Suoraan sisältöön

TyEL-maksun muodostuminen

TyEL-vakuutusmaksu määräytyy sosiaali- ja terveysministeriön vahvistamien laskuperusteiden mukaan. TyEL-vakuutusmaksun laskuperusteet ovat asiakashyvitystä ja  hoitomaksua lukuun ottamatta yhteiset kaikille työeläkevakuutusyhtiöille.

TyEL-vakuutusmaksu lasketaan ja maksetaan kuukausittain. Työnantaja ilmoittaa työntekijöiden ansiot tulorekisteriin, pääsäännön mukaan viiden päivän kuluessa palkanmaksusta. Elo saa tulorekisteristä työntekijöiden ansiotiedot, joiden perusteella lasketaan TyEL-maksu.

TyEL-maksu on asiakaskohtainen

Työnantajan eläkevakuutusmaksu on asiakaskohtainen ja koostuu useammasta eri osasta. TyEL-perusmaksu on kaikissa työeläkeyhtiöissä samansuuruinen. TyEL-maksussa huomioidaan lisäksi hoitomaksu, joka perustuu eläkeyhtiöiden omiin laskuperusteisiin.

Hoitomaksu on maksun osa, jonka työeläkeyhtiö käyttää liikekulujen kattamiseen. Elon hoitomaksu koostuu perushoitomaksusta, sekä sen määrää mahdollisesti alentavista suuruusalennuksesta ja pysyvyysalennuksesta.
Vuodesta 2025 alkaen erillistä hoitomaksupalautusta ei makseta vaan arvioitu hoitomaksuylijäämä alentaa asiakkaan hoitomaksua suoraan.

Elon asiakkaat saavat myös vuosittain asiakashyvityksen, joka huomioidaan TyEL-maksussa kertaluontoisesti keväällä sen jälkeen, kun sen lopullinen määrä on laskettu. Suurtyönantajilla maksussa huomioidaan myös maksuluokan vaikutus ja maksutappio-osan alennus. Voit lukea alta tarkemmin, mitä maksun eri osat tarkoittavat.

TyEL-maksun osat

Mistä TyEL-maksu koostuu?

TyEL-maksun osat 2025 Elossa

Yritysten TyEL-maksu koostuu perusmaksusta ja yhtiökohtaisesta osasta. Perusmaksu on kaikissa työeläkeyhtiöissä sama ja muodostaa valtaosan TyEL-maksusta. Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) vahvistaa perusmaksun vuosittain. 

Hoitomaksu on perusmaksuun lisättävä osa, jolla jokainen työeläkeyhtiö kattaa vakuutuksen hoitamisesta syntyviä lisäkuluja.

Pysyvyysalennus on Elon oma tapa palkita pitkäaikaisia asiakkaita vuosittain kolmannen asiakasvuoden jälkeen.

Suuruusalennus. Jos Elossa vakuutettu palkkasumma vuonna 2024 oli vähintään 2 181 000 euroa, on työnantaja oikeutettu Elon suuruusalennukseen. 

Asiakashyvitys on asiakkaalle siirrettävä osuus eläkeyhtiön tuloksesta, jonka suuruuteen vaikuttavat eläkeyhtiön varallisuus ja asiakassuhteen kesto. 

TyEL-maksutiedot verkkopalvelussa

Verkkopalvelusta näet

kuluvan vuoden

  • TyEL -maksuprosentin ansioilmoituksista tammikuun puolessa välissä. Suurtyönantajilla maksuprosentti voi vaihdella vuoden mittaan maksuluokan vaikutuksen vuoksi.
  • maksujen kehityksen. Tiedot löytyvät Vakuutustiedot-välilehdeltä.
  • maksuarvion, joka kertoo arvion koko vuoden TyEL-maksuista.
  • lopullisen TyEL-vakuutusmaksun ja maksuprosentin koko vuodelle, kun vuoden viimeinen ansioilmoitus on tehty.
  • suurtyönantajan maksuluokat, joista kerrotaan alla tarkemmin.
  • laskutuksen tilanteen, niin avoimet kuin maksetut TyEL-maksut.

ensi vuoden

  • arvion TyEL-maksuprosentista, TyEL-maksusta ja sen osista loka- marraskuun vaihteessa käyttämällä maksuarviota.

Kirjaudu verkkopalveluun

Suurtyönantajan maksuluokat

Suurtyönantajan TyEL-maksuun vaikuttaa maksuluokka. Työnantajan kahden vuoden takainen palkkasumma määrittelee, kuka on suurtyönantaja. Vuonna 2025 yrityksesi on suurtyönantaja, jos työntekijöiden palkkasumma ylitti 2 337 000 euroa vuonna 2023.

Maksuluokka määräytyy sen mukaan, kuinka paljon työntekijöille on myönnetty pysyviä työkyvyttömyys- ja osatyökyvyttömyyseläkkeitä. Suurtyönantajana löydät TyEL-vakuutuksen maksuluokan Elon verkkopalvelusta. Lue lisää maksuluokista Suurtyönantajan vakuutusmaksuoppaasta.


Voit vaikuttaa yrityksen maksuluokkaan pitämällä työkykyriskit hallinnassa

Työkykyjohtaminen edistää sujuvaa työtä sekä työntekijöiden työkykyä, terveyttä ja turvallisuutta. Se tarkoittaa hyvää arkijohtamista, jossa suorituksen johtamisen lisäksi osataan ottaa työkykyasiat puheeksi ennakoivasti. Konkreettisesti työkykyjohtamisen vaikutukset näkyvät sairauspoissaolo- ja työkyvyttömyyskustannuksissa sekä yrityksen tuottavuudessa. Elon työkykyjohtamisen palveluiden tavoitteena on auttaa asiakasyrityksiä hallitsemaan työkyvyttömyysriskejä.

Tutustu työkykyjohtamisen palveluihimme

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>