Elon verkkopalvelu auttaa huomaamaan työkykyriskit ajoissa
/ Artikkeli

Kiinteistöpalveluyritys RTK-Palvelu työllistää 3000 ihmistä 30 toimipaikassa ympäri Suomea.
Kiireen keskellä Elon uudistunut verkkopalvelu on Sinituulia Valkoselle tärkeä työväline, joka säästää paitsi aikaa myös rahaa koko yritykselle. Valkonen seuraa työeläke- ja kuntoutustietoja palvelussa lähes päivittäin.
- Ennen jouduin usein etsimään tietoja sähköpostista ja Excel-taulukoista. Nyt löydän verkkopalvelusta kaikki työntekijöille myönnetyt kuntoutustuet ja -rahat sekä niiden kestot yhdestä paikasta. Tiedot ovat aina ajan tasalla, joten pystyn arvioimaan työkyvyttömyysriskejä ja suunnittelemaan toimenpiteitä ajoissa. Tällä on meille valtava taloudellinen merkitys, koska eläkemaksut ovat suuria, Valkonen selittää.
- Meiltä eläköityi tosi paljon porukkaa ja mietimme, mitä oikein pitäisi tehdä. Yhdessä Elon ja työterveyshuollon kanssa kävimme läpi jokaisen tapauksen ja tarkastimme, olimmeko tehneet oikeat toimenpiteet. Yhteistyö oli sujuvaa, ja löysimme toimivat keinot tilanteen parantamiseksi, toteaa Valkonen.
Nyt asiat ovat hyvällä mallilla ja Valkonen voi keskittyä ennaltaehkäisevään työhön.
Verkkopalvelu auttaa kohdentamaan toimenpiteet oikeille henkilöille ja huomioimaan työkyvyttömyysriskit hankesuunnittelussa ja pilottiprojekteissa.
Lisäksi esimiehiä koulutetaan työkykyasioissa, mitä Valkonen pitää erityisen tärkeänä:
- Verkkopalvelun avulla on ollut helppo suunnitella uusia hankkeita ja seurata huikean positiivista kehitystä eläkemaksuluokassa. Tämä kehitys on pitkälti esimiesten ansiota. Esimiehet ottavat yhä enemmän vastuuta työhyvinvoinnista, koska juuri he ovat työntekijöiden kanssa päivittäin tekemisissä ja tuntevat heidän tilanteensa parhaiten.
Käytännössä tämä on tarkoittanut esimieskoulutuksen lisäämistä ja työkalujen hankintaa esimerkiksi sairauspoissaolojen seurantaan ja varhaisen tuen mallin käyttöönottoon. Esimiesten tueksi RTK-Palvelussa on luotu työkykypolku eli toimintamalli, joka näyttää oikeat askeleet työkykyongelmien ratkaisemiseksi. Elon Työkykyjohtamisen käsikirja on ollut tärkeä apuväline koulutusten suunnittelussa ja materiaalin keräämisessä, Valkonen kiittää.
- Työkykyjohtamisen suunnitelmat ovat ennen olleet lähinnä omassa päässäni, Valkonen naurahtaa. On mahtavaa päästä kirjaamaan ylös, mitä kaikkea olemme saaneet aikaan ja mikä toimii hyvin, koska meillä on mielestäni tehty onnistuneesti tosi monia asioita, iloitsee Valkonen.
Kiireen keskellä Elon uudistunut verkkopalvelu on Sinituulia Valkoselle tärkeä työväline, joka säästää paitsi aikaa myös rahaa koko yritykselle. Valkonen seuraa työeläke- ja kuntoutustietoja palvelussa lähes päivittäin.
- Ennen jouduin usein etsimään tietoja sähköpostista ja Excel-taulukoista. Nyt löydän verkkopalvelusta kaikki työntekijöille myönnetyt kuntoutustuet ja -rahat sekä niiden kestot yhdestä paikasta. Tiedot ovat aina ajan tasalla, joten pystyn arvioimaan työkyvyttömyysriskejä ja suunnittelemaan toimenpiteitä ajoissa. Tällä on meille valtava taloudellinen merkitys, koska eläkemaksut ovat suuria, Valkonen selittää.
