Suoraan sisältöön
Valikko
Kirjaudu
Haku
Kieli
SV
EN

Johtaminen on välittämisen työkalu – Clas Ohlsonin esihenkilöitä valmennetaan onnistumaan

/ Työkykyjohtaminen

asiakastarina_Clas_Ohlsson1_1200x628
Valmentava ote esihenkilötyössä varmistaa ja kehittää Clas Ohlsonin työntekijöiden osaamista ja jaksamista. Näin huolehditaan, että yrityskulttuuri pysyy mukana työelämän muutoksissa. 

Kaupan ala elää jatkuvassa muutoksessa. Korona toi alalle omat haasteet, ja moni työntekijä vaihtoi alaa. Myös verkkokaupan yleistyminen on tuonut kilpailijan kivijalkakauppojen rinnalle. Elon työkykyjohtamisen kehityspäällikkö Anneli Holmberg uskoo, että tämä on johtanut tarpeeseen kiinnittää huomiota kaupan alan esihenkilöiden osaamiseen ja samalla kouluttamaan heitä entistä paremmin.

– Hyvä johtaminen on työkalu, jolla ylläpidetään työntekijöiden tyytyväisyyttä ja hyvää työkykyä, Holmberg sanoo.

Hyvään johtamiseen haluaa panostaa myös Clas Ohlson, joka toteutti myymäläorganisaatiomuutoksen keväällä 2022. Tavoitteeksi määriteltiin kolme kulmakiveä: monipuolisen työn tarjoaminen, työntekijöiden osaamisen varmistaminen ja johtamisen kehittäminen. 

Uusi rooli vaatii uutta osaamista

Clas Ohlsonin 550 työntekijästä suurin osa työskentelee myymälöissä, joten organisaatiomuutoksen myötä haluttiin antaa kaikille työntekijöille mahdollisuus kasvaa ja kehittyä omassa roolissa. Tarkoituksena on sitouttaa henkilökuntaa osallistamalla heidät kaikkeen myymälään liittyvään toimintaan.

Organisaatiomuutoksen myötä Clas Ohlsonilla pyritään panostamaan enemmän johtajuuteen. Yrityksen HR-päällikkö Martina Laxen oli mukana valmistelemassa uudistusta, jossa myymälöiden tiiminvetäjien työnkuvaa muutettiin spesialisteista johtavampaan työnkuvaan.

– Tiiminvetäjät toimivat osana myymälän johtoryhmää ja heidän tehtävä on yhdessä myymäläpäällikön kanssa auttaa koko henkilökuntaa osallistumaan myymälän pyörittämiseen. Heidän uusi työnkuvansa on valmentavampi, eli heidän tehtävänään on varmistaa ja kehittää henkilöstön osaamista. Jakamalla tietoa ja osaamista useammalle henkilölle saamme tehokkaampaa myymälätoimintaa ja sitoutuneempia työntekijöitä, Laxen sanoo.

Tiiminvetäjien työnkuvan muutokset eivät kuitenkaan tapahdu hetkessä. Lähiesihenkilön työtä lähdettiin tukemaan valmennuksen kautta. Clas Ohlsonin Customer Interaction Leader Eija Ihanainen suunnitteli yhdessä Ruotsissa toimivan kollegansa Peter Sinkon kanssa puoli vuotta kestävän valmennusohjelman, Team Leader Gymin. 

– Ei riitä, että tiiminvetäjien uudesta työnkuvasta kerrotaan. Muutosten yhteydessä on tärkeää ymmärtää, miksi muutos on tarpeellinen, lisätä omaa osaamista ja ennen kaikkea haluta toimia uudessa roolissa, Ihanainen sanoo.

Ihanaisen ja Sinkon suunnittelema valmennuskokonaisuus perustuu Clas Ohlsonilla jo ennestään käytössä olevaan Leadership Gymiin, jossa tuetaan ja kehitetään myymäläpäälliköiden johtamistaitoja. Laxenin mukaan johtamista tulee kehittää jatkuvasti työelämän muutosten ja uusien sukupolvien siirtyessä työelämään. 

asiakastarina_Clas_Ohlsson2_1200x628– Clas Ohlsonilla halutaan panostaa valmentavaan johtajuuteen ja antaa kaikille työntekijöille mahdollisuus kasvaa ja kehittyä omassa roolissa, sanovat HR-päällikkö Martina Laxen (vasemmalla) ja Customer Interaction Leader Eija Ihanainen.

Coachaamalla luodaan hyvä yrityskulttuuri

Johtamisen treenisalin perustana on Clas Ohlsonin yrityskulttuuri, johon yrityksen kaikki toiminta perustuu. Yrityskulttuuriin kuuluu esimerkiksi yrityksen toimintatavat, mutta kaikkein parhaiten se heijastuu ihmisten käyttäytymiseen. 

