Suoraan sisältöön

Asiantuntija, nämä neljä vinkkiä auttavat tekemään työpäivästäsi huokoisemman

/ Artikkeli

Anu_Suutela-Vuorinen_1200x628
Kävelypalaveri, hengähdystauko ja katseen nostaminen hetkeksi pois näytöltä – Elon työkykyjohtamisen palvelujohtaja Anu Suutela-Vuorinen kertoo, miten tehdä työpäivästä huokoisempi ja jaksaa paremmin.
Kahden viime vuoden aikana on tapahtunut isoja muutoksia työtavoissa. Korona vei työyhteisöt kertaheitolla etätöihin ja uusia työkaluja otettiin nopeasti käyttöön. Palaverien määrä kasvoi  ja niihin tuli uutta tehoa, mutta samalla aivotyön kuormitus ja pitkään kestänyt etätyöskentely on lisännyt henkistä uupumusta. Nyt on aika miettiä, onko tämä kestävä tapa tehdä töitä.

Asiantuntijatyössä hybridityö on vakiintunut. Työ tehdään siellä, missä sitä on järkevintä tehdä. Parhaimmillaan hybridityö tuo työpäiviin vaihtelua: toimistopäivät voivat olla väljempiä ja sosiaalisempia, kun taas etäpäivät ovat tiiviimpiä ja sopivat keskittymistä vaativiin tehtäviin. Moni kokee, että hybridityö tuo työntekoon tasapainoa, sillä siinä voidaan hyödyntää toimisto- ja etäpäivien parhaimmat puolet.

Näin teet työpäivästäsi huokoisemman

1. Suunnittele työpäiväsi edellisenä päivänä

Tarkista kalenterista seuraavan päivän työtehtävät ja mieti, missä ne on järkevintä tehdä: toimistolla vai etänä. On tärkeää, että tunnistat omat vireystilat, joita voit hyödyntää työpäiväsi suunnittelussa. Liikkuvat työajat sallivat pientä liikkumavaraa työajoissa. Voit esimerkiksi ajoittaa lenkin tai kuntosalilla käynnin keskelle päivää, tai aamuihmisenä voit aloittaa ja lopettaa työpäivän aikaisin.

2. Tee toimistolla ollessasi työpäivästäsi sosiaalinen

Korona-ajan etätyöskentelystä opittiin työpaikoilla käytyjen epävirallisten keskustelujen merkitys organisaatiolle ja omalle työtyytyväisyydelle. Siksi on tärkeää ylläpitää sosiaalisia suhteita työkavereihin esimerkiksi sopimalla yhteisistä kahvi- tai lounastauoista. Näin työpäiväsi tauottuu huomaamatta, ylläpidät vuorovaikutusta muihin ja toimistopäivän päätteeksi on mukava palata kotiin.

3. Tauota tietoisesti etätyöpäivä

Mahdollisuus etätöihin helpottaa työn ja muun elämän yhteensovittamista. Etätyöt saattavat kuitenkin helposti imaista tekijänsä suoritusputkeen. Siksi on tärkeää haukata välissä happea ja nostaa katse pois ruudulta. Voit aloittaa työpäivän pienellä happihyppelyllä, joka luo tunteen siirtymisestä työpäivän ääreen. Varaa vähintään puoli tuntia lounaaseen ja rauhoita se syömiselle. Kun siirryt töistä vapaalle, tee se tietoisesti lähtemällä vaikka ulos kävelylle tai tapaamalla ystäviä kodin ulkopuolella. 

4. Käännä katse työyhteisöön

Organisaation tarpeet määrittävät sen, missä töitä on järkevintä tehdä koko työyhteisön kannalta. Koronan myötä etätöihin tarvittavat työkalut ovat tulleet tutuiksi ja työyhteisöillä on nyt paremmat mahdollisuudet uusien toimintatapojen omaksumiseen. Jokaisessa työpaikassa tulisi ottaa koko työyhteisö mukaan miettimään työkulttuurin toimintatapoja. Näin muuttuvat tilanteet ja ihmisten erilaiset elämäntilanteet voidaan ottaa parhaiten huomioon. Kun kokonaisuutta katsotaan yhteisen hyvän näkökulmasta, hybridityössä pärjääminen ei jää pelkästään työntekijän harteille.

Lue Elon palvelujohtaja Anu Suutela-Vuorisen vinkit etätyöskentelyyn.

Tutustu myös näihin

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>