Sonja Erola - Servicechef
Man kunde säga att Sonja Erolas karriärberättelse fick sin början i pro gradu-avhandlingen som hon skrev för Elo. Sonja inledde sina studier i muntlig kommunikation vid Tammerfors universitet 2006, men i samband med kandidatarbetet beslutade hon byta studieinriktning och sökte till Tammerfors handelshögskola. Hon inledde studierna vid handelshögskolan 2010 med försäkringsvetenskap och riskhantering som huvudämnen. Vid sidan av studierna var Sonja aktiv i studentföreningsarbetet och arbetade vid FPA, LokalTapiola och Pohjola.
Hur ser din yrkesbana ut fram till din nuvarande uppgift?
– På kurserna om socialförsäkring upplevde jag att Finlands social- och pensionssystem var intressanta och således valde jag att skriva min pro gradu om arbetspensionsbolagens sociala ansvar. I samband med att jag inledde mitt pro gradu-arbete kontaktade jag Elo och på den vägen är jag fortfarande, berättar Sonja.
Samtidigt som hon skrev sin pro gradu började Sonja arbeta som föräldraledighetsvikare i Elo med uppgift att sköta kundservicen inom ArPL-försäkring per telefon och på nätet. Efter en fast anställning och några arbetsår, dvs. 2016 började Sonja som teamchef för ett kundserviceteam med ca 10 anställda och hon deltog även själv delvis i kundservicearbetet.
Följande steg på yrkesbanan skedde 2021, då Sonja efter föräldraledigheten övergick tillbaka till att bli utvecklingschef för expertarbetet.
– I min nya uppgift utvidgade jag min substanskunskap från ArPL-försäkringar till FöPL-försäkringar. Arbetet innehöll mycket projekt- och utvecklingsarbete och jag fick vara med och införa nya saker inom hela Elo, t.ex. fungera som chattbot-utbildare. Arbetet innehöll också mycket kundkommunikation allt från uppdateringar av webbsidor till anföranden på kundevenemang.
Sonja har tyckt om chefsarbetet och således blev hon intresserad då det söktes en servicechef inom beslutsenheten i ärenden som gäller arbetsförmåga för ett team på 15 personer, och hon fick platsen.
– Den senaste förflyttningen känns nästan som ett byte av arbetsplats. Substansen, affärsverksamhetprocesserna, medarbetarna, allt var helt nytt för mig. De enda bekanta var chefsarbetet och Elos HR-processer, begrundar Sonja.
Vilka är dina viktigaste arbetsuppgifter/ansvarsområden?
I sitt nuvarande arbete som servicechef ansvarar Sonja för ärenden som gäller arbetsförmågan i Elos största kundföretag och hennes team stöder bland annat kundföretagens HR i yrkesinriktade rehabiliteringsärenden.
– Det är min uppgift att leda, planera, utveckla och organisera kundservicearbetet, dvs. allt det som hjälper teammedlemmarna att lyckas i sitt arbete. Jag gör emellertid inte allt ensam utan teamet är delaktigt och vi utvecklar tillsammans.
Vad är det bästa med ditt nuvarande arbete?
– Jag tycker om det grundläggande chefsarbetet, dvs. att hjälpa teammedlemmarna, stöda arbetsförmågan och att tillsammans eftersträva och uppnå målen, dvs. teamets vardagliga arbete. Det är belönande att se hur det egna arbetet inverkar på hur de andra orkar och på deras vardag. Chefsposten är också en utsiktsplats för utveckling, dvs. den ger på ett annat sätt en helhetsbild än när man arbetar med uppgifter som kräver djupt substanskunnande.
Sonja upplever att cheferna får ett gott stöd i Elo.
– I min första chefspost fick jag arbetshandledning i grupp i ungefär ett år tillsammans med några andra nya chefer. I Elo träffas också cheferna regelbundet för att behandla aktuella gemensamma ärenden. HR Partner-modellen säkerställer att det alltid finns stöd och konsultationshjälp att tillgå.
– Just nu är jag nöjd med mitt chefsarbete och jag har mycket att lära mig om substansen inom arbetsförmågetjänsterna. Jag är emellertid öppen för tanken om att någon gång på nytt övergå till expertuppgifter. Båda har sina goda sidor och avgörande är hur intressanta arbetsuppgifterna är, avslutar Sonja.