Suoraan sisältöön
Valikko
Kirjaudu
Haku
Kieli
SV
EN

Yhä useampi taittaa työmatkan pyörällä – fillarin voi tarjota nyt myös työsuhde-etuna

/ Artikkeli

Tyomatkapyoraily

Työmatkapyöräilyn suosio on viime vuosina kasvanut, mikä on huomioitu myös verotuksessa: vuoden 2021 alusta lähtien polkupyöräetu on ollut tuloverovapaata 1 200 euroon saakka.

Hyötyliikunta, päästöjen vähentäminen ja liikenneruuhkien välttäminen houkuttelevat hyppäämään fillarin satulaan. Yhä useampi on oivaltanut pyöräilyn edut myös työmatkoilla.

– Ihmiset ovat entistä tietoisempia terveydestään ja hyvinvoinnistaan. Taustalla on lisäksi kasvavaa ilmastotietoisuutta: moni haluaa kulkea töihinkin kestävästi, kertoo Elon henkilöstöpäällikkö Marketta Ekholm.

Kaupunkilainen työmatkapyöräilijä säästää myös aikaa, sillä pyörä on tutkitusti nopein liikenneväline alle seitsemän kilometrin matkoilla.

Vuoden alusta tulorekisteriin saatiin kolme uutta polkupyöräetua koskevaa tulolajia. Työmatkapyöräilyn houkutusta lisännee se, että polkupyöräedusta 1 200 euroa vuodessa on nyt verovapaata tuloa ja loput veronalaista luontaisetua.

Työsuhdepyörä sitouttaa ja kannustaa liikkumaan

Työnantaja voi tarjota pyöräedun palkan päälle tai pidättää sen palkasta. Yleinen tapa on tarjota etu osana palkkaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että työntekijä voi hankkia työnantajan kautta itselleen uuden polkupyörän kaupan myyntihintaa edullisemmin.

– Rahapalkka vähenee pyöräedun verran, minkä johdosta veroprosentti pienenee, ja työntekijälle tulee sitä kautta säästöjä. On kuitenkin hyvä huomioida, että etu vähentää palkkaa vuoden jokaisena kuukautena, vaikka pyöräilyä harrastaisikin vain kesäkaudella, Ekholm selittää.

Työnantaja voi halutessaan tarjota polkupyöräetua myös leasing-sopimuksella, jolloin pyörä hankitaan leasing-kumppanilta työntekijän käyttöön muutamaksi vuodeksi kerrallaan. Työntekijä voi lunastaa pyörän leasing-kauden lopuksi itselleen.

Polkupyörän tai leasing-vuokran lisäksi työnantajalle syntyy kustannuksia työeläkemaksuista. Palkanosana annettavasta polkupyöräedusta maksetaan työeläkemaksut. Jos polkupyörä puolestaan on annettu palkan lisänä, menevät työeläkemaksut vain sen veronalaisesta tulosta.

– Etu voi parhaimmillaan olla rekrytointivaltti ja sitouttaa työntekijöitä. Uskon, että hyötyliikunnalla on positiivisia vaikutuksia henkilöstön hyvinvointiin ja terveyteen pidemmällä aikavälillä. Parasta olisi, jos pyöräetu kannustaisi myös niitä työntekijöitä liikkumaan, jotka eivät ole sitä aiemmin tehneet, Ekholm sanoo.

Turvallisuus edellä

Ekholm huomauttaa, että työnantajan kannattaa muistuttaa henkilöstöä muutamasta perusasiasta, jotta työmatkafillaroinnista tulee mahdollisimman helppoa, mukavaa ja turvallista.

– Työntekijöitä on hyvä muistuttaa pyöräilysäännöistä ja muista turvallisuusasioista, kuten kypärän käytöstä ja pyörän oikeaoppisesta huollosta. Jotta ei lopulta käy niin, että työmatkatapaturmat ja siten myös poissaolot lisääntyvät.

Pyöräilysäännöt voi tarvittaessa kerrata Suomen pyöräilyliiton kotisivuilta.

Miksi yrityksen kannattaa panostaa työmatkapyöräilyyn – kolme hyvää syytä

1. Päästöt vähenevät
Liikenne aiheuttaa noin viidenneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Suomalaiset tekevät vuorokaudessa keskimäärin 2,7 matkaa henkeä kohden, ja matkoista joka neljäs on työmatka. Sillä on siis merkitystä, millä valitsemme kulkea töihin.

2. Terveys kohenee

Työmatkapyöräily on tehokas keino lisätä päivään hyötyliikuntaa ja edistää terveyttä pidemmällä aikavälillä.

3. Etu sitouttaa työntekijöitä

Pyöräedun tarjoaminen on vetovoimatekijä. Se sitouttaa työntekijöitä ja on rekrytointivaltti.


Lähteet:
Fiksustitoihin.fi
Pyoraliitto.fi

Onko polkupyöräetu TyELin alaista ansiota? Lue lisää > 


Hae lisää luettavaa

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>