Kundbetjäning och försäljningsarbete utförs inom olika branscher, digitalisering förändrar arbetet
Kundbetjäning och försäljning är viktiga aktiviteter i många olika branscher i Finland. Särskilt inom handeln samt inom turism- och hotell- och restaurangbranschen utförs mycket försäljnings- och kundservicearbete i skift. Kundbetjäning och försäljningsarbete kan inkludera försäljning och presentation av olika produkter och tjänster, interaktion med kunder, främjande av försäljning, rådgivning till kunder och lösning av problem som kunder stöter på. Kundinteraktion är ofta en avgörande del av ett företags resultat. Att investera i ledning av arbetsförmåga är ett sätt att främja personalens välbefinnande, arbetsflit och företagets produktivitet.
Digitalisering och teknologisk utveckling har en bred inverkan på kundservice- och försäljningsarbete. Införandet av artificiell intelligens kräver att man bekantar sig med teknikens möjligheter och begränsningar. Kreativitet, emotionell intelligens och förståelse för mänskliga perspektiv är viktiga mänskliga styrkor i kundservicearbete – även i en tid då tekniken utvecklas snabbt.
Belastningsfaktorer i kundbetjäning och försäljningsarbete
Fysiskt belastande faktorer inom handeln och hotell- och restaurangbranschen

Inom handeln beviljas invalidpension oftast på grund av sjukdomar i rörelseorganen
Källä:
Elos data (2020–2024)

Viktiga resurser i kundbetjäning och försäljningsarbete
De arbetsplatser där den psykologiska tryggheten i snitt är starkare får relativt fler rekommendationer.

Unga anställda och mentalt välbefinnande i början av karriären
En lyckad introduktionsupplevelse inkluderar inte bara orientering till uppgifter och förväntningar relaterade till arbetet utan också integration i arbetsgemenskapen och bekantskap med arbetsplatsens gemensamma praxis. En lyckad start i arbetet återspeglas i bättre prestation, engagemang för arbetsplatsen och välbefinnande på jobbet. En känsla av kontroll uppstår när arbetet är lämpligt utmanande, och tydlig kommunikation av arbetsmål minskar osäkerhet och stress.
När indexet för psykologisk trygghet är högt är det i snitt vanligare att personalen tillsammans utvecklar arbetssätten

Lösningar för att stödja arbetsförmåga i försäljnings- och kundservicearbete:
Utveckling av arbetsmiljön och arbetsprocesserna för att stödja arbetet
• Orientering till ergonomiska och hälsosamma arbetsmetoder
• Praxis som främjar återhämtning från arbete
• Skiftplanering som stödjer arbetsförmåga
• Lösningar för att hantera brådska
• Främjande av psykologisk säkerhet
• Stöd för kompetensutveckling
• Utveckling av en feedbackkultur
• Erbjudande av lämpliga möjligheter för påverkan i arbetet
• Stärkande av resurser för mentalt välbefinnande i alla stadier av karriären