Rakkaudesta Ranskaan – Pamplemousse panostaa kasvun sijaan palveluun
/ Artikkeli

– Olemme edelleen paperi-ihmisiä, kertoo Madame Pamplemousseksi tituleerattu Helena Lieto-Pihlajaoja.
Lieto-Pihlajaoja on Pamplemoussen perustaja ja toimitusjohtaja. Kirjoja, karttoja ja muuta materiaalia tarvitaan, kun asiakkaille suunnitellaan elämyksellisiä matkoja.
– Haaveilemme asiakkaidemme puolesta, jotta he saisivat mahdollisimman paljon irti lomamatkastaan. Aloitan matkan suunnittelun usein sillä, että otan kirjan hyllystä, selailen sitä ja fiilistelen.Yrityksen periaatteena on, että myytävien matkojen tulee olla sellaisia, joille järjestäjät itse olisivat valmiita lähtemään. Periaatteesta on helppo pitää kiinni, sillä liikeidea on lähtenyt liikkeelle intohimosta.
Elämäntavasta liiketoiminnaksi
Matkanjärjestämisestä ei pitänyt tulla Lieto-Pihlajaojan päätoiminen työ.
Ranskan kielen ja kirjallisuuden maisteri työskenteli pitkään kääntäjänä, toimittajana ja copywriterina. Lieto-Pihlajaoja asui perheineen Ranskassa. Chamonix, Pariisi ja Marseille tulivat tutuiksi kotikaupunkeina.
Kirjoitustöiden ohessa hän alkoi auttaa Ranskaan suuntautuvien matkojen järjestelyissä. Ensimmäisiä asiakkaita olivat kieltä opiskelevat koululaisryhmät.
– Pian ystäväni kyselivät jo, että voitko järjestää meillekin tuollaisen matkan!
Pamplemousse aloitti varsinaisen toimintansa vuonna 2004, yhden naisen matkatoimistona. Muutamaa vuotta myöhemmin mukaan tuli Heidi Kilpiä, joka on nykyään yrityksessä osakkaana. Kolmantena mukaan palkattiin Daniela Smeds. Nyt kolmikko on suunnitellut matkoja yhdessä yli vuosikymmenen ajan.
Rentoa ja persoonallista
Lieto-Pihlajaoja, Kilpiä ja Smeds ovat ystävystyneet työn teon lomassa. He tuntevat toistensa perheet ja jakavat ilot ja surut keskenään.
– Haluamme, että täällä on kodikas ja rento tunnelma. Kokkaamme joka päivä yhdessä lounaan täällä toimistolla. Vitsailemme, että tämä on Tapiolan paras lounasravintola!
Pamplemoussen kulttuuriin kuuluu, että jokainen työntekijä saa olla juuri sellainen, kun on. Heillä kaikilla on vankka tuntemus Ranskasta, mutta myös omat erityiset mielenkiinnon kohteensa.
– Meillä on jokaisella oma Ranska-identiteettimme, joka on muotoutunut eletyn elämän kautta. Emme halua piilottaa persoonaa, vaan hyödynnämme sitä työssämme. Jokaisella on oma tapansa tehdä tätä työtä.
Persoona ja kiinnostuksen kohteet otetaan huomioon myös työtehtävien jaossa. Alpeilla asunut Lieto-Pihlajaoja harrastaa tanssia ja on naimisissa taidetta tekevän miehen kanssa. Niinpä hän on keskittynyt erityisesti laskettelu-, tanssi- ja taideteemaisten matkojen järjestämiseen. Kilpiä järjestää mielellään ryhmämatkoja, Smeds on puolestaan erikoistunut asiakkaan toiveiden mukaan räätälöitäviin pyöräily- ja kävelyreitteihin.
Yksilöllistä palvelua
Matkailuala on nykyään jakautunut kahdenlaisiin toimijoihin: massalle myyviin, hinnalla kilpaileviin välittäjiin ja räätälöidyllä palvelulla erottautuviin matkanjärjestäjiin. Pamplemousse kuuluu jälkimmäisiin.
– Emme ole kasvuhakuisia. Sen sijaan tähtäämme siihen, että palvelemme asiakkaitamme ja tunnemme tarjoamamme kohteet mikrotasolla. Räätälöimme yksilöllisen matkan jokaiselle asiakkaallemme ja seuraamme mitä kohteissamme tapahtuu, jotta voimme antaa ajankohtaisia vinkkejä.
Jotta tavoite toteutuu, Pamplemoussen matkatarjoama on pidettävä hallittavan kokoisena. Ranskan rinnalle on lisätty vuosien varrella espanjalaisia ja italialaisia kohteita, mutta sitä laajemmalle ei aiota levittäytyä.
– Kovin moni ei kuitenkaan halua matkustaa samaan kohteeseen useaa kertaa, joten meidän täytyy tehdä aktiivista uusasiakashankintaa.
Lieto-Pihlajaoja edustaakin yritystään usein alan messuilla ja esimerkiksi viiniteemaisissa tapahtumissa, joissa tapaa paljon potentiaalisia asiakkaita.
Perustaja, toimitusjohtaja – ja ritari
Työnkuvaan kuuluu myös tarkistusmatkojen tekeminen. Paikan päällä vierailemalla varmistetaan, että kohteet vastaavat asiakkaiden odotuksia ja samalla saadaan arvokkaita paikallisia kontakteja.
– Olemme alusta asti panostaneet meet the local –tyyppiseen matkailuun. Meidän kauttamme on mahdollista päästä mukaan paikallisten arkeen, leipoa patonkia Pariisissa tai vierailla ranskalaisen taitelijan ateljeessa.
Pamplemoussen filosofiaan kuuluu, että asiakkaita kehotetaan matkoillaan pysähtymään ja katsomaan lähelle. Paikallisia pienyrittäjiä ja lähituotantoa suositaan.
– Teemme yhteistyötä ranskalaisen solidaarisuusjärjestön kanssa. Satokaudella asiakkaamme voivat matkustaa maatiloille poimimaan hedelmiä ja vihanneksia, jotka muuten jäisivät poimimatta.
Matkanjärjestäjän työ tehdään kuitenkin pitkälti toimistolta käsin. Haaveilun lisäksi se sisältää myös arkisempia velvollisuuksia.
– Etenkin viime vuonna matkailualalle tuli paljon uusia säädöksiä, jotka aiheuttivat lisää hallinnollista työtä. Suunnittelen paljon mieluummin matkoja, kun teen niin sanottuja toimitusjohtajan töitä.
Vuonna 2014 Lieto-Pihlajaoja sai arvokkaan tunnustuksen työstään. Ranskan matkailua edistäneelle Madame Pamplemousselle myönnettiin Ranskan valtion ritariarvo.
– Kyllähän se pienen yrittäjän sydäntä lämmittää!
Lue Helena Lieto-Pihlajaojan vinkkilistaus: "Muista nämä, kun teet intohimostasi yritystoimintaa"