Suoraan sisältöön
Valikko
Kirjaudu
Haku
Kieli
SV
EN

Autokaupassa edelläkävijät porskuttavat – Auto-Huiput haki potkua kasvuun Elon rahoituksella

/ Artikkeli / Case-esimerkki

Autokauppa on murroksessa. Ostajien käytös muuttuu, ja pärjätä voi vain jos katsoo eteenpäin. Auto-Huiput palvelee sekä verkossa että myymälässä. Elon rahoituksella yritys laajensi toimipisteverkostoaan.

Ostaisitko sinä auton näkemättä? Verkosta, muutamalla klikkauksella?

Se voi ensiksi kuulostaa pähkähullulta, mutta Auto-Huiput-liikkeen yrittäjän Aleksi Mäkelän mielestä se voi asiakkaan kannalta olla jopa edullisempaa kuin auton hankkiminen tavallisesta lattiamyymälästä.

Jos auton ostaa liikkeestä, myyjä ei välttämättä ole koskaan itse ajanut autoa, Mäkelä selittää. Kun auton varaa verkossa ja se tuodaan kotiovelle kaupantekoa varten, auto on läpäissyt jo monta testiä: ensin ammattilainen on huolellisesti tarkastanut pelin, sen jälkeen autokuski ajotuntuman.

“Ostajalle etäkaupassa tuo turvaa myös 14 vuorokauden palautusoikeus”, Mäkelä muistuttaa.

Verkko toi läpinäkyvyyden autokauppaan

Auto-Huiput on vuodesta 2011 toiminut käytettyjen autojen liike pääkaupunkiseudulla. Liikkeet sijaitsevat Espoossa, Hyvinkäällä ja Nummelassa, mutta myytyjä autoja toimitetaan myös koteihin ympäri Suomea.

Suurin osa kaupoista tehdään myymälässä. Mutta etäkauppa on kasvussa. Ja usein ostopolku lähtee joka tapauksessa verkosta, Mäkelä kertoo.

Se on Mäkelän mielestä hyvä asia. Verkko on tehnyt hinnoittelun läpinäkyväksi, jolloin kuluttaja voittaa.

“Ennen sama kuplavolkkari saattoi olla eri hintainen kylän toisella puolen.”

Elon tarjoamalla rahoituksella Auto-Huiput Oy on laajentanut myymäläverkostoaan Espooseen ja Hyvinkäälle

Elon tarjoamalla rahoituksella Auto-Huiput Oy on laajentanut myymäläverkostoaan Espooseen ja Hyvinkäälle.

Yrittäjäuralle jo alle parikymppisenä

Mäkelän yrittäjätarina alkoi kuorma-autoasentajan oppisopimuskoulutuksessa alle kaksikymppisenä. Opintojen ohessa Mäkelä osti vanhoja romuja, kunnosti ne ja myi ne sitten eteenpäin.

Sitten työnantajalle tuli rekrykielto. Oppisopimukseen perustuvaa työsuhdetta ei jatkettu.

“Siitä se sitten lähti. Vuokrasin 160 euron kuukausihinnalla verstaan Vihdin Veikkoinkorvesta.”

Tiloissa oli mahdollista huoltaa ja pestä autoja. Pihalta kaadettiin pusikko alta pois.

“Alkuun tein kaiken itse. Ostin, korjasin, pesin ja myin edelleen. Vaimon kanssa haettiin yöllä ostettuja autoja liikkeeseen.”

Elon rahoitus varmistamassa kasvua

Ensimmäinen lainahakemuksen Mäkelä teki 19-vuotiaana.

“20 000 euroa oli tarkoitus saada. Omaa pesämunaa oli 5 000 euroa. Sillä piti tehdä autokauppaa.”

Pitkän väännön jälkeen lainan saaminen onnistui. Summa ei kuitenkaan riittänyt toiminnan pyörittämiseen ja Mäkelä löysi itsensä parin kuukauden päästä uudelleen pankinjohtajan pakeilta.

“Koin vastaanoton monesti hyvin ylimieliseksi. Olin liian pieni asiakas ollakseni kiinnostava.”

