Jumplink
Meny
Logga in
Sökning
Språk
EN
FI

Elektroniska ArPL- och FöPL-fakturor

1. Vill du få dina fakturor till ditt företags fakturahanteringssystem eller till ditt företags nätbank?

Elektronisk fakturering är ett enkelt och snabbt sätt för ett företag att ta emot fakturor elektroniskt. Om ditt företag använder en e-faktura adress, anmäl den till Elo, så får du smidigt dina nästa fakturor direkt in i fakturahanteringssystemet eller i nätbanken.

Så här anmäler du mottagningsinformation för elektroniska fakturor i vår webbtjänst:

  1. Logga in i Elos webbtjänst.
  2. Gå till avsnittet Kunddatahantering och sedan till sidan Kunduppgifter.
  3. Klicka på knappen “Ändra uppgifterna” längst ner på sidan under avsnittet “Fakturornas leveranssätt”.
  4. Välj Nätfaktura som faktureringssätt, fyll i nödvändig information och klicka på “Spara”.
  5. I fortsättningen skickar vi enbart elektroniska fakturor åt dig.

Elo skickar fakturor enligt Finvoice-standarden och som operatör fungerar Posti Messaging Oy.

Ifall du inte använder Elos webbtjänst, kan du anmäla oss om mottagarinformation för elektroniska fakturor med denna blankett >

2. Vill du få fakturor till din personliga nätbank?

E-fakturering passar för privatkunder, såsom hushållsarbetsgivare och företagare, som anges som betalare av sin FöPL-försäkring. Du kan själv göra ett e-faktureringsavtal i din egen nätbank eller beställa ett e-fakturaförslag i Elos webbtjänst. Det senare innebär att vi skickar dig ett avtal till din egen nätbank där du kan godkänna avtalet. 

Så här gör du ett avtal om e-fakturor i din nätbank:

  1. Logga in i din nätbank.
  2. Välj Ömsesidiga Arbetspensionsförsäkringsbolag Elo som fakturerare.
  3. Tillägg försäkringsavtalets nummer i uppgifterna som faktureraren ber om. Ifall ditt företag har flera försäkringar, bör du göra ett eget avtal om e-fakturor för varje enskild försäkring.
  4. I fortsättningen skickar vi enbart elektroniska fakturor åt dig.

Bekanta dig alltid med de anvisningar om e-fakturor som din bank eller operatör gett. E-faktureringen inleds efter att du har gjort eller godkänt avtalet i din nätbank. Ett eventuellt upphävande av e-faktureringen görs alltid i den egna nätbanken. 

3. Vill du ha fakturorna till din e-post?

Du kan också få våra fakturor direkt som e-post. Såväl privatkunder som företag kan ta i bruk fakturering via e-post. Beakta vänligen, att fakturering via e-post är kundspecifik och den gäller alltså alla dina försäkringar i Elo.
 
Så här tar du i bruk fakturering via e-post i vår webbtjänst:
1. Logga in i Elos webbtjänst.
2. Gå till fliken Kunduppgifter och klicka på ”Ändra uppgifterna” i vid ”Fakturornas leveranssätt”
3. Välj ”E-postfaktura” som leveranssätt och skriv den e-postadress dit du vill ha fakturan samt klicka på ”Spara”.
4. I fortsättningen kommer våra fakturor per e-post.
 
Logga in till webbtjänsten >
Ingå ett avtal om webbtjänsten >

Läs mer om webbtjänsten för företagskunder >

4. Elos fakturor kan också fås till Postens OmaPosti

Du kan få pappersfakturor till Postens OmaPosti (tidigare Netposti) om du registrerar dig som användare av tjänsten.