Jumplink

Vi skapar trygghet för livet

Ansvarsfullhet innebär för oss ett åtagande att agera ärligt, etiskt och hållbart inom alla delar av vår verksamhet. Vi ser till att våra kunder får sina förtjänade pensioner i tid både nu och i framtiden och att vår placeringsverksamhet är ansvarsfull. För oss betyder ansvarsfullhet också att vi beaktar verksamhetens påverkan på ekonomi, samhälle och miljö. Vi fattar beslut som främjar långsiktigt välbefinnande och hållbar utveckling. Ansvarsfullheten på Elo bygger på tre fokusområden: vi försäkrar ansvarsfullt, vi bygger ett mänskligt arbetsliv och vi investerar i framtiden.

På den här sidan

Vi försäkrar varje kund ansvarsfullt
Vi bygger ett mänskligt arbetsliv som beaktar individen och arbetsgemenskapen
Vi investerar i framtiden
Elos ansvarspresentation 2024

Vi försäkrar varje kund ansvarsfullt

Det viktigaste målet i vår verksamhet är att säkerställa att våra kunder i rätt tid får den pension de tjänat in både nu och i framtiden. För att uppnå målet behöver vi många slags processer och vi ser till att alla försäkringsprocesser genomförs ansvarsfullt.

I Elos verksamhet är målen för ansvarsfull försäkring:
Vi minskar miljökonsekvenserna av vår verksamhet.
Kunderna får rätt och begriplig service.
Pensionsbesluten utfärdas snabbt.
Vår kommunikation är ansvarsfull.
Vår verksamhet är värt förtroendet.

Grunden för vår verksamhet är en pålitlig skötsel av pensionsskyddet och vi skapar trygghet för finländarna. Pensionering är en viktig förändring och det är viktigt att pensioneringen går så smidigt som möjligt. Vi stöder våra kunder i planeringen av pensioneringen och att identifiera de olika pensionsalternativen. Vi har finslipat pensionshandläggningsprocessen så att den är smidig och det inte uppstår avbrott i utkomsten för pensionstagaren. Då det blir aktuellt att ansöka om pension, utfärdar vi snabbt ett pensionsbeslut; ett beslut om ålderspension utfärdas till exempel i genomsnitt inom ett dygn efter ansökan. Vi ser till att besluten är korrekta och lagenliga och att kunden förstår hur beslutet bildats. Vi utbetalar pensionerna i tid och erbjuder täckande tjänster även för pensionstagare.

För oss är det viktigt att hela tiden utveckla vår verksamhet. Vi satsar på kundservicen och utvecklar vår verksamhet utifrån kundresponsen. Vi uppdaterar regelbundet de riktlinjer som styr vår verksamhet och ser till att de anställda efterlever dem.

 

Vi bygger ett mänskligt arbetsliv som beaktar individen och arbetsgemenskapen

Vi bygger ett arbetsliv där det är gott att arbeta och där det vid behov är möjligt att få stöd för arbetsförmågan. Vi arbetar för ett mänskligt arbetsliv genom att erbjuda kunderna tjänster för upprätthållande av arbetsförmågan, genom att bära vårt samhällsansvar och se till vår personals välbefinnande. Vi vill bygga ett mänskligt arbetsliv där alla våra viktiga intressegrupper beaktas:

kunder
våra strategiska samarbetspartners inom försäkring
arbetsmarknadsorganisationer
företagar- och branschorganisationer
myndigheter och beslutsfattare
samarbets- och intressebevakningsorganisationer inom arbetspensionsbranschen
personal
placeringsobjekt
ledamöter i våra förvaltningsorgan och delegationsmedlemmar
skolor och läroverk
medier

I samarbete med dessa intressegrupper kan vi skapa ett arbetsliv som stöder både individen och organisationerna.

Tjänster för upprätthållandet av arbetsförmågan i våra kundföretag

Vårt strategiska mål är att vara en föregångare inom tjänster för upprätthållande av arbetsförmågan fram till 2025. Elos tjänst för upprätthållande av arbetsförmågan stöder kunderna att hantera risken för arbetsoförmåga genom att hjälpa dem att identifiera risker för arbetsoförmåga, att planera effektfulla åtgärder och att analysera åtgärdernas effekt. Våra tjänster för upprätthållande av arbetsförmågan är förutseende, målinriktade och långsiktiga och målet med dem är att risken för arbetsoförmåga ska minska i kundföretagen. Våra experter och verktyg hjälper kunderna att utveckla och ta i bruk åtgärder som stöder arbetsförmågan i vardagen, så att arbetsgivaren kan stöda arbetstagaren i rätt tid då arbetsförmågan försvagas. Vi stöder våra kunder till exempel genom att ordna utbildning och webbmöten.

Rehabiliteringstjänsterna är en del av våra tjänster för upprätthållande av arbetsförmågan. Ingen ska behöva avsluta sin yrkesbana i förtid, fastän arbetsförmågan skulle försvagas. I ett hållbart arbetsliv har alla, även personer med partiell eller anpassad arbetsförmåga, förutsättningar att arbeta. Yrkesinriktad rehabilitering erbjuder en väg tillbaka till arbetslivet trots begränsningar i arbetsförmågan och hälsan. Vid ansökan om invalidpension säkerställer vi att de sökande först utnyttjat möjligheten att ansöka om yrkesinriktad rehabilitering. Med hjälp av rehabilitering söker vi hållbara lösningar för att förlänga våra kunders yrkesbanor och förebygger bestående arbetsoförmåga.

