Katse tulevaisuudessa, jalat tiukasti perheyrityksen historiassa
/ Artikkeli
.jpg?la=fi-FI&h=3840&w=5760&hash=A6675081EA75B31FCD528DE867DF4F16)
Avain kuljetusliike Järvimäen menestykseen kilpaillulla alalla on ollut ennakkoluuloton suhtautuminen uuteen teknologiaan. Silti yrittäjä yllättää itsensä muistelemalla kaiholla myös entisaikojen rekkaromantiikkaa.
4,8 miljoonaa kilometriä ja 2 miljoonaa litraa dieseliä. Niin ahkerasti seinäjokelaisen Järvimäki Oy:n 40 kylmäkuljetusautoa ovat viime vuoden aikana ajaneet Suomen ja Skandinavian maanteillä.
Jo kolmannen polven hallussa olevan perheyrityksen matka kuitenkin alkoi pienestä.
Kiinnostus kuljetusalaa kohtaan kulkee perheessä
Kurikkalainen Urho Järvimäki osti vuonna 1937 kuorma-auton ja ryhtyi siltä seisomalta kuljetusyrittäjäksi. Samalla sai alkunsa Kuljetusliike Järvimäki Oy:n tarina. Aluksi kuormurissa kulki kaikkea karjasta ja hiekasta ihmisiin. Seuraavaksi yritys siirtyi Urhon pojalle Aarre Järvimäelle, ja palvelu erikoistui elintarvikekuljetuksiin. Myös Aarren pikkuveljet Aulis ja Tapio alkoivat ajaa autoa heti täysi-ikäistyttyään.Vuonna 1989 toimintaan tuli mukaan jo kolmas sukupolvi, kun Aarren poika Ari siirtyi työelämään. Pian myös Auliksen pojasta Karista tuli yrityksen osaomistaja. Mukana toiminnassa ovat myös Tapion pojat Sami ja Tomi.
– Ei sitä oikein osannut edes ajatella muita vaihtoehtoja. Kävin koulutkin sitä silmällä pitäen, koska saan ajokortin ja pääsen rattiin. Kyllä tälle alalle on pienestä pitäen kasvettu, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Ari Järvimäki.
Tyypillisesti Järvimäet ovat työskennelleet aluksi apukuskeina ja huoltaneet autoja koulun jälkeen ja viikonloppuisin. Kun ikää on tullut tarpeeksi, on siirrytty kuljettajan hommiin. Ari Järvimäki kertoo, että ennen yrityksen toimintaa pystyi ohjailemaan myös ratin takaa. Toiminnan laajentuessa hallinnolliset työt kuitenkin lisääntyivät, ja nykyään työpäivät kuluvat pitkälti toimistossa.
– Nykylainsäädäntö on niin tiukka, että en voi yhdistää neuvottelumatkaa ajokeikkaan. Autojen kanssa haluan kuitenkin olla päivittäin tekemisissä, jotta pysyn kärryillä uudesta teknologista. Osallistun töihin varikolla iltaisin ja viikonloppuisin, muun muassa lastaamalla ja purkamalla kuormia.
Yrittäjä on iloinen siitä, että kiinnostus yrittäjyyttä ja kuljetusalaa kohtaan on siirtynyt perheessä eteenpäin, jo neljännelle sukupolvelle. Järvimäen poika Joel tekee opiskelujen ohessa yrityksessä ilta- ja viikonlopputöitä.
– Joel opiskelee liiketaloutta ja on kiinnostunut alasta tulevaisuuden kannalta juuri oikeasta perspektiivistä. Hän on ollut ajamassa ja lastaamassa kuormia, mutta hoitanut myös muun muassa ajojärjestelyjä ja muita hallinnollisia hommia. Osaamista ja kiinnostusta jatkaa yritystä löytyy, Järvimäki kertoo.
Elintarvikekuljetusten erikoisosaaja
Kaikki Järvimäen 40 autoa ovat kylmäkuljetusyhdistelmiä, eli autoissa kulkee kaikkea pakasteista vihanneksiin ja maitotuotteisiin. Liiketoiminta on keskittynyt lämpösäädeltyjen elintarvikekuljetusten ympärille. Lisäksi asiakkaille on tarjolla terminaali- ja varastointipalveluja.– Elintarvikekuljetukset ovat olleet meidän heiniämme 50-luvulta lähtien. Pääliiketoiminnasta yli puolet pyörii tällä hetkellä kotimaan runkoliikenteessä pääkaupunkiseudun ja Pohjanmaan välillä, lisäksi liikennöimme Skandinaviassa. Aikoinaan on tullut ajettua myös muun muassa Ranskassa, Belgiassa ja Italiassa.
