Webbtjänst
Elo erbjuder webbtjänster för både företags- och privatkunder, vilket möjliggör smidig och säker hantering av ärenden, oavsett om du är företagare, arbetsgivare, försäkrad eller pensionssökande.
I Elos kostnadsfria webbtjänst för företagskunder hittar du allt du behöver för att hantera arbetspensionsförsäkringar för anställda och företagare.
I webbtjänsten för företagskunder, som är avsedd för arbetsgivare och företagare
kan du exempelvis
- Upprätthålla och uppdatera försäkringsinformation
- Granska uppgifter du har rapporterat till inkomstregistret
- Följa rehabiliterings- och invalidpensionsärenden
- Använda avgiftsbedömningsberäkningen som hjälp vid budgetering
- Begära betalningstid för en faktura
- Skriva ut intyg (t.ex. FöPL och ArPL)
- Boka en personlig tid med en expert inom arbetsförmågeledning
- Utbilda dig och dra nytta av verktyg för arbetsförmågeledning
I webbtjänsten för privatkunder, som är avsedd för försäkrade och pensionssökande
kan du exempelvis
- Kontrollera ditt arbetspensionsutdrag. På utdraget kan du se ditt pensionsbelopp och de uppgifter som har ackumulerat din pension.
- Se en uppskattning av ditt framtida pensionsbelopp eller rehabiliteringspenning.
- Ansöka om pension eller rehabilitering. Du kan också lämna in eventuella bilagor.
Läs mer om webbtjänsten för privatkunder
Så här får du tillgång till Elos webbtjänst för företagskunder
- Fyll i det elektroniska avtalet för webbtjänsten.
- Om du är en person med rätt att teckna företagets namn, får du tillgång till tjänsten direkt.
- Om du inte har rätt att teckna företagets namn, fyll i och skriv ut avtalet för att få det undertecknat av en person med rätt att teckna företagets namn. Skicka det undertecknade avtalet till oss via säker e-post på www.elo.fi/sahkoposti genom att välja "Vakuutusasia" som mottagare.
Så här ger du ett annat företag fullmakt att hantera försäkringsärenden i webbtjänsten
- Hela processen kan enkelt hanteras elektroniskt.
- Att ge en bokföringsbyrå eller en annan part fullmakt i Elos webbtjänst, görs genom att fylla i den elektroniska fullmakten för webbtjänsten.
- Om fullmakten fylls i av någon annan än en person med rätt att teckna företagets namn, skickas fullmakten via e-post till den namnteckningsberättigade personen för godkännande.
- För FöPL-försäkringen är det viktigt att notera att ändringar i FöPL-försäkringens arbetsinkomst och giltighet kan endast göras av företagaren själv.
Det bästa med webbtjänsten
1. Datasäkerhet och alltid öppet
Inloggning sker säkert med bankkoder eller mobilcertifikat, och tjänsten är tillgänglig 24/7.
2. Omfattning, praktiskhet och tydlighet
För arbetsgivare och bokföringsbyråer
- Hantering av ArPL- och FöPL-försäkringar
- Anställnings- och betalningsinformation
- Verktyg för arbetsförmågeledning
För företagare
- Hantering av FöPL-försäkring
- Betalningsinformation
- Intyg
För privatkunder
- Du kan kontrollera ditt arbetspensionsutdrag
- Beräkna en uppskattning av pensionen
- Ansöka om pension
- Följa rehabiliteringsärenden
3. Verktyg för arbetsförmågeledning och rapportering
I tjänsten hittar du pensions- och rehabiliteringsinformation för ditt företag som stöd för arbetsförmågeledning, samt verktyg för storarbetsgivare för att hantera företagets arbetsförmågerisker och de kostnader som uppstår från dem.
Där hittar du också lärmiljön Elokanava, som är tillgänglig för företag av alla storlekar.
Där hittar du också lärmiljön Elokanava, som är tillgänglig för företag av alla storlekar.