Suoraan sisältöön

Huolenpitosoitoilla ollaan aktiivisesti asiakkaiden tukena haastavassa elämäntilanteessa

/ Blogi

 

“Työeläkeyhtiö Elosta Elina hei! Lähdin soittelemaan, koska kuntoutustukesi on päättymässä lähiaikoina. Olisiko sinulla hetki aikaa jutella ajankohtaisesta tilanteestasi?”

Suunnilleen näin alkaa osa asiakkaillemme soitetuista huolenpitopuheluista.

Me Elossa haluamme olla aktiivisesti asiakkaidemme tukena haastavassa elämäntilanteessa ja tarjota apua ja neuvontaa sitä tarvitseville. Kun työkyky on uhattuna, suurin osa ihmisistä tarvitsee apua päästäkseen eteenpäin. Yksi tärkeä osa Elon työkyvyttömyyseläke- ja kuntoutusasiantuntijoiden työtä on soittaa asiakkaillemme, joiden kuntoutustuki eli määräaikainen työkyvyttömyyseläke on päättymässä lähiaikoina.

Kuuntelemme ja autamme eteenpäin työkykyhaasteiden keskellä

Työkyvyn haasteiden keskellä voi moni asia askarruttaa mieltä. Soitamme asiakkaillemme, koska haluamme kuulla, miten voisimme olla avuksi juuri hänen kohdallaan. Kohtaamisten keskiössä on aina ajankohtainen tilanne terveydentilan suhteen. Keskustelussa ohjaamme asiakkaan seuraavaan askeleeseen.

Ei ole olemassa yhtä tiettyä polkua tai mallia, jota huolenpitosoitoissa aina noudatettaisiin. Ihmiset, heidän elämäntilanteensa ja työkyvyn haasteet ovat keskenään erilaisia, joten näissä keskusteluissa korostuu asiakkaidemme yksilöllinen kohtaaminen. 

Toisilla päällimmäisenä nousevat esiin toimeentuloasiat ja he kaipaavat käytännön neuvontaa siihen, miten esimerkiksi kuntoutustukeen haetaan jatkoa.

Usein kohtaamisissa nousee esille hyvin kokonaisvaltaisesti asiakkaan elämäntilanteeseen liittyviä haasteita. Eläke- ja kuntoutusasiat voivat usein tuntua monimutkaisilta ja vierailta, minkä lisäksi asiakas voi olla tekemisissä monen eri tahon kanssa aina lääkäreistä fysioterapeutteihin ja Kelaan. Tämä kokonaisuus voi tuntua joskus haastavalta ja omalta osaltamme pyrimme tuomaan tilanteeseen selkeyttä. Tarvittaessa ohjaamme ottamaan yhteyttä oikeaan tahoon.

Joskus taas asiakkaillamme on hyvin selvät sävelet, missä mennään. Tällöin tehtävänämme on lähinnä varmistaa, että heidän asiointinsa meillä on helppoa ja kertoa, millaisilla toimilla he voivat itse sujuvoittaa ja nopeuttaa käsittelyä. Haluamme varmistaa, että kaikki asiakkaamme tietävät, milloin kannattaa kääntyä meidän puoleemme.

Hyödynnämme puheluissa myös asiantuntemustamme asiakasta kuunnellen ja tuomme keskusteluun työhön paluun mahdollisuuksien suunnittelun silloin, kun se terveydentilan puolesta alkaa kuulostaa ajankohtaiselta.

Haluamme auttaa asiakasta löytämään uutta toivoa

Osalla asiakkaistamme voi olla myös ammatillisen kuntoutuksen ennakkopäätös. Tällöin mietimme yhdessä, miten voisimme tukea työelämään paluuta. Ammatillisen kuntoutuksen tarjoamat mahdollisuudet saattavat olla vieraita. Tehtävänämme on tällöin neuvoa, millaisia vaihtoehtoja tilanteessa voidaan hyödyntää. Haluamme auttaa asiakasta löytämään uutta toivoa ja näkökulmaa kääntämällä katseen rajoituksista mahdollisuuksiin.

Jos vanhaan työhön palaaminen ei ole mahdollista terveydentilan vuoksi ja itsellä on suunta hukassa, autamme löytämään ratkaisun avaimia. Usein tällaisissa tilanteissa, joissa asiakas kaipaa tukea työhön paluun suunnittelulle, tarjoamme työvalmentajan apua. Työvalmentaja voi omalla asiantuntemuksellaan auttaa asiakasta tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja näkemään rajoituksien sijaan mahdollisuuksia. Yhdessä työvalmentajan kanssa asiakas voi tehdä konkreettisen suunnitelman, jonka avulla hän pystyy palaamaan työelämään.

Asiakkaiden palaute kertoo, että soitot ovat merkityksellisiä

Huolenpitosoitoista saatu palaute on antanut meille uskoa siihen, että soitot ovat olleet merkityksellisiä. Palautteissa korostuu paitsi käytännön neuvonnan tarpeellisuus, myös henkilökohtaisen palvelun arvostus. Alla pieniä paloja saamistamme palautteista:

”Saitte yhteyttä ottamalla tuntemaan, että oikeasti välitätte asiakkaistanne.”
”Henkilökohtainen asiakaspalvelu ja huolehtiminen lämmittävät sydäntä.”
”Huolehditte asiakkaan asioista hyvissä ajoin, jotta ei tule ongelmia.”

Huolenpitosoitot ovat meidän tapamme osoittaa välittämistä

Työ on merkittävä osa elämää. Kun voimme auttaa löytämään työkyvyn haasteisiin ratkaisuja, on se myös meille asiantuntijoille palkitsevaa ja merkityksellistä. Meillä Elossa asiakkaat ovat keskiössä. Näissä kohtaamisissa haluamme teoillamme osoittaa välittävämme asiakkaista ja heidän olevan työmme ytimessä.

Tavoitteenamme on näillä yksilöllisillä huolenpitosoitoilla tarjota alan parasta asiakaspalvelua ja varmistaa, etteivät asiakkaamme jää haastavassa elämäntilanteessa yksin.
 

 

 

Elina Parvio

Elina Parvio

Kirjoittaja työskentelee Elossa kuntoutuksen asiantuntijana.

Tutustu myös näihin

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>