Jumplink

Kundbetjäning och försäljningsarbete utförs inom olika branscher, digitalisering förändrar arbetet

 

Kundbetjäning och försäljning är viktiga aktiviteter i många olika branscher i Finland. Särskilt inom handeln samt inom turism- och hotell- och restaurangbranschen utförs mycket försäljnings- och kundservicearbete i skift. Kundbetjäning och försäljningsarbete kan inkludera försäljning och presentation av olika produkter och tjänster, interaktion med kunder, främjande av försäljning, rådgivning till kunder och lösning av problem som kunder stöter på. Kundinteraktion är ofta en avgörande del av ett företags resultat. Att investera i ledning av arbetsförmåga är ett sätt att främja personalens välbefinnande, arbetsflit och företagets produktivitet. 

Digitalisering och teknologisk utveckling har en bred inverkan på kundservice- och försäljningsarbete. Införandet av artificiell intelligens kräver att man bekantar sig med teknikens möjligheter och begränsningar. Kreativitet, emotionell intelligens och förståelse för mänskliga perspektiv är viktiga mänskliga styrkor i kundservicearbete – även i en tid då tekniken utvecklas snabbt.

Utforska det omfattande informationspaketet

Belastningsfaktorer i kundbetjäning och försäljningsarbete

Sjukdomar i rörelseorganen är en vanlig orsak till sjukfrånvaro och arbetsoförmåga inom handeln och hotell- och restaurangbranschen. Många muskel- och rörelseproblem utvecklas som ett resultat av långvarig belastning. Hälsosamma och arbetsförmåga-stödjande arbetsmetoder som antas i början av karriären förhindrar utvecklingen och förekomsten av muskel- och skelettproblem under karriären.

Fysiskt belastande faktorer inom handeln och hotell- och restaurangbranschen 

Källä: Arbetslivskunskap, Arbetshälsoinstitutet (2019). Arbetarskyddscentralen: Kaupan työsuojelu (2020).
Diagram som visar fysiskt belastande faktorer inom försäljnings- och kundtjänstarbete.

Inom handeln beviljas invalidpension oftast på grund av sjukdomar i rörelseorganen

Källä:
Elos data (2020–2024)

invalidpension_beviljas

Viktiga resurser i kundbetjäning och försäljningsarbete

I kundbetjäning och försäljningsarbete är viktiga resurser för arbetsförmåga meningsfullt kundarbete, smidigt vardagsarbete, möjligheter att påverka arbetet och psykologisk säkerhet. I bästa fall upplever kundservice- och försäljningsarbete arbetsengagemang. Arbetsengagemang avser ett positivt motivations- och känslotillstånd på jobbet. Kännetecken för arbetsengagemang inkluderar energi i arbetet, entusiasm och fördjupning i arbetet. I kundservicearbete som stödjer arbetsförmåga förutses arbetstoppar, uppgifter och ansvar är tydliga, stödjande verktyg används vid behov, stöd finns tillgängligt för utmanande kundsituationer, och det finns en öppen och positiv diskussionsatmosfär i arbetsgemenskapen.

De arbetsplatser där den psykologiska tryggheten i snitt är starkare får relativt fler rekommendationer. 

Källa: Elos Undersökning av arbetsklimatet (2024)
Diagram som visar resurser för psykologisk trygghet inom försäljnings- och kundtjänstarbete

Unga anställda och mentalt välbefinnande i början av karriären

Kundbetjäning och försäljningsarbete har relativt fler unga anställda jämfört med andra branscher. Unga människor har ofta förmågan att se saker från nya perspektiv, vilket kan leda till viktiga utvecklingsidéer för arbetsplatser, men samtidigt delar de ofta en brist på erfarenhet inom branschen och arbetslivet.

En lyckad introduktionsupplevelse inkluderar inte bara orientering till uppgifter och förväntningar relaterade till arbetet utan också integration i arbetsgemenskapen och bekantskap med arbetsplatsens gemensamma praxis. En lyckad start i arbetet återspeglas i bättre prestation, engagemang för arbetsplatsen och välbefinnande på jobbet. En känsla av kontroll uppstår när arbetet är lämpligt utmanande, och tydlig kommunikation av arbetsmål minskar osäkerhet och stress.

När indexet för psykologisk trygghet är högt är det i snitt vanligare att personalen tillsammans utvecklar arbetssätten

Källa: Elos undersökning av arbetsklimatet (2022–2024)
Diagram som visar indexet för psykologisk trygghet inom försäljnings- och kundtjänstarbete

Lösningar för att stödja arbetsförmåga i försäljnings- och kundservicearbete:

Utveckling av arbetsmiljön och arbetsprocesserna för att stödja arbetet 

• Orientering till ergonomiska och hälsosamma arbetsmetoder 

• Praxis som främjar återhämtning från arbete 

• Skiftplanering som stödjer arbetsförmåga 

• Lösningar för att hantera brådska 

• Främjande av psykologisk säkerhet 

• Stöd för kompetensutveckling 

• Utveckling av en feedbackkultur 

• Erbjudande av lämpliga möjligheter för påverkan i arbetet 

• Stärkande av resurser för mentalt välbefinnande i alla stadier av karriären

Utforska det omfattande informationspaketet

Utöver statistik erbjuder våra informationspaket praktiska lösningar för hur man kan stödja arbetsförmåga. Här kan du ladda ner hela försäljning och kundbetjäning informationspaketet och utforska ämnet mer i detalj.

 

Ladda ner försäljning och kundbetjäning paketet