En eventuell poststrejk inverkar på Elos kundservice
Post- och logistikunion PAU:s eventuella strejk som är avsedd att inledas på måndagen den 11 november inverkar på Elos utgående och inkommande postgång.
Kunderna bör bereda sig för att Elos utgående eller ingående postgång kan bli avbruten eller flera veckor fördröjd under strejken. Det lönar sig att följa strejken och dess konsekvenser i medierna samt på Postens webbplats www.posti.fi.
För att du smidigt ska kunna sköta dina försäkrings- eller pensionsärenden under strejken samt även efter strejken, lönar det sig att ta i bruk Elos elektroniska kanaler.
Du kan sköta dina försäkrings- och pensionsärenden i webbtjänsten
Snabbast och enklast sköter du dina försäkrings- och pensionsärenden i våra e-tjänster. Logga in i vår webbtjänst >
I Elos webbtjänst kan företagskunder behändigt sköta sina ArPL- och FöPL-försäkringsärenden, t.ex.:
- skriva ut intyg
- kontrollera fakturor
- ändra FöPL-arbetsinkomsten
- be om längre betalningstid för fakturan
- skicka webbmeddelanden till Elo.
Om du ännu inte har tagit i bruk tjänsten Anvisningar för hur du tar i bruk webbtjänsten >
Privatkunder kan sköta sina pensions- och rehabiliteringsärenden i Elos webbtjänst. I tjänsten kan du bl.a.:
- ansöka om pension och förmåner
- läsa pensionsbesluten
- skicka bilagor och andra handlingar till Elo
- skicka webbmeddelanden till Elo
- såsom pensionstagare höja din skatteprocent, göra kontonummerändringar och skriva ut pensionsintyg samt som förmånstagare ansöka om reseersättning.
Du loggar in i tjänsten antingen med webbankskoder eller mobilcertifikat.
Välj det papperslösa alternativet
Såsom privat- och företagskund kan du välja att använda den papperslösa tjänsten i vår webbtjänst, vilket innebär att Elo skickar beslut och handlingar via webbtjänsten i stället för per post. Du får ett meddelande om att ett dokument kan läsas i webbtjänsten.
Logga in i webbtjänsten och välj den papperslösa tjänsten >
Välj e-faktura
Såsom arbetsgivare och företagskund lönar det sig att välja en elektronisk faktura.
Beakta emellertid att införandet av elektronisk fakturering inte inverkar på hur redan utsända fakturor skickas. Du kan emellertid kontrollera fakturorna och betalningssituationen i Elos webbtjänst.
Som företagare tar du i bruk e-faktura så här:
Om du vill ha fakturorna som e-fakturor direkt till din personliga webbank, ingå ett e-fakturaavtal med din bank. Om ditt företag redan använder nätfakturering, meddela oss dina elektroniska faktureringsuppgifter i Elos webbtjänst www.elo.fi/logga-in-pa-webtjansterna. Om du inte använder Elos webbtjänst, kan du anmäla uppgifterna för mottagning av elektroniska fakturor på en blankett >.
Som arbetsgivare tar du i bruk e-faktura så här:
Du kan enkelt ta i bruk nätfakturor för företaget under Kunduppgifter i Elos webbtjänst. Om du inte använder Elos webbank, kan du anmäla uppgifterna för mottagning av e-faktura på en blankett >
Så här skickar du en bilaga eller ett dokument
En privatkund kan skicka bilagor och dokument i anslutning till sitt eget pensionsärende till oss via webbtjänsten www.elo.fi/pensionstjansten. Dokumenten i anslutning till ditt pensionsärende kan även vara bilder som du tagit med mobilen, men fäst uppmärksamhet vid bildkvaliteten. Läs mer: https://www.elo.fi/ta-kontakt/broschyrer-och-blanketter/ansoka-om-pension
Andra kundservicekanaler
Vår telefontjänst fungerar som normalt under poststrejken. Kontaktuppgifter till Elos telefontjänst > https://www.elo.fi/ta-kontakt/ring-oss
Du kan skicka meddelanden till Elo via webbtjänsten eller genom att använda skyddad e-post www.elo.fi/e-post.