Rakennamme inhimillistä työelämää yksilö ja yhteisö mielessä
- asiakkaat
- strategiset yhteistyökumppanimme vakuuttamisessa
- työmarkkinajärjestöt
- yrittäjä- ja toimialajärjestöt
- viranomaiset ja päättäjät
- työeläkealan yhteistyö- ja edunvalvontajärjestöt
- henkilöstö
- sijoituskohteet
- hallintoelintemme ja neuvottelukuntiemme jäsenet
- koulut ja oppilaitokset
- media
Työkykypalvelut asiakkaillemme
Strategisena tavoitteenamme on olla työkykypalvelujen edelläkävijä vuoteen 2025 mennessä. Elon työkykypalvelutoiminto tukee asiakkaiden työkyvyttömyysriskinhallintaa auttamalla työkyvyttömyysriskien tunnistamisessa, vaikuttavien toimenpiteiden suunnittelussa ja vaikuttavuuden arvioinnissa. Työkykypalvelujen toiminta on ennakoivaa, tavoitteellista ja pitkäjänteistä ja toiminnan tavoitteena on, että asiakasyritysten työkyvyttömyysriski alenee. Asiantuntijamme ja työkalumme auttavat asiakkaita kehittämään ja ottamaan arjessa käyttöön työkykyä tukevia toimenpiteitä, jotta työntekijän työkyvyn heiketessä häntä osataan tukea oikea-aikaisesti. Tuemme asiakkaitamme esimerkiksi järjestämällä heille koulutuksia ja verkostotapaamisia.
Kuntoutuspalvelut ovat osa työkykypalvelujamme. Työuran ei tarvitse päättyä ennenaikaisesti, vaikka työkyky on heikentynyt. Kestävässä työelämässä kaikilla, myös osa- tai täsmätyökykyisillä, on edellytykset työskennellä. Ammatillinen kuntoutus on reitti takaisin työelämään työkyvyn ja terveyden rajoitteista huolimatta. Työkyvyttömyyseläkettä hakeneiden osalta varmistamme, että ammatillisen kuntoutuksen mahdollisuus ei jää hyödyntämättä. Kuntoutuksen avulla etsimme kestäviä ratkaisuja asiakkaidemme työurien pidentämiseen ja torjumme pysyvää työkyvyttömyyttä.
Yhteiskunnallinen vastuu
Meille on tärkeää ottaa osaa yhteiskunnalliseen keskusteluun, joka koskee inhimillisen työelämän rakentamista. Meillä on asiantuntijoita, joilla on tietoa ja näkemyksiä siitä, millaisessa murroksessa työelämä on, joten tahdomme saada heidän äänensä kuuluviin. Lisäksi tuotamme tietoa yhteiskunnallisenpäätöksenteon tueksi.
Tuemme yrittäjyyttä ja kestävää kasvua ja teemme työtä nuorten tulevaisuuden ja työelämätaitojen eteen. Olemme mukana esimerkiksi järjestämässä ja tukemassa erilaisia yrittäjäpalkintoja, joiden tavoitteena on kannustaa yrittäjyyteen ja nostaa erilaisia yrittäjiä esiin. Tapahtumien tiimoilta teemme yhteistyötä esimerkiksi Suomen yrittäjien ja Suomen yrittäjänaisten kanssa. Panostamme nuorten tulevaisuuteen esimerkiksi yhdessä Nuorten yrittäjyys ja talous NYT -järjestön kanssa järjestämällä tapahtumia kuten Job Shadow ja tekemällä oppilaitosyhteistöitä.
Vastuu omasta henkilöstöstä
Meille on tärkeää, että samat arvot, joita haluamme välittää ulospäin, ovat totta myös omalle henkilöstöllemme. Huolehdimme henkilöstömme työhyvinvoinnista ja kohtelemme kaikkia työntekijöitä tasa-arvoisesti. Elon henkilöstöjohtamisen perustana ovat arvomme avoimuus, aktiivisuus ja sitoutuminen. Henkilöstöpolitiikka kokoaa yhteen henkilöstöjohtamisen olennaiset periaatteet ja toimintamallit. Se tuo lisää läpinäkyvyyttä henkilöstöasioihin sekä vahvistaa yhteistä johtamiskulttuuriamme ja palvelee näin myös erinomaista henkilöstökokemusta.
Ylläpidämme aktiivista ja avointa viestintäkulttuuria. Tahdomme rohkaista työntekijöitä kertomaan mielipiteensä, jotta voimme kehittyä työnantajana. Henkilöstökyselyt ovat osa toimintamme vuosikelloa ja niiden tavoitteena on parantaa työyhteisön toimivuutta, työhyvinvointia ja yhteistyötä. Henkilöstökyselyjen perusteella olemme muuttaneet esimerkiksi henkilöstöetujamme ja etätyökäytänteitä. Toteutamme vuosittain kahdenlaisia kyselyjä: kvartaaleittain lyhyempiä Pulssi- kyselyjä ja laajemman Yhteiselo-tutkimuksen kerran vuodessa. Avainmittareina seuraamme suositteluhalukkuutta Elosta työnantajana (suosittelumittari eNPS) sekä henkilöstön kokemusta omasta työkyvystä.
Tarjoamme työntekijöillemme monipuoliset työsuhde-edut, jotka tukevat työhyvinvointia Työeläkeyhtiönä meille on selvää, että elämäntilanteet muuttuvat ja ihmisten työkyky voi elämän varrella vaihdella. Tämän vuoksi pyrimme työnantajana olemaan joustavia ja tukemaan työntekijöitä tilanteen vaatimalla tavalla.
Tahdomme olla työpaikka, jossa jokainen voi olla oma itsensä ja kokea olonsa arvostetuksi, minkä vuoksi panostamme monella eri tavoin tasa-arvoa edistäviin toimiin. Olemme esimerkiksi kouluttaneet koko organisaatiota DEI-asioista (diversity, equity & inclusion) ja ottaneet käyttöön DEI-mittarit, joita seuraamme, luoneet yhdenvertaisen palkitsemiskäytännön ja aloittaneet anonyymin rekrytoinnin kokeilun.