Elo ett starkt stöd i Veikkaus förändringsprocess
/ Artikel

Veikkaus har gått från att vara ett traditionellt penningspelbolag till ett teknologiföretag, då spelandet i allt större utsträckning har flyttat till nätet. En kommande stor förändring är reformen av penningspelsystemet, som innebär en partiell avveckling av Veikkaus monopolställning. Reformen träder sannolikt i kraft från och med början av 2027.
– Takten bara ökar. Avgörande faktorer för att lyckas är nu förändringsförmåga, information och öppen kommunikation. Förändringsförmågan påverkas starkt av personalens kunnande eller brist på kunskaper. Utbildning, kontinuerligt lärande samt att människor instrueras är väsentliga aspekter i det här läget, säger Outi Moberg från Veikkaus personalförvaltning. Hon ansvarar för arbetshälsan vid Veikkaus och företagets partnerskapssamarbete.
Hon anser att förändringen skapar en osäkerhet i arbetsgemenskapen. Förutom fokuset på kompetens är det också viktigt att på förhand identifiera utmaningar i anslutning till arbetsförmåga och arbetshälsa. Trots att största delen av personalen mår bra är tydliga handlingsmodeller till stöd för arbetsförmågan en hjälp i situationer då arbetsförmågan vacklar. Välplanerade processer på arbetsplatsen stöder alla anställda vid Veikkaus – också dem vars arbetsförmåga inte är nedsatt.
– Med starkt stöd från Elo gjorde vi en syntes av riskerna. Vi identifierar riskerna relaterade till arbetsförmåga och arbetsoförmåga, och utifrån dessa planerar vi vilka åtgärder som behövs, berättar Moberg.
– Chefens roll är central när det gäller att se till att arbetet löper smidigt. Arbetet löper när uppgiftsområdet och arbetets målsättningar är tydliga. Vid Veikkaus har man särskilt satsat på arbetssätten, till exempel att göra möteskulturen lättare. En öppen diskussionskultur och regelbunden respons på arbetet främjar förändring och inlärning. Chefens roll är också extra viktig när arbete börjar löpa sämre. Agerande i enlighet med Veikkaus värderingar – modigt, tillsammans och med omsorg – skapar en kultur, där aktivt tidigt stöd och att ta upp frågor för diskussion utgör en väsentlig del av chefsarbetet. Var och en har rätt att få stöd för sin arbetsförmåga, men man är skyldig att själv efterfråga stödet. En viktig arbetslivsförmåga är att kunna flagga för att saker inte går som de borde.
Starkt förändringsengagemang
En lyckad arbetsmiljöledning förutsätter att hela organisationen är engagerad och systematiskt arbetar för den. Vid Veikkaus utgår omsorgen redan från företagets strategi och värderingar. Målet är att värderingarna ska synas i de anställdas inbördes agerande och i kundmötena.Moberg har ett omfattande samarbetsnätverk till stöd för arbetsmiljöledningen. Hon har också involverat centrala delar av organisationen i utvecklingsarbetet, till exempel deltog en stor grupp bestående av olika intressentgrupper i Elos kartläggning av arbetsmiljöledningens nuläge. Chefsutbildningarna genomförs i nära samarbete mellan Veikkaus, Elo och företagshälsovården.
– Inom ramen för olika verkstäder har vi tillsammans utvecklat processer till stöd för arbetsförmågan, vi stärker vårt kunnande med hjälp av webbinarier och vi arbetar också mycket på individnivå. Utmanande situationer uppkommer inte i en handvändning och löses inte heller i en handvändning, säger Moberg.
Samarbetet med Elo ger resultat
De åtgärder som vidtagits har gett ett fantastiskt resultat. Sjukfrånvaron vid Veikkaus har minskat – också i fråga om långa sjukfrånvaroperioder på över 30 dagar är trenden nedgående – och med hjälp av rehabilitering har man lyckats få till stånd besparingar samt förebygga arbetsoförmåga. Inbesparingarna från de föregående åren är i klassen cirka en miljon euro.
– I maj ordnade Veikkaus sin årliga ansvarsvecka, under vilken man tillsammans med personalen tog upp teman som är viktiga med tanke på företagsansvaret, berättar Moberg. Under evenemanget lyfte Veikkaus ansvarsdirektör Johanna Lipponen fram Veikkaus hållbarhetsprogram och kultur av att göra det rätta. Vi diskuterade med Elo om hur arbetsmiljöledningen främjar Veikkaus sociala ansvar för sin personal. Under ansvarsveckan berättade tre av våra medarbetare modigt för de andra anställda om hur de framgångsrikt hade lyckats återgå till arbetet. De anställda som delade med sig av sina berättelser hade alla olika problem med arbetsförmågan i bagaget, som man lyckades lösa med hjälp av ett framgångsrikt chefsarbete och samarbetspartner. Då stödet för människornas arbetsförmåga sätts in i rätt tid ger det resultat, säger Moberg.
Det långa samarbetet mellan Arbetspensionsbolaget Elo och Veikkaus har varit problemfritt, och parterna söker tillsammans lösningar på redan identifierade problem.
– Tillsammans med Elos multiprofessionella team har vi bedrivit ett långvarigt samarbete med goda resultat. Utvecklingscheferna för arbetsmiljöledningen, en arbetshälsospecialist och en sakkunnigläkare stöder mitt arbete för att säkerställa de anställdas arbetsförmåga. Nu syns konkreta resultatet av det arbetet. Jag är mycket nöjd över att kunna fråga och utmana Elos team och tillsammans driver vi frågorna vidare, säger hon.