Suoraan sisältöön

Myynti – ja asiakaspalvelutyötä tehdään eri toimialoilla, digitalisoituminen muuttaa työtä

Myynti ja asiakaspalvelutyö ovat keskeisiä toimintoja monilla eri toimialoilla Suomessa. Erityisesti kaupan alalla sekä matkailu- ja ravitsemusaloilla tehdään runsaasti myynti- ja asiakaspalvelutyötä vuorotyönä. Myynti- ja asiakaspalvelutyö voi sisältää erilaisten tuotteiden ja palvelujen myyntiä ja esittelyä, vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa, myynnin edistämistä, asiakkaiden neuvontaa sekä asiakkaiden kohtaamien ongelmien ratkaisua. Asiakasvuorovaikutus on usein ratkaiseva osa yrityksen tulosta. Työkykyjohtamiseen panostaminen on keino edistää henkilöstön hyvinvointia, työn sujuvuutta ja yrityksen tuottavuutta.

Digitalisaatio ja teknologian kehittyminen vaikuttavat laaja-alaisesti asiakaspalvelu- ja myyntityöhön. Tekoälyn käyttöönotto edellyttää perehtymistä teknologian mahdollisuuksiin ja rajoituksiin.  Luovuus, tunneäly ja inhimillisten näkökulmien ymmärtäminen ovat keskeisiä ihmisen vahvuuksia asiakaspalvelutyössä – myös ajassa, jossa teknologia kehittyy nopeasti.

 

Tutustu kattavaan myynti- ja asiakaspalvelutyön tietopakettiin

Lataa tästä koko myynti- ja asiakaspalvelutyön tietopaketti (pdf)

Myynti- ja asiakaspalvelutyön kuormitustekijät

Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat yleinen syy sairauspoissaoloihin ja työkyvyttömyyteen kaupan, majoitus- ja ravitsemustoiminnan aloilla. Monet tuki- ja liikuntaelinvaivat kehittyvät pitkään kestäneen kuormituksen seurauksena. Työuran alussa omaksutut terveelliset ja työkykyä tukevat työskentelytavat ennaltaehkäisevät tuki- ja liikuntaelinvaivojen kehittymistä ja ilmenemistä työuran aikana.

 

Mahdollisia psykososiaalisia kuormitustekijöitä myynti- ja asiakaspalvelutyössä ovat muun muassa kiire, haastavat asiakastilanteet ja vuorotyö. Kuormitustekijöitä voidaan hallinta myynti- ja asiakaspalvelutyössä muun muassa seuraavin keinoin:

  • Hyvä työergonomia sisältäen terveellisiin ja sujuviin työskentelytapoihin perehdytyksen 

  • Työkuormituksen seuraaminen ja työmäärän ennakointi

  • Työn priorisoinnin tuki

  • Työkykyä tukeva työvuorosuunnittelu ja vaikutusmahdollisuudet työaikoihin

  • Osaamisen kehittymisen tukeminen

  • Selkeät toimintamalit asiakastyön tueksi

Kaupan, majoitus- ja ravitsemus alan työntekijöille fyysistä kuormitusta aiheuttavat tekijät 

Lähteet: Työelämätieto, Työterveyslaitos, 2019 
Työturvallisuuskeskus: Kaupan työsuojelu 2020

Kuvaaja, joka osoittaa fyysisiä kuormitustekijöitä myynti- ja asiakaspalvelutyössä

Tuki- ja liikuntaelinsairauksilla on merkittävin osuus työkyvyttömyyseläke myönnöistä kaupan alalla. 

Lähde:
Elon data
2020 – 2024

Graafi, jossa kuvataan eläkepäätösten syitä myynnin ja asiakaspalvelun tehtävissä

Keskeiset voimavarat myynti- ja asiakaspalvelutyössä

Myynti- ja asiakaspalvelutyössä työkyvyn keskeisiä voimavaroja ovat merkityksellinen asiakastyö, työn arjen sujuvuus, vaikutusmahdollisuudet työhön ja psykologinen turvallisuus. Parhaimmillaan asiakaspalvelu- ja myyntityössä koetaan työn imua. Työn imu tarkoittaa myönteistä motivaatio- ja tunnetilaa työssä. Työn imun tuntomerkkejä ovat tarmokkuus työssä, innostuneisuus ja uppoutuminen työhön

Työkykyä tukevassa asiakaspalvelutyössä työn kiirehuiput on pyritty ennakoimaan, työtehtävät ja vastuut ovat selkeitä, työtä tukevat apuvälineet ovat soveltuvin osin käytössä, haastaviin asiakastilanteisiin saa tarvittaessa tukea ja työyhteisössä on avoin ja myönteinen keskusteluilmapiiri.

Psykologista turvallisuutta tukevat voimavarat ovat yhteydessä työpaikan suositeltavuuteen.

 Lähde: Elon Työyhteisömittari (2024)

Kuvaaja, joka osoittaa psykologisen turvallisuuden voimavaroja myynti- ja asiakaspalvelutyössä

Nuoret työntekijät ja mielen hyvinvointi työuran alussa

 Myynti- ja asiakaspalvelutyössä on suhteessa muihin toimialoihin enemmän nuoria työntekijöitä. Nuoret osaavat usein tarkastella asioita uudenlaisista näkökulmista, mikä voi lisätä tuottaa tärkeitä kehittämisideoita työpaikoille, mutta samalla nuoria yhdistää usein kokemattomuus toimialasta ja työelämästä.

Onnistunut työhöntulokokemus sisältää työtehtäviin ja työtä koskeviin odotuksiin perehdyttämisen lisäksi myös osallistamisen työyhteisöön ja työpaikan yhteisiin toimintatapojen tutustