Suoraan sisältöön

Empatia on supervoima – tulevaisuuden johtajalta vaaditaan ihmislähtöisyyttä

/ Artikkeli

nakokulma_sanna_kulmala1_1200x628
Tutkimustulokset osoittavat, että tulevaisuuden johtajan odotetaan olevan inhimillinen, läsnä oleva ja hän osaa kuunnella työntekijöitään. Tulevaisuuden johtajuus onkin joukkuelaji: se on jaettua ja koskettaa koko organisaatiota. 
Olemme siirtymässä kohti joustavampaa, monimuotoisempaa ja tasa-arvoisempaa työelämää, mutta matka on vielä pitkä, sanoo TYÖ2030-hankkeen ohjelmajohtaja Sanna Kulmala. TYÖ2030 on nykyiseen hallitusohjelmaan kirjattu kehittämisohjelma, jonka tavoitteena on edistää työpaikoilla tapahtuvaa uudistumista ja oppimista sekä nostaa suomalaisten työhyvinvointi maailman parhaaksi vuoteen 2030 mennessä. 

Kulmalan mukaan muutokset työelämässä ovat välttämättömiä, sillä digitalisaation myötä työn sisällöt muuttuvat ja osa työstä katoaa. Digitalisaatio tuo uusia mahdollisuuksia ja joustavuutta työskentelyyn sen sijaan, että työntekijät olisivat vain osa koneistoa. Tämä korostaa ihmislähtöisen johtajuuden merkitystä.

– Johtajuuden merkitys työelämän keskiössä on kasvanut. Johto on se, joka mahdollistaa puitteet työnteolle, oppimiselle ja osaamisen kehittämiselle, Kulmala sanoo.

Joukkuelaji, joka rakentuu vuorovaikutuksessa

Kulmalan johtaman TYÖ2030-ohjelman osana toteutetut tutkimukset osoittavat, että tulevaisuuden johtajuus on muuttumassa inhimillisempään ja ihmisläheisempään suuntaan. 

– Perinteisesti johtajat on koettu yksinäisinä suunnannäyttäjinä ja vastuunkantajina, mutta nuoret odottavat tulevaisuuden johtajuuden olevan pikemminkin joukkuelaji. Johtajuus on jaettua ja koskee organisaation kaikkia työntekijöitä, Kulmala kertoo.

Inhimillisyys ja ihmisläheisyys ovat läsnä jokapäiväisessä tekemisessä ja johtajat ovat yhä enemmän yhteishengen luojia ja ilmapiirin rakentajia. Johtajalta odotetut ominaisuudet, kuten empatia, läsnäolo ja kuuntelutaito edellyttävät itsetuntemusta ja -luottamusta sekä kykyä reflektoida omaa tekemistä. Nämä ovat taitoja, joita jokainen voi oppia.

– Huomio pitäisi kääntää työpaikkojen ohella sinne, missä vuorovaikutus- ja tunnetaitoja opitaan, eli oppilaitoksiin. Tulevaisuuden työntekijöille tulisi opettaa keskeisiä työelämätaitoja, Kulmala sanoo.

nakokulma_sanna_kulmala2_1200x628– Johtajuuden merkitys työelämän keskiössä on kasvanut. Johto on se, joka mahdollistaa puitteet työnteolle, oppimiselle ja osaamisen kehittämiselle, sanoo TYÖ2030-hankkeen ohjelmajohtaja Sanna Kulmala

Digitalisaatio tukee johtajuutta

Työelämä digitalisoituu vauhdilla. Jokainen on kokenut prosessien automatisoitumisen ja työelämän teknistymisen ja siksi muutokset tulee ottaa huomioon myös johtamisessa. 

Digitalisaatio tarjoaa työelämään valtavasti mahdollisuuksia ja tuo ratkaisuja siihen, miten asioita voidaan tehdä uudella tavalla. Kulmala kuitenkin korostaa, että jokaisen yrityksen tulisi miettiä mitä digitalisaatio tarkoittaa juuri heille. Siten löytyy myös keinoja saada digitalisaatiosta tukea johtamiselle. 

– Liian usein keskitytään teknologiaan ja sen tuomiin innovaatioihin, eikä muisteta, että digitalisaatio on ihmistä varten. Yritysten tulisikin miettiä, miten uusi teknologia tukee ihmisten työtä, eikä toisinpäin. 

Teknologinen kehittyneisyys ja henkilöstön osallistaminen kehitystyöhön vaikuttavat vahvistavasti yrityksen innovointikykyyn. Kulmala heittääkin ilmaan ajatuksen näiden kahden yhteen tuomisesta ja haastaa yrityksiä pohtimaan miten näitä yhdistämällä voisi mahdollisesti syntyä jotain uutta.

Asiat eivät kuitenkaan muutu hetkessä, vaan muutos on seurausta pitkäjänteisestä työstä. Vaikka katse on tulevaisuudessa ja sen visioimisessa, tulee meidän rakentaa ja kehittää tulevaisuuden työelämää jo nyt. 

Sanna Kulmalan vinkit tulevaisuuden johtajuuden rakentamiseen: 

  1. Monipuolistakaa kuvaa siitä, kuka voi olla johtaja. Vahvistamalla johtajuuden diversiteettiä ja kannustamalla erilaisia ihmisiä tarttumaan johtajuuteen rakennamme tasa-arvoisempaa, monimuotoisempaa ja sitä kautta paremmin menestyvää työkulttuuria. 
  2. Tukekaa tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämistä. Johtajuudelta odotetaan ihmisläheisyyttä ja yhteishengen sekä hyvän ilmapiirin rakentamista. 
  3. Varatkaa riittävästi aikaa ja osaamista johtajuudelle. Johtajuus ei ole työtehtävien päälle tuleva asema tai titteli, vaan palveleva ja valmentava ammatti, joka vaatii aikaa ja oppimista. Taitojen oppiminen tulisi alkaa jo koulussa.
  4. Panostakaa johtajuuteen joukkuelajina. Tulevaisuuden johtajuus on jaettua ja se perustuu yhteisöohjautuvuuteen. Tulevaisuuden johtajuus rakentaa yhteyksiä ihmisten välille ja osallistaa osaajia sekä työpaikalla että yrityksen ulkopuolisissa verkostoissa. 
  5. Hyödyntäkää digitalisaatiota myös johtajuudessa. Digitalisaation avulla voidaan esimerkiksi edistää hyvinvointia, tasapuolisuutta sekä osallistamista.

Lue, miksi johdon kannattaa olla kiinnostunut työkykyjohtamisesta

 

Tutustu myös näihin

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>