Järvimäki on vuosien varrella saanut seurata kuljetusalan kehitystä aitiopaikalta. Mieleen on jäänyt esimerkiksi Euroopan rajojen avautuminen, jota hän oli todistamassa kuljettajan paikalta. Järvimäki kertoo, että haasteet ovat tänä päivän hyvin erilaisia kuin 80 vuotta sitten.
– Kiire tuntuu lisääntyvän vuosi vuodelta ja erilaiset säädökset, kuten kuljetusaikojen ja lämpötilojen tiukka seuranta, vaativat virheettömyyttä niin kalustolta kuin kuljettajiltakin.
Toki Järvimäki näkee kehityksessä hyvääkin. Erilaisten säädösten ja vaatimusten lisääntymisen myötä on syntynyt mahdollisuus kehittää yrityksen toimintaa yhä vastuullisempaan suuntaan.
– Nyt rummutetaan päästöasioissa ja se sopii meille. Olemme perinteisesti olleet innokkaita satsaamaan uuteen kalustoon ja teknologiaan. Esimerkiksi kylmätekniikan puolella olemme siirtyneet hydraulikoneisiin, joiden avulla kylmäenergia saadaan tuotettua ilman erillistä polttomoottoria, Järvimäki kertoo.
Myös autojen käyttö- ja täyttöaste pyritään pitämään jatkuvasti mahdollisimman korkeana. Se on tehokasta paitsi tehokasta kustannusten kannalta myös hyväksi ympäristön näkökulmasta.
Työhyvinvointiin satsataan yhä enemmän
Järvimäen palkkalistoilla on 82 työntekijää, joista kahdeksan työskentelee konttorin puolella ja loput kuljettajina. Maine hyvänä ja luotettavana työnantajana on Järvimäelle kunnia-asia.
– Olen ylpeä siitä, miten hyvä pysyvyys meillä on ollut työntekijöiden suhteen. Joka vuosi meiltä eläköityy kuljettajia, jotka ovat tehneet palveluksessamme pitkän uran.
Järvimäki kertoo, että vuosien varrella työhyvinvointiin on alettu kiinnittää entistä enemmän huomiota. Kuljettajan ammatti on kuormittavaa, ja siksi erityisesti hyvään palautumiseen on tärkeää panostaa.
– Yhteistyö työterveyshuollon kanssa on syventynyt. Meillä on onnistuneita esimerkkejä muun muassa työtehtävien muokkauksesta. Räätälöimme työtehtäviä ja järjestelemme työaikoja tarvittaessa niin, että voidaan turvata työssä jaksaminen.
Työntekijöiden hyvinvointia on turvaamassa osaltaan myös TyEL-vakuutus. Järvimäen ja Elon yhteistyö vakuuttamisen osalta täyttää tänä vuonna jo 50 vuotta.
– Yhteistyö Elon kanssa on ollut sujuvaa aina, ja viime vuosina on tarjoutunut vielä ihan uudenlaisia mahdollisuuksia esimerkiksi työntekijöiden hyvinvoinnin seurantaan, Järvimäki kiittelee.
Järvimäellä panostetaan työntekijöiden hyvinvointiin. Järvimäen ja Elon yhteistyö vakuutusasioissa täytti juuri 50 vuotta.
Avain menestykseen löytyy ennakkoluulottomuudesta
Järvimäki uskoo, että perheyrityksen menestyksen takana on paitsi pitkäjänteinen toiminta, myös halu kehittää toimintaa. Syksyllä yritys on ottamassa liikenteeseen kaasukäyttöisen kuorma-auton.
– Avain kehitykseen on ennakkoluuloton uusien asioiden testaaminen. Se pitää työn mielenkiintoisena. Nautin siitä, että joka päivä on jokin uusi pähkinä purtavaksi.
Jotakin Järvimäki kaipaa myös niiltä ajoilta, kun vielä itsekin ajoi.
– Uusi teknologia on helpottanut työtä monin tavoin ja tehnyt muun muassa kuljettajien työn mukavammaksi, mutta samalla sellainen rekkaromantiikka on kyllä karissut tästä työstä pois. Vähän kaipaan sitä vapautta, mikä tien päällä joskus aikoinaan oli.
Ari Järvimäen vinkit pitkäjänteiseen yrittämiseen
1. Ole avoin uusille mahdollisuuksille.
2. Täytä asiakaslupaus joka päivä ja ole sanasi mittainen kumppani.
3. Tunnista rajasi – älä lupaa asiakkaalle sellaista, mitä et pysty hoitamaan.
4. Huolehdi henkilökunnan osaamisesta ja työkyvystä.
5. Muista antaa siviilielämälle aikaa. Vapaa-ajasta ja palautumisesta on pidettävä kiinni, jotta jaksaa yrittää.