Jumplink
Sunleaf

På denna sida

Vad är ArPL-försäkring?
När ska en arbetstagare försäkras med ArPL?
Tidpunkt för att teckna försäkring
Vad kostar ArPL-försäkring?
Anmälan av löner
Arbetstagarens pensionering
Vad bör beaktas vid anställning av en arbetstagare?

Vad är ArPL-försäkring?

ArPL-försäkringen är lagstadgad, alltså obligatorisk, när du anställer en arbetstagare. Ansvar för att ordna pensionsskyddet med ArPL-försäkring ligger alltid hos arbetsgivaren och gäller både företag, organisationer och hushåll, oavsett om den som betalar lön regelbundet är en permanent eller tillfällig arbetsgivare.

ArPL-försäkringen ger arbetstagaren trygghet vid ålderdom, arbetsoförmåga och vid familjeförsörjarens död samt möjliggör yrkesinriktad rehabilitering.

Sättet att försäkra bestäms av hur regelbundet löner betalas ut. Som arbetsgivare kan du agera antingen som avtalsarbetsgivare eller tillfällig arbetsgivare. 

Är du avtals- eller tillfällig arbetsgivare? Ta reda på det här

 

När ska en arbetstagare försäkras med ArPL?

En arbetstagare ska försäkras med ArPL när han eller hon

arbetar i ett anställningsförhållande,
är minst 17 år gammal och
tjänar minst 70,08 euro per månad år 2025.

Den övre åldersgränsen för försäkring beror på arbetstagarens födelseår:

68 år för dem födda 1957 eller tidigare
69 år för dem födda 1958–1961
70 år för dem födda 1962 eller senare.

Även arbete som utförs vid sidan av pensionen ska försäkras om arbetstagaren är under den övre åldersgränsen för försäkring.

 

Tidpunkt för att teckna försäkring

Tidpunkten för att teckna försäkring beror på om du betalar lön regelbundet eller en gång eller mycket sporadiskt, alltså om du är avtals- eller tillfällig arbetsgivare.

Som regelbunden lönebetalare, alltså Avtalsarbetsgivare, bör du teckna ArPL-försäkringen så snart som möjligt efter att du har anställt din första arbetstagare genom att fylla i försäkringsansökan. Försäkringen måste dock vara i kraft senast i samband med den första löneutbetalningen, då arbetstagarens inkomster ska anmälas till inkomstregistret, enligt huvudregeln inom 5 dagar efter löneutbetalningen. Arbetsgivaren försäkrar alla arbetstagare med samma ArPL-försäkring.

Som arbetsgivare som betalar lön en gång eller mycket sporadiskt kan du alternativt hantera ArPL-försäkringen hos Elo som tillfällig arbetsgivare utan ett ständigt giltigt försäkringsavtal samtidigt som du anmäler arbetstagarens inkomster till inkomstregistret. En tillfällig arbetsgivare fyller inte i en försäkringsansökan.

När du väljer sättet att försäkra bör du beakta skillnaderna mellan dem, bland annat i priset.

Läs mer om skillnaderna mellan att agera som avtals- och tillfällig arbetsgivare 

Vad kostar ArPL-försäkring?

ArPL-avgiften är en viss procent av arbetstagarens bruttolön.

ArPL-avgiften beräknas och betalas månadsvis baserat på de inkomstuppgifter som anmälts till inkomstregistret för arbetstagarna. Som arbetsgivare är det ditt ansvar att se till att den betalas till pensionsbolaget. Arbetstagaren deltar i ArPL-avgiften enligt sin ålder med en andel som du drar av vid löneutbetalningen.

Storleken på ArPL-avgiften påverkas i grunden av om du agerar som avtals- eller tillfällig arbetsgivare. Avgiften för avtalsarbetsgivare är alltid lägre.

ArPL-avgiften för avtalsarbetsgivare är kundspecifik och består av flera olika delar. Den största delen av den är ArPL-basavgiften, som är densamma i alla arbetspensionsbolag, 24,85 % år 2026 (25,58 % år 2025). Dessutom är en liten del av avgiften en administrationsavgift, som baseras på pensionsbolagens egna beräkningsgrunder. Element som sänker Elos administrationsavgift är beständighet och storleksrabatt. Den slutliga ArPL-avgiften sänks också av eventuell kundåterbäring.

ArPL-avgiften för tillfällig arbetsgivare är 25,85 % år 2026 (26,28 % år 2025).

Arbetstagarens avgiftsandel är 7,30 % för alla arbetstagare år 2026 (år 2025: 7,15 % för personer under 53 år, 8,65 % för personer mellan 53 och 62 år och 7,15 % för personer som fyllt 63 år).

Läs mer om hur avgifterna bestäms, hur avgiften kan uppskattas i förväg, förfallodagar, hur man kan få betalningstid och olika faktureringssätt.

Behöver du ett intyg om försäkring?

Med ett ArPL-avgiftsintyg kan du visa att din ArPL-försäkring som avtalsarbetsgivare är i kraft och att försäkringsavgifterna är i ordning. Du kan behöva intyget till exempel som bilaga till ett anbud för att visa att du har försäkrat dina arbetstagare med ArPL-försäkring.

Logga in på webbtjänsten
 

Anmälan av löner

Som arbetsgivare anmäler du alla löner och andra inkomstuppgifter som du betalar till arbetstagare till inkomstregistret efter varje löneutbetalning. Därifrån får Elo den information som behövs för att beräkna ArPl-avgiften och arbetstagarnas pensioner.

En man skriver på whiteboarden

Arbetstagarens pensionering

Pensionering är en stor händelse, inte bara för den som går i pension, utan också för arbetsgivaren och hela arbetsgemenskapen. Vi finns här för att hjälpa dig så att pensionsärendena hanteras så smidigt som möjligt i ditt företag. Vi erbjuder expertstöd och aktuell pensionsinformation, så att du vet vad du som arbetsgivare behöver göra när din arbetstagare går i pension.

Läs mer om olika pensionsformer
 

Vad bör beaktas vid anställning av en arbetstagare?

Att anställa en ny arbetstagare är alltid ett stort steg som medför nya ansvar. Det är värt att lägga tid och ansträngning på rekryteringen för att hitta den mest lämpliga och motiverade personen för ditt företag.

Vi har sammanställt en guide för dig där du hittar tips för att anställa din första arbetstagare.

Läs också om andra lagstadgade försäkringar för arbetsgivare

 
Tre personer går och pratar på kontoret