Kun autoliikkeen rahoitustarve kasvoi, Elo lähti mukaan kasvuun. Elon tarjoamalla rahoituksella Auto-Huiput laajensi myymäläverkostoaan Hyvinkään ja Espoon toimipisteillä.

“Elossa on kyllä tosi hienosti osattu hoitaa asiat. Vaikka Elo on iso talo, palvelu on todella henkilökohtaista ja jouhevaa. Olemme olleet tosi tyytyväisiä.”

Työeläkeyhtiön mukaan saaminen rahoituskumppaniksi tasaa Mäkelän mukaan riskejä. Elon, nykyisen pankin ja Finnveran kolmen kombolla on hyvä hakea kasvua.

Eteenpäin katsominen menestyksen ehtona

Nyt Auto-Huiput työllistää noin 15 osaavaa ja innostunutta henkeä. Tavoitteena on tänä vuonna myydä yli 2 000 autoa, mikä liikevaihdossa tarkoittaa noin 20 miljoonaa euroa.

Tavoite on tiukka, sillä autokauppa ei markkinana kasva. Jokainen myyty auto on pois jonkun toisen autokaupan myynnistä. Keskittyminen on alalla hurjaa ja kilpailu kireää, ja katteet jäävät pieniksi. Myyntivolyymit ratkaisevat, kuka onnistuu.

Mäkelä ei kuitenkaan tunnu olevan huolissaan tulevaisuudesta. Tarkoituksena on pysyä aallonharjalla kehittämällä yritystä jatkuvasti.

“Autokaupan murros on valtava. Siihen vaikuttavat sekä digitalisaatio että ostokäyttäytymisen muutos. Vanhalla mallilla toimivat eivät tule pärjäämään. Pitää olla etunenässä muuttamassa systeemejä.”

Auto-Huippujen asiakaskokemusta pyritään kehittämään sekä verkossa että myymälässä.

“Haluamme olla paras autokauppa. Haemme aina jatkuvuutta asiakassuhteissa – siinä henkilöstömme on avainroolissa. Kerran ostanut pyritään hyvällä palvelulla saamaan asiakkaaksi uudelleen.”

Aleksi Mäkelä myymälässä

Aleksi Mäkelä vie Auto-Huippuja eteenpäin rohkeasti ja ennakkoluulottomalla asenteella.

Luova hulluus tukee yrittäjyyttä

Sanotaan, että yrittämisessä ei ole haittaa luovasta hulluudesta. Tilanteet vaihtelevat ja suunnitelmat muuttuvat lennossa. PK-yrityksessä yrittäjän pitää sopeutua rooliin kuin rooliin.

Mäkelä kertoo, että on viime aikoina pyrkinyt hillitsemään omaa vauhtiaan. Päähänpistot näkyvät kuitenkin Auto-Huippujen omaperäisessä markkinoinnissa.

“Kerran kun meillä oli hiljaista päätimme järjestää hiihtokisat. Idea tuli maanantaina, ja lauantaina pidettiin autokaupan pihalla kisat.”

Idea oli erinomainen, paitsi että silloin ei ollut lunta. Se ei Mäkelää haitannut. Hän lainasi kaveriltaan pyöräkuormaajan ja haki lähellä olevan teollisuusalueen auratuista lumikasoista tarvittavan lumen autokauppansa pihaan.

“Varmaan 500 ihmistä uskaltautui paikalle.”

Tänä talvena ei lumesta ole Etelä-Suomessa tietoakaan. Pitkittynyt syksy on hiljalleen taittumassa kevääseen kohti autokaupan kulta-aikaa.

“Se on itse asiassa myytti. Suurin myyntipiikki tulee heinä-elokuussa. Monessa paikkaa on keskikesällä hiljaista. Mutta huvipuistossa ja autokaupoissa riittää ihmisiä”, Mäkelä hymyilee.

Onko aika laajentaa yritystoimintaa?

Autamme yritystäsi rahoitusratkaisun löytämisessä yhdessä kumppaneidemme kanssa.

Tutustu Elon yritysrahoituspalveluihin >

Hae lisää luettavaa

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>