Ovet auki itään ja länteen - Export Maker auttaa kansainvälistymisessä
/ Artikkeli

Alussa yritys keskittyi yksinomaan Venäjän markkinoihin. Ajatus yrityksestä syntyi kun Jonne Pöyhtäri oli vielä hommissa betonialalla, Venäjän rajan toisella puolella.
Idän tietäjistä tulee yrittäjiä
Työ teollisuushankkeen johtotehtävissä oli vienyt Jonnen Venäjälle, Pietariin neljäksi vuodeksi. Kielitaidon lisäksi Venäjän vuosista kertyi runsaasti kontakteja ja hiljaista tietoa itänaapurin kulttuurista. Karttunut tietotaito osoittautui yllättävän arvokkaaksi.
Jonne, ja maassa samaan aikaan asuneet Tuomas Uusi-Hakala ja Petri Vuorio, huomasivat kerta toisensa jälkeen neuvovansa Venäjän markkinoille pyrkiviä suomalaisia yrittäjiä. Yrittäjien kaipaamaa apua ei virallisilta tahoilta löytynyt helpolla, joten miesten jakama maantapojen tuntemus ja arvokkaat kontaktit avasivat ovia uusille aluevaltauksille.
Aluksi hyödylliset neuvot vaihtuivat illallis- ja olutpalkkioihin kunnes syntyi ajatus palvelun kaupallistamisesta. Jonne ehdotti kansainvälistymisapua tarjoavan yrityksen perustamista ystävilleen.
– Noin 15 sekuntia per mies kesti houkutella, Jonne kuvailee idean vastaanottoa.
Oli aika ottaa ensimmäiset askeleet omaa yritystä kohden.
Kansainvälistymisen asiantuntija
Elettiin vuotta 2013, kun Jonne vaihtoi haastavan ja raskaan työn ison tehdashankkeen pääjohtajana yrittäjän arkeen. Muutama asiakas oli valmiina odottamassa, että miehet ryhtyisivät hommiin. Vain työvälineet puuttuivat.– Tarvitsin vain läppärin ja työpisteen, Jonne kuvailee yrityksen alkuinvestointeja.
Ensimmäiset pari vuotta yritys toimi nimellä EastConsulting. Nimi johti juurensa yrityksen alkuperäisestä tuotteesta, miesten itänaapurin tuntemuksesta. Sittemmin yrityksen tarjoama palvelu on muotoutunut selkeäksi tuotteeksi, ja alkujaan Venäjään keskittyneen palvelun on todettu soveltuvan muidenkin markkinoiden avaamiseen. Samalla yritys on vaihtanut nimensä helpommin lähestyttäväksi ja arvomaailmaansa paremmin ilmentäväksi. Nykyinen nimi Export Maker kertoo Jonnen mukaan paremmin yrityksen todellisesta toiminnasta – asiakkaille tehdään vientiä.
– On tutkittu juttu, että kansainvälistyäkseen firma tarvitsee kolme asiaa.Yrityksellä tulee olla ensin hyvä tuote tai palvelu. Sen lisäksi tarvitaan markkinaosaamista kohdemarkkinasta, ja kansainvälistymisen prosessi tulee olla hallussa, Jonne luettelee.
Kansainvälistymisen avainten tunnistaminen on osa Export Makerin ydintä. Monella yrityksellä on palvelu ja tuote hallussa, mutta kohdemarkkinan ja kansainvälistymisen kanssa tarvitaan apua.
Aitoa kumppanuutta ja tyytyväisiä asiakkaita
Yrityksen filosofiaan kuuluu olla reilu kumppani asiakkaille. Kylmän konsulttimaailman toimintatavat eivät tunnu omalta, vaan Jonne ja tiimi haluavat tarjota läpinäkyvää ja aidosti hyödyllistä apua kansainvälistymistä tavoitteleville asiakasyrityksille.
Viiden vuoden aikana Export Maker on ehtinyt auttaa yli 200 yritystä kansainvälisillä markkinoilla. Joukkoon mahtuu start upeja, perheyrityksiä ja pörssiyhtiöitä.
– Välillä on käyty oravannahkakauppaa. Asiakkaanamme ollut luomulihayritys maksoi palveluistamme grillipihveillä.
Jonnelle tärkeintä on asiakkaiden tyytyväisyys ja yrityksen hyvä maine.
– Tärkein kriteeri onnistumisellemme on, kuinka moni asiakasyritys haluaa ostaa palveluitamme uudelleen. Yhden onnistuneen projektin jälkeen meiltä pyydetään usein apua toisenkin markkinan kanssa.
Menneitä haasteita ja tulevaisuuden mahdollisuuksia
Kansainvälisillä markkinoilla uiva yritys on myös herkkä maailman mullistuksille. Ukrainan kriisi aiheutti itään suuntautuneelle Export Makerille haasteita.– Siitä selvittiin kiroilemalla, Jonne nauraa.
Haasteissa auttaa huumori. Tiimin Whatsapp-ryhmä piippaa alituiseen, kun eri maissa työskentelevät työkaverit päivittävät kuulumisiaan ja vitsailevat viestien välityksellä.
Laajalle levinnyt kansainvälinen tiimi kokoontuu kahdesti vuodessa nauttimaan Suomen luonnosta. Talvella Jonne on vienyt työntekijänsä lumikenkäkävelemään, kesällä on nautittu yhdessäolosta järvimaisemissa.
– Työaikojen sijaan seuraamme työn tuloksellisuutta. Kun kesällä oli lämpimiä päiviä, käskin tiimiä laittamaan koneet kiinni ja lähtemään rannalle, Jonne kuvailee johtamisen kulttuuriaan.
Viime vuosi on ollut ennätyshyvä Export Makerille. Yrityksellä oli yhtäaikaisesti käynnissä 36 projektia 13 maassa. Työ on viimeisten vuosien aikana vienyt Jonnea useasti Iraniin, myös Arabiemiraatit näyttävät tällä hetkellä potentiaaliselta markkina-alueelta.
– Uskallan ennustaa, että tulevaisuus on valoisa, Jonne arvioi.
Lue Jonne Pöyhtärin vinkit kansainvälistymiseen