Suoraan sisältöön

Varovaisen myönteisen kesän jälkeen yrittäjien äänessä kuuluu taas koronan tuoma epävarmuus – näin Elon asiakaspalvelussa neuvotaan yrittäjiä

/ Artikkeli

Keväällä 2020 tilanne oli täysin uusi ja huoli kuului soittajien äänestä. Onneksi YEL joustaa, kerrotaan Elon asiakaspalvelusta. 

Koronakriisi sekoitti keväällä monen yrittäjän arjen. Epidemia näkyi heti myös Elon asiakaspalvelussa, palveluasiantuntija Annamari Muir kertoo.

Puhelimet alkoivat soida toden teolla, Muir muistelee. Tilanne oli keväällä täysin uusi ja asiakkailla oli luonnollisesti paljon kysyttävää. Päällimmäisenä yrittäjän mieltä painoi oma talous.

– Moni purki sydäntään ja mietti riittääkö asiakkaita vai pitääkö toiminta lopettaa kokonaan. Talous on aina se kovin juttu, Muir sanoo. Kyselyt eivät koskeneet vain lakisääteistä työeläkevakuutusta, vaan yleisesti toimeentuloa.

– Ulkomaalaisia asiakkaitamme neuvoimme ihan perusasioissa kuten työttömyysturvassa, minkälaisia tukimuotoja on ja mistä niitä saa. YEL-vakuutuksen vaikutuksesta kyseltiin myös paljon, esimerkiksi Kelan työttömyyskorvausta haettaessa vakuutusta ei tarvinnut päättää, kun taas yrittäjien työttömyyskassa vaatii sitä.

Monesta kulusta voi nipistää ja investointeja siirtää, mutta lakisääteiset työeläkevakuutusmaksut vievät yrittäjän pussista säännöllisesti oman siivunsa.

– Ensi alkuun myönsimmekin työeläkemaksuihin paljon maksuaikoja, Muir kertoo. – Työeläkevakuutus antaa mahdollisuuden siirtää eräpäivää kolmesta neljään kuukautta ilman viivästyskorkoa, hän jatkaa. – Vakuutuskorkoa toki tuli maksaa.

Työnantajien tilannetta helpotti keväällä tälle vuodelle TyEL-maksuille myönnetty 2,6 prosentin alennus.

– Se tulee automaattisesti kaikille, eikä siitä tarvitse olla meihin yhteydessä. Maksuajasta voi keskustella olemalla meihin yhteydessä.

YEL joustaa toiminnan laajuuden mukaan

Yrittäjän YEL-vakuutus on itse asiassa sangen joustava vakuutus, sillä se elää yritystoiminnan laajuuden mukaan. Toiminnan supistuessa yrittäjän työpanoskin yleensä vähenee, mikä tekee työtulon laskemisen mahdolliseksi.

– Koronatilanteen edetessä osa asiakkaistamme oli siinä tilanteessa, että rahaa YEL-maksun maksamiseen ei kerta kaikkiaan ollut. Neuvoimme pienentämään työtuloa väliaikaisesti, Muir sanoo.

Työtulon pienentäminen laskee maksuja, mutta leikkaa samalla siivun yrittäjän tulevasta eläkkeestä ja sosiaaliturvasta. Toinen tapa varautua tiukan talouden tilanteeseen on hyödyntää vakuutukseen rakennettua joustomahdollisuutta, jolloin itse YEL-maksuja voi tilapäisesti alentaa laskematta niiden perusteena olevaa työtuloa.

– Jousto on siinä mielessä hyvä, ettei se vaikuta työtuloon kytköksissä oleviin päivärahoihin. Eläkettä kertyy kylläkin vähemmän, Muir muistuttaa. Jouston voi saada, jos YEL-vakuutus on ollut koko vuoden samassa eläkeyhtiössä eikä siihen ole kertynyt rästimaksuja.

– Tämä vaihtoehto ei kuitenkaan koske uusia yrittäjiä, sillä he saavat jo uuden yrittäjän maksualennusta. 

Vakuutuksen lopettamista kannattaa harkita tarkkaan

Muir kertoo osan yrittäjistä myös kyselleen suoraan YEL-vakuutuksen keskeytystä toiminnan hiljennyttyä kokonaan.

 – YEL-vakuutusta ei ole mahdollista noin vain keskeyttää, vaan se on joko voimassa tai ei. Jos toimintaan tulee parin, kolmen kuukauden tauko, YEL:n voi lopettaa. Moni tuntui säikähtäneen ajatusta.

– Se kuulostaa ehkä lopulliselta, mutta muutaman kuukauden tauko yritystoiminnassa ja vakuutuksen voimassaolossa on ihan normaalia, Muir rauhoittelee. – Kun yritystoimintaa haluaa ja voi taas jatkaa, otetaan uusi YEL.

Oman lukunsa muodostavat vasta yritystoimintansa aloittaneet yrittäjät, jotka saavat aloittavan yrittäjän maksualennusta neljä ensimmäistä vuotta.

 – Kannattaa muistaa, että maksualennuksen saa vain kahdelle ensimmäiselle yrittäjäjaksolleen. Jos yrittäjäksi mielii myöhemmässä vaiheessa elämää, alennusta ei enää saakaan.

YEL-vakuutuksen päättäminen vaikuttaa yrittäjän muuhun sosiaaliturvaan. Yrittäjän YEL-työtuloon perustuva tapaturmavakuutus pitää samalla päättää ja sairauspäivärahojen karenssiaika nousee yhdestä päivästä kuluvaan ja yhdeksään päivään.

 – Pyrimme informoimaan asiakkaitamme kattavasti siitä, miten muutokset vaikuttavat heidän kokonaisturvaansa. Jotkut ovatkin muuttaneet mieltään ymmärrettyään kytköksen esimerkiksi tapaturmavakuutukseen. Lopulta kuitenkin asiakas tekee päätöksen.

Hae artikkeleita ja uutisia