On vain yksi keino vastata 700 000 suomalaisen tarpeisiin
/ Blogi

Me Elossa vastaamme yli 700 000 suomalaisen eläkeasioista. 700 000 suomalaista – siihen porukkaan mahtuu monenlaista kulkijaa ja ihmisiä erilaisilla elämäntarinoilla.
Meille tämä tarkoittaa sitä, että meidän on tunnettava 700 000 suomalaisen tarpeet. Tämä siksi, jotta voimme palvella heitä mahdollisimman hyvin. Se on kaiken tekemisemme tavoite.
Kun puhutaan yhdenvertaisuudesta ja monimuotoisuudesta, mietin aina ensimmäisenä 700 000 Elon arvokasta asiakasta. Meidän alallamme kysymys on hyvin käytännönläheisistä asioista. Ovatko verkkopalvelumme tekstit riittävän selkeitä, että jokainen ymmärtää ne? Tuleeko jokainen asiakas kuulluksi ja ymmärretyksi puhelinpalvelussamme?
Mitä monimuotoisempi yrityksen tai organisaation asiakaskunta on, sitä laajempaa näkökulmaa tarvitaan asiakkaiden tarpeiden ymmärtämiseen. Meidän kohdallamme tämä tarkoittaa sitä, että tarvitsemme omaan henkilöstöömme monen ikäisiä ja monenlaisista taustoista tulevia ihmisiä. Tarvitsemme monimuotoisuutta, jotta jokainen asiakas saa meiltä ensiluokkaisen palvelukokemuksen. Olen todella ylpeä siitä, miten hyvin meidän porukkamme tätä tehtävää hoitaa.
Monimuotoisuus on siis liiketoimintaa edistävä valinta, ei pelkästään arvokysymys. Se on toki sitäkin ja onneksi entistä useampi yritys haluaa tehdä työyhteisöstään avoimen ja tasa-arvoisen. Olennainen asia on myös turvallisen tilan käsite. Hienosta termistä huolimatta se on ihan arkijärkinen asia. Jokaisella työntekijällä on oltava mahdollisuus tuntea itsensä hyväksytyksi ja arvostetuksi riippumatta taustastaan, ihonväristään tai seksuaalisesta suuntautumisestaan. Lopultahan kyse on ihmisten välisestä toiminnasta. Siitä, että jokainen meistä käyttäytyy reilusti ja hyvin toista kohtaan. Olennaista on myös ymmärtää, mitä reilu ja hyvä kohtelu tarkoittaa ja hahmottaa, että siihen pääseminen voi vaatia paljonkin sisäistä koulutusta ja sparrausta. Nämä asiat eivät synny itsestään, vaan niitä pitää opetella yhdessä.
Tehtävämme on saada oma organisaatiomme oppimaan ja oivaltamaan, mikä yhdenvertainen kulttuuri meiltä vaatii. Mutta kaikista olennaisinta on ymmärtää yhdessä, mitä se meille antaa. Sisäinen kulttuuri, jossa jokainen kokee olevansa tervetullut omana itsenään hyödyttää jokaista työyhteisön jäsentä. Ja mikä yhtä olennaista – se auttaa meitä ymmärtämään jatkuvasti monimuotoisempaa asiakaskuntaamme vielä nykyistä paremmin. Työssä yhdenvertaisuuden eteen on vain voittajia.