Framtiden finns hos Elo – den nya strategin fokuserar på tillväxt och ett mänskligt arbetsliv
/ Nyheter

Arbetspensionsbolaget Elo har publicerat sin nya strategi för åren 2026–2030. Strategin tillgodoser förändringarna i arbetslivet, ekonomin och tekniken och skapar möjligheter för hållbar tillväxt i det finländska samhället. Visionen ”Framtiden finns hos Elo” sammanfattar bolagets roll som är att möjliggöra tillväxt och skapa ett mänskligt arbetsliv. Elos grundläggande uppgift – att skapa livslång trygghet – förblir i fokus, men implementeringssätten förnyas.
Kärnan i strategin är en stark tro på Finland och dess framtid. 
– Vi vill vara den bästa arbetspensionspartnern för företag som söker tillväxt. Vi har investerat i finska tillväxtföretag i över tio års tid, och därför känner vi till vilka behov de har, säger Carl Pettersson, verkställande direktör.
– Vi har en stark närvaro i våra kunders vardag med vårt breda, lokalt verksamma partnernätverk. Vi erbjuder alla kunder arbetsförmågetjänster, och vår digitala omsorgsmodell för tjänsterna närmare användarna, säger Pettersson.
Som ett ekonomiskt starkt och hållbart pensionsbolag erbjuder Elo branschens lägsta omkostnadsavgifter och satsar på förnyelse av placeringsverksamheten och avancerad analys.
Ny analysenhet till stöd för implementering av strategin
Elos nya strategi bygger starkt på att skapa kundvärde och på datadriven verksamhet. Till stöd för detta inrättas en ny analysenhet som från 1.1.2026 består av experter inom analys, datahantering och matematik. Förändringen stöder det strategiska målet att vara en föregångare inom pensionsbranschen och det mest datadrivna bolaget. Analysenheten leds av Jarkko Heikkilä, medlem i ledningsgruppen, som tidigare har varit direktör för riskhantering.
– Detta är en starkt kundorienterad strategi. Vi vill skapa överlägset värde för våra kunder genom att bygga upp ett meningsfullt, mänskligt och långvarigt arbetsliv. I vårt arbete är användning av data och vår förmåga att förutse behov för kundernas räkning avgörande. När våra kunder lyckas, lyckas vi, konstaterar Pettersson.