudistua ja pysyä kehityksen kärjessä. Kasvu jatkuu myös tulevaisuudessa, vakuuttaa toimitusjohtaja Kankaanpää.

asiakastarina_sami_kankaapaa_04_1200x628 

Rinta-Jouppi haluaa olla tulevaisuudessa Suomen arvostetuin autokauppa, kertoo Kankaanpää

Poimi Rinta-Joupin Autoliikkeen toimitusjohtajan vinkit, joilla yritys pysyy mukana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

1. Onnistu uusiutumaan – yrityksen perusarvoja ja historiaa kunnioittaen.

2. Kaikkiin trendeihin ei voi, eikä kannata tarttua. Valitse siis omalle brändillesi ne oikeat reitit.

3. Aina ei ole tärkeää olla trendien aallonharjalla ensimmäinen, mutta muutoksiin kannattaa reagoida nopeasti.

Elo on julkaissut oman oppaan, josta yrittäjä voi löytää lisää vinkkejä kehittää muutosketteryyttä ja keinoja pysyä mukana jatkuvasti uudistuvassa työelämässä. Tilaa Menesty Yrittäjänä -opas tästä! 

Tutustu myös näihin

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>