– Valmennuksessa kiinnitämme erityistä huomiota ihmisten johtamiseen. Tehtävämme valmentajina on varmistaa, että Clas Ohlsonin kulttuuri näkyy niin ulospäin asiakkaillemme kuin meille itsellemmekin, Ihanainen sanoo.

Valmennusohjelmaan kuuluu kick-off-tapahtuman lisäksi johtajuuden teoriaa, ryhmätöitä ja coaching-tapaamisia pienryhmissä sekä kahdenvälisesti.

– Coaching antaa tilaa tutkia omia uskomuksia ja ajatuksia sekä vahvistaa esihenkilön onnistumista uudessa roolissaan, Ihanainen kertoo.

Valmennus on suunniteltu niin, että ne ovat helposti toteutettavissa myymälöissä lähellä oikeita työtilanteita. Jokainen tuo ryhmään omia johtamishaasteita ja onnistumisia, joita käsitellään pienryhmissä. Tarkoitus on sanoittaa arjen tilanteet auki, jotta niihin on helpompi löytää konkreettisia ratkaisuja. 

Ihanainen valmentaa paljon Clas Ohlsonin myymälöissä ja viettää aikaa työntekijöiden kanssa. Coachauksen ja yhdessä tekemisen kautta hän on mukana rakentamassa yrityskulttuuria, jossa jokaisella on hyvä olla ja onnistua omassa työssä.

– Myyntityö ja asiakaspalvelu on minulle henkilökohtaisesti sydämen asia. Pidän hyvin tärkeänä, että työntekijämme saavat tehdä monipuolista työtä, jossa he kokevat onnistumisen tunteita, Ihanainen sanoo.

asiakastarina_Clas_Ohlsson3_1200x628Kun rakennetaan välittämisen kulttuuria, esihenkilöt ja työntekijät jaksavat paremmin töissä, tietävät Eija Ihanainen ja Martina Laxen.

Työkykyjohtamiseen panostaminen on henkilökunnasta välittämistä

Esihenkilöt voivat vaikuttaa työntekijöiden työkykyyn, eli työntekijöiden jaksamiseen työssään ja miten työtehtävään panostetaan. Hyvinvoivat työntekijät ja työyhteisö puolestaan näkyvät positiivisesti yrityksen tuloksissa. 

Kuitenkin työterveyslaitoksen tekemän kesäkuussa julkaistun Miten Suomi voi? -tutkimuksen tulokset osoittavat, esihenkilöiltä pyydetään yhä harvemmin tukea omaan työhön ja jaksamiseen. Samaan aikaan monella alalla työn kuormittavuus on lisääntynyt ja työkyky laskenut.

– Tämä ei ole hyvä kombinaatio, jos keskimäärin ihmisten työkyky laskee, eikä tukea saa tai apua ei osata pyytää, Holmberg sanoo.

Holmberg on mukana laatimassa valmennusohjelmaa Clas Ohlsonin esihenkilöille. Valmennusohjelma sisältää neljä moduulia, jotka käsittelevät eri teemoja: esihenkilöiden omaa jaksamista, varhaista välittämistä, työterveyttä esihenkilöiden tukena ja kuormituksen hallintaa. 

– Myös Palvelualojen ammattiliitto on nostanut esille esihenkilöiden työn kuormituksen ja haluaa, että yritykset kiinnittäisivät siihen erityistä huomiota. Työpajassa haluamme nostaa esille myös yhteisöllisen välittämisen, jotta saataisiin luotua sellainen työkulttuuri, jossa työkaverit välittävät toisistaan, Holmberg sanoo.

Holmberg korostaa, että rakentamalla välittämisen kulttuuria, niin esihenkilöt kuin muutkin työntekijät jaksavat paremmin töissä. 

Kaipaatko vinkkejä yrityksesi työkykyjohtamiseen? Nappaa talteen HR-manager Martina Laxenin vinkit onnistuneeseen työkykyjohtamiseen:

1. Aito välittäminen henkilökunnasta on hyvän työkykyjohtamisen perusta.
2. Selkeät toimintatavat, rutiinit ja tavoitteet tukevat työntekijöiden työarkea.
3. Avoin työilmapiiri on yhdessä tekemisen kulmakivi. 
4. Ajoissa puuttuminen on välittämistä.
5. Yhteistyö eläkevakuutusyhtiön ja työterveyshuollon kanssa tukee yrityksen työkykyjohtamista. 

Lue, miksi johdon tulisi olla kiinnostunut työkykyjohtamisesta.
 
Kuuntele, miten ja miksi työkykyä kannattaa johtaa strategisesti.

 

Hae lisää luettavaa

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>