Verkkopalvelu helpottaa suunnittelua
Kiinteistöpalvelualan suurin työkykyhaaste ovat tuki- ja liikuntaelinsairaudet, sillä päiviin kuuluu paljon fyysistä työtä hankalissa asennoissa ja samanlaisena toistuvaa liikettä. Valkonen muistelee, miten vielä muutama vuosi sitten työkyvyttömyyseläkkeet olivat RTK-Palveluissa varteenotettava ongelma.- Meiltä eläköityi tosi paljon porukkaa ja mietimme, mitä oikein pitäisi tehdä. Yhdessä Elon ja työterveyshuollon kanssa kävimme läpi jokaisen tapauksen ja tarkastimme, olimmeko tehneet oikeat toimenpiteet. Yhteistyö oli sujuvaa, ja löysimme toimivat keinot tilanteen parantamiseksi, toteaa Valkonen.
Nyt asiat ovat hyvällä mallilla ja Valkonen voi keskittyä ennaltaehkäisevään työhön.
Verkkopalvelu auttaa kohdentamaan toimenpiteet oikeille henkilöille ja huomioimaan työkyvyttömyysriskit hankesuunnittelussa ja pilottiprojekteissa.
Hankkeet kantavat hedelmää
Nykyisin RTK-Palvelussa panostetaan ergonomiaan, ja työntekijät saavat siihen henkilökohtaista ohjeistusta. Eri toimipaikoissa on tehty kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyviä jaksamiskartoituksia ja työntekijöiden kanssa on luotu henkilökohtaisia liikuntatavoitteita.Lisäksi esimiehiä koulutetaan työkykyasioissa, mitä Valkonen pitää erityisen tärkeänä:
- Verkkopalvelun avulla on ollut helppo suunnitella uusia hankkeita ja seurata huikean positiivista kehitystä eläkemaksuluokassa. Tämä kehitys on pitkälti esimiesten ansiota. Esimiehet ottavat yhä enemmän vastuuta työhyvinvoinnista, koska juuri he ovat työntekijöiden kanssa päivittäin tekemisissä ja tuntevat heidän tilanteensa parhaiten.
Käytännössä tämä on tarkoittanut esimieskoulutuksen lisäämistä ja työkalujen hankintaa esimerkiksi sairauspoissaolojen seurantaan ja varhaisen tuen mallin käyttöönottoon. Esimiesten tueksi RTK-Palvelussa on luotu työkykypolku eli toimintamalli, joka näyttää oikeat askeleet työkykyongelmien ratkaisemiseksi. Elon Työkykyjohtamisen käsikirja on ollut tärkeä apuväline koulutusten suunnittelussa ja materiaalin keräämisessä, Valkonen kiittää.
Helppo jäädä äitiyslomalle
Seuraavaksi Valkonen haluaa siirtää Elon verkkopalveluun työhyvinvoinnin hankesuunnitelmat, sillä hän on pian jäämässä äitiyslomalle. Verkkopalvelusta äitiyslomasijainen löytää kätevästi kaiken, mitä työkyvyn edistämiseksi ollaan tehty ja mitä aiotaan tehdä seuraavaksi. Samalla hankesuunnitelmat tulevat Elon yhteyshenkilön nähtäville, mikä helpottaa yhteistä sparraamista ja nopeuttaa lopullista hyväksymistä. Myös työkykyjohtamisen nykytilan kartoitus verkossa kiinnostaa Valkosta.- Työkykyjohtamisen suunnitelmat ovat ennen olleet lähinnä omassa päässäni, Valkonen naurahtaa. On mahtavaa päästä kirjaamaan ylös, mitä kaikkea olemme saaneet aikaan ja mikä toimii hyvin, koska meillä on mielestäni tehty onnistuneesti tosi monia asioita, iloitsee Valkonen.
Tätä mieltä Elon verkkopalvelusta:
Mitä käytän eniten? ”Täytän ja lähetän työnantajakuvauksia.”
Mitä uutta aion kokeilla? ”Työkykyjohtamisen nykytilanteen kartoitusta, niin tiedän, mihin keskittyä tulevaisuudessa.”
Mikä on parasta? ”Tiedot löytyvät yhdestä paikasta ja ovat aina ajan tasalla.”
Mitä voisi vielä kehittää? ”Olisi mahtavaa saada palveluun toimipaikkakohtaiset näkymät. Tämän toteuttamista olemmekin jo yhdessä miettineet.”
Kouluarvosana: ”Antaisin yhdeksikön, koska tämä on tosi hyvä työkalu. Pienillä viilauksilla olisi jo täysi kymppi!”