Toisen polven kodintekniikkakauppias uskoo asiakaspalvelun voimaan – kivijalkaliike pitää pintansa kilpaillulla alalla
/ Artikkeli

Perheyritystä toisessa polvessa luotsaava Susanna Niskala-Sorsa on kasvanut yrittäjäksi. Kemiläinen kodintekniikkakauppias luottaa kivijalkakaupan pyörittämisessä hyvän asiakaspalvelun voimaan.
– Kyllä asiakaspalvelu on minun juttuni. Parasta työssä on se, kun pystyn ratkaisemaan asiakkaan ongelman, löydän juuri hänelle sopivan tuotteen, ja asiakas lähtee kotiin tyytyväisenä, Niskala-Sorsa kertoo.
Toimiston puolella yrityksen hallinnollisia töitä hoitaa Niskala-Sorsan aviomies ja yrityskumppani Ari Sorsa. Yhdessä pariskunta on pyörittänyt Niskala-Sorsan vanhempien perustamaa perheyritystä vuodesta 2000, jolloin yrityksessä tehtiin sukupolvenvaihdos. Niskala-Sorsan tie perheyrityksen luotsaajaksi tosin alkoi jo paljon aiemmin.
Mukana pienestä pitäen
Niskala-Sorsa oli 6-vuotias, kun vuonna 1974 hänen vanhempansa Marjatta ja Toivo Niskala päättivät ryhtyä kodintekniikkakauppiaiksi. Kemiin perustettiin Niskalan Radiosähkö -niminen liike.
– Siitä lähtien pyörin liikkeessä kaikki päivät ja iltaisin kuljin autossa mukana, kun vanhemmat toimittivat päivän aikana myytyjä laitteita asiakkaille, Niskala-Sorsa kertoo.
Kaikki vapaa-aika ja kesälomat kuluivat vanhempia autellessa. Kun Niskala-Sorsalle tuli eteen opiskelupaikan valinta, urheilullinen nainen mietti hetken uraa liikunnan parissa, mutta perheyritys vei lopulta voiton.
– Olen kirjaimellisesti kasvanut liikkeessämme, ja siitä se palo tätä hommaa kohtaan on jäänyt. Yrittäminen on aina ollut niin vahvasti osa elämää, että en ole sittemmin edes miettinyt mitään muita vaihtoehtoja, Niskala-Sorsa sanoo.
Perheyrityksen pyörittäminen on tuntunut Niskala-Sorsasta aina luonnolliselta, eikä hän ole koko työurallaan tehnyt päivääkään töitä vieraan yrittäjän palveluksessa. Hän nauttii siitä, että saa itse olla vastuussa ja määrätä työn tahdin.
– Toki se on myös yrittäjänä toimimisen haaste, että vastaat itse kaikesta. Työt kulkevat koko ajan mukana ja seuraavat illalla kotiin. Mutta ei se minua oikeastaan haittaa, olen niin naimisissa tämän homman kanssa, Niskala-Sorsa naurahtaa.
Yrittäminen on ollut Susanna Niskala-Sorsalle lähes aina osa elämää.
Tiivis porukka
Yrittäjäpariskunnan apuna liikettä pyörittävät neljä myyjää sekä tavaroiden toimituksesta vastaava kuljettaja, joka sattuu olemaan myös Niskala-Sorsan veli Pekka Niskala. Pekka Niskala on hänkin ollut perheen yrityksessä mukana jo 25 vuotta. Niin ikään moni työntekijöistä on viihtynyt omistajaperheen palveluksessa kymmeniä vuosia.– Meillä on osaavat ja sitoutuneet työntekijät. Sitoutuneisuus on molemminpuolista, haluamme pitää kiinni osaajistamme ja olemme tiivis porukka, Niskala-Sorsa kertoo.
Niskala-Sorsan mukaan sekä yrittäjäpariskunta että työntekijät ovat myös hyvin joustavia puolin ja toisin, eikä tiukkapipoisuus kuulu yrityksen kulttuuriin. Henkilökunta saa vapaasti valita lomat ja vapaapäivät, mutta on puolestaan aina valmiina auttamaan silloin, kun tarve vaatii.
Yritys toimii hyvin kilpaillulla alalla. Tekniikka kehittyy kovaa vauhtia ja mukana on pysyttävä. Se vaatii myös henkilökunnalta jatkuvaa kouluttautumista. Niskala-Sorsalle on tärkeää, että henkilökunta tuntee tuotteet mahdollisimman hyvin, jotta osaa myös tarjota asiakkaille sopivimmat tuotteet ja parasta palvelua.
– Power-ketjun puolesta meillä on paljon erilaisia koulutuksia ja kannustamme henkilökuntaa osallistumaan niihin. Meillä ollaan myös niin kiinnostuneita tästä alasta, että kyllä työntekijät haluavat heti tutkia ja perehtyä, kun meille tulee uusia tuotteita, Niskala-Sorsa sanoo.
Perinteinen kivijalkakauppa pitää pintansa
Kemin Power toimii edelleen kivijalassa, vaikka kodintekniikka-alalla verkkokauppa on jo pitkään muuttanut markkinaa. Niskala-Sorsien liike on kuitenkin pitänyt pintansa ja pärjännyt kilpailussa.
– Tärkein valttikorttimme on hyvä, ihmisläheinen asiakaspalvelu. Liikkeessä asioidessaan asiakas pääsee testaamaan tuotetta itse, ja saa asiantuntevan henkilökunnan opastusta. Olemme halunneet pitää siitä kiinni, Niskala-Sorsa sanoo.
Yksi iso muutos yrityksen toiminnassa käytiin läpi reilu vuosi sitten, kun vuosikausia Expert-ketjussa toimineen liikkeen ikkunoihin vaihdettiin Powerin mustat ja oranssit tarrat. Tuttu henkilökunta ja erinomainen asiakaspalvelu kuitenkin säilyivät.
– Muutos oli kaiken kaikkiaan tervetullut, sillä nyt saamme ison ketjun hyödyt. Pääsemme mukaan muun muassa ison brändin markkinointiin. Ja uudistuneen sähköisen hintalappusysteemin ansiosta hintamme ovat nyt aina kilpailukykyiset ja samat kuin nettikaupan puolella, Niskala-Sorsa kertoo.
Vuoden 2020 Valtakunnallinen Yrittäjänainen Susanna Niskala-Sorsa
Tunnustusta pitkäjänteisestä työstä
Niskala-Sorsan kunnianhimoinen työ yrityksen eteen ei ole jäänyt huomaamatta. Viime vuonna yrittäjälle myönnettiin Vuoden Valtakunnallinen Yrittäjänainen -tunnustus uraauurtavasta työstä oman yrityksensä ja alansa kehittäjänä. Keskeisiä kriteerejä palkinnolle olivat pitkäjänteinen toiminta ja sitkeys, yritteliäisyys ja periksiantamattomuus sekä ketterään ja kokonaisvaltaiseen palveluun panostaminen.– Kyllähän se palkinto tuntui hyvältä ja oli mukava muistaminen vuosien työstä. Ainoastaan se jäi harmittamaan, että ei voitu koronan vuoksi juhlistaa palkintoa yhdessä asiakkaiden kanssa. Juomme kakkukahvit liikkeessä sitten, kun tilanne paranee.
Susanna Niskala-Sorsan vinkit työntekijöiden sitouttamiseen
1) Sitoutuneisuuden tulee olla molemminpuolista.
2) Työntekijät arvostavat joustavuutta ja rentoutta myös työnantajalta.
3) Kannusta henkilökuntaa kouluttautumaan ja kehittymään.
4) Muista kiittää hyvästä työstä.