Samhällsansvar

För oss är det viktigt att delta i samhällsdebatten om byggandet av ett mänskligt arbetsliv. Våra experter är insatta i arbetslivets omvälvning, och vi vill att deras röster ska höras. Vi tar även fram information som stöd för det samhälleliga beslutsfattandet.

Vi stöder företagsamhet och hållbar tillväxt samt arbetar för att stöda de ungas framtid och arbetslivsfärdigheter. Vi är med och ordnar och stöder olika företagarpriser med målet att sporra till företagsamhet och att lyfta fram olika slags företagare. I ordnandet av evenemang samarbetar vi till exempel med Företagarna i Finland och Finlands Företagarkvinnor. Vi satsar på de ungas framtid bland annat i samarbete med organisationen Ung företagsamhet och ekonomi NYT genom att ordna olika evenemang, t.ex. Job Shadow, och genom samarbete med läroanstalterna.

Ansvar för personalen

För oss är det viktigt att de värderingar som vi vill förmedla utåt också är de som vår personal står för. Vi ser till personalens välbefinnande i arbetet och behandlar alla arbetstagare jämlikt. Elos personalledning grundar sig på våra värderingar: öppenhet, aktivitet och engagemang. Personalpolitiken samlar de väsentliga riktlinjerna och handlingsmodellerna inom personalledningen och ökar personalärendenas transparens och stärker vår gemensamma ledarskapskultur. Detta stöder utmärkta personalupplevelser.

Vi upprätthåller en aktiv och öppen kommunikationskultur. Vi uppmanar arbetstagarna att berätta om sina åsikter för att vi ska kunna utvecklas som arbetsgivare. Personalenkäterna är en del av vår verksamhets årsklocka, och målet med dem är att förbättra arbetsgemenskapen, välbefinnandet i arbetet och samarbetet. Vi har till exempel ändrat våra personalförmåner och vår distansarbetspraxis utifrån personalenkäterna. Vi genomför två slags enkäter varje år: kortare Puls-enkäter varje kvartal och den mer omfattande undersökningen Yhteiselo en gång om året. Som nyckelindikatorer följer vi viljan att rekommendera Elo som arbetsgivare (rekommendationsindex eNPS) samt hur personalen upplever sin arbetsförmåga.

Vi erbjuder personalen mångsidiga anställningsförmåner som stöder välbefinnandet i arbetet. Som arbetspensionsbolag är det klart för oss att livssituationerna förändras och att människans arbetsförmåga kan variera i olika livsskeden. Som arbetsgivare försöker vi vara flexibla och stöda arbetstagarna på det sätt som situationen kräver.

Vi vill vara en arbetsplats där var och en kan vara sig själv och känna sig värdesatt, och således satsar vi på många sätt på frågor som främjar jämställdhet. Vi har till exempel utbildat hela organisationen i DEI-ärenden (diversity, equity & inclusion), infört DEI-indikatorer, skapat en jämlik ersättningspraxis och börjat pröva anonym rekrytering.

 

Vi investerar i framtiden 

Genom att investera hållbart bär vi ansvar för framtida pensionstagare

Vi placerar arbetspensionstillgångarna inkomstbringande och betryggande i enlighet med vår strategi och våra verksamhetsprinciper. Vi säkerställer en tillräcklig solvens i alla marknadslägen och sköter pensionstillgångarna kostnadseffektivt och ansvarsfullt. Vi agerar ansvarsfullt genom att hantera de risker som anknyter till placeringarna, genom goda placeringsavkastningar och genom att identifiera samhällsförändringar och systemrisker.

Vi analyserar hur ansvarsfullt våra placeringsobjekt agerar med beaktande av miljöansvar (E), socialt ansvar (S) och ett gott förvaltningssätt (G). Ansvarsfullheten i Elos placeringsverksamhet utgörs av ansvarsfulla egna handlingssätt, beaktandet av internationella normer, en ansvarsfull analys av placeringsobjekten, ägarstyrning och annan påverkan.

Våra principer för ansvarsfulla placeringar styr vår placeringsverksamhet. Principerna gäller alla våra placeringar och i placeringarna beaktar vi även tillgångsslagen och placeringsformernas särdrag.

Vi förväntar oss att våra placeringsobjekt följer internationella normer och avtal, t.ex. principerna bakom FN:n Global Compact om de mänskliga rättigheterna, rättigheterna i arbetslivet samt om miljö och korruption.

Läs mer om ansvarsfulla investeringar.

 

Ansvarsfulla investeringens delområden är:

Bokslut och hållbarhetsrapport 2024

Elo har publicerat bokslutet och styrelsens verksamhetsberättelse för år 2024. Vi rapporterar om hållbarhet i enlighet med EU:s direktiv om hållbarhetsrapportering (CSRD) som en del av styrelsens verksamhetsberättelse.

Elos hållbarhetsredovisning 2024

Vi skapar trygghet genom hela livet.

Mannen tittar på himlen

 

 

Elos hållbarhetspresentation 2024

Vi skapar trygghet för livet.

Se presentationen (på engelska)