Utsänd arbetstagares A1-intyg
Vad är ett A1-intyg och när behövs det?
Ett A1-intyg behövs när en arbetstagare som tillfälligt arbetar i ett EU-land ska försäkras inom det finska socialskyddet, eller när arbetstagaren arbetar i ett EU-/EES-land, ett land med socialförsäkringsavtal eller Schweiz. Då ackumuleras arbetstagarens pensionsskydd i Finland, han eller hon har rätt till förmåner från FPA, och arbetsgivaren betalar socialförsäkringsavgifter endast till Finland.
Intyget behövs exempelvis i följande situationer:
- Arbetsgivaren skickar arbetstagaren på ett tillfälligt utlandsuppdrag, det vill säga personen är en så kallad utsänd arbetstagare.
- Arbetstagaren utför tillfälligt distansarbete utomlands för en finsk arbetsgivare.
- Arbetstagaren arbetar regelbundet i två eller flera länder, exempelvis gör arbets-, installations-, projekt- eller mötesresor utomlands.
- Företagaren arbetar tillfälligt utomlands, exempelvis utför distansarbete eller reser på arbetsresa.
Ansökan om A1-intyg
Ansök om intyget via Pensionsskyddscentralens elektroniska ansökan. Intyget behövs även för korta arbetsresor utomlands.
Behovet av A1-intyg bör alltid säkerställas när arbetstagaren reser utanför Finlands gränser i arbetsärenden. För tydliga utlandsuppdrag behövs intyget, men för korta mötes- och affärsresor kan arbetsgivaren använda sitt eget omdöme angående ansökan om intyget. Vid behov kan A1-intyget även ansökas i efterhand från Pensionsskyddscentralen. Intyget behöver inte ansökas separat för varje arbetsresa, utan det kan beviljas exempelvis för en arbetstagare som reser mycket i sitt arbete för två år åt gången.