Suoraan sisältöön

Tulorekisterin asiointikanava määrittelee sen, millaisia valmisteluja yrityksissä on tehtävä

1.1.2019 käyttöön tulevassa tulorekisterissä on kaksi asiointikanavaa: tekninen rajapinta ja sähköinen asiointipalvelu. Yrityksen valitsema asiointikanava määrittelee sen, millaisia valmisteluja yrityksen tulee tehdä. Ansiotietojen ilmoittamiseen voi käyttää myös verottajan Palkka.fi-palvelua, joka on pientyönantajille tarkoitettu maksuton palkanlaskennan- ja viranomaisilmoitusten palvelu.

Teknisen rajapinnan käyttöä varten tarvitaan varmenne

Jos yrityksesi tai tilitoimistosi on päättänyt ilmoittaa ansiotiedot tulorekisteriin suoraan palkkajärjestelmästä teknistä rajapintaa käyttäen, tarvitset tulorekisterin varmennepalvelun julkaiseman varmenteen. Varmenteen avulla tunnistetaan käyttäjä, joka ilmoittaa ansiotietoja tulorekisteriin tai käyttää tulorekisteriin ilmoitettuja tietoja eikä erillistä tunnistautumista näin ollen tarvita.

Voit tehdä hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa (tulorekisteri.fi) 1.11.–14.12.2018 arkisin klo 9–15. Varmenne on voimassa kaksi (2) vuotta, jonka jälkeen se on uusittava.

Hakemuksen voi tehdä yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö eli

  • toimitusjohtaja
  • toimitusjohtajan sijainen
  • toimihenkilö, jolla on yksinedustamisoikeus tai
  • Katso-pääkäyttäjä tai
  • elinkeinonharjoittaja.

Tilitoimisto tai muu palkkahallinnon kumppani voi tehdä hakemuksen, jos heillä on toimeksiantosopimus voimassa ja valtuudet toimia asiakasyrityksen puolesta. Tilitoimisto voi käyttää samaa varmennetta kaikkien asiakkaidensa puolesta asiointiin.

Sähköinen asiointipalveluun kirjautuminen ja valtuutukset

Tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Jos yrityksesi haluaa, että joku toinen asioi sähköisessä asiointipalvelussa yrityksesi puolesta tarvitaan valtuus. Valtuus tehdään palvelussa Suomi.fi-valtuudet tai Katso-palvelussa organisaatiomuodosta riippuen. Valtuutukset tulee tehdä hyvissä ajoin ennen tulorekisterin käyttöönottoa ja sen voi tehdä yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö.

Lisätietoja

1.1.2019 alkaen tulorekisteriin tallennetaan ansiotiedot. Eläke- ja etuustiedot tulevat mukaan 1.1.2020 alkaen.

Tutustu myös näihin

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>