Jumplink

Försäkringsärenden

Det viktigaste i försäkringsärenden är att allt går så smidigt och enkelt som möjligt. Du kan sköta dina ärenden med oss på det sätt som passar dig bäst.

På denna sida

Försäkring direkt på nätet
Försäkring per telefon
Sköta FöPL-ärenden på nätet
Experter till din tjänst
Handläggningstid för försäkringsärenden

Försäkring direkt på nätet

Du får FöPL-försäkringen enkelt genom att fylla i en elektronisk försäkringsansökan. Vi kontaktar dig om vi behöver mer information.

Du behöver för försäkringen:

  • 2–5 minuter
  • nätbankskoder eller mobilcertifikat samt
  • en uppskattning av företagets omsättning och din FöPL-arbetsinkomst.

Ta FöPL-försäkring 

Försäkring per telefon

Kontakta vår försäljningsservice så ordnar vi din försäkring. Du kan ringa 020 703 5515 vardagar kl. 8–15 eller lämna en begäran om att bli uppringd .

Du kan be oss om en offert och vi kontaktar dig senast nästa vardag.

 
 

Att sköta FöPL-ärenden på nätet

I Elos avgiftsfria och säkra webbtjänst för företagskunder hittar du allt du behöver för att sköta din FöPL-försäkring.
Där kan du:

  • upprätthålla och uppdatera kund- och försäkringsuppgifter
  • ändra FöPL-arbetsinkomst
  • se din arbetsinkomsthistorik
  • se faktureringsläget, både öppna och betalda FöPL-avgifter
  • begära om betalningstid
  • skriva ut intyg för olika ändamål
  • uppdatera faktureringssätt
  • ta i bruk pappersfri tjänst
  • göra en ansökan om flexibilitet

Via webbtjänsten kan du också skicka meddelanden till oss på Elo om något inte går att sköta via webbtjänsten eller om du har frågor.

Logga in i webbtjänsten

 

Vår expertis till din tjänst

Elos försäkringsexperter nås vardagar kl. 8.00–16.30, både per telefon och i chatten. Enligt undersökningar får 93 % av våra kunder sina försäkringsärenden ordnade med ett samtal.

Visste du att Elos webbplats också är en riktig kunskapsbank? Våra experter har skrivit omfattande om försäkringar på webbplatsen för att du ska hitta svar på dina frågor. Vi utvecklar innehållet kontinuerligt utifrån kundernas önskemål.

Både på webbplatsen och i webbtjänsten hjälper dig även Eloboten, som gör sitt bästa för att betjäna dig.
Dessutom betjänar våra samarbetspartner dig i arbetspensionsärenden över hela landet. Du kan sköta ärenden på Fennia, LähiTapiola och Turva.

Gå till kontaktsidan

 

Handläggningstid för försäkringsärenden

Du får beslut om din FöPL-försäkring när vi bekräftar din nya försäkring eller när det sker ändringar i din försäkring. Handläggningstiderna är i genomsnitt:

3 dagar för bekräftelse av ny försäkring
5 dagar för bekräftelse av ändringar

 
Hur beslut levereras beror på om du har valt pappersfri tjänst. Du kan kontrollera ditt val i företagskundernas webbtjänst. Om du inte har pappersfri tjänst skickar vi besluten per post.

Du kan vara intresserad av

Intyg om försäkring Faktureringssätt FöPL-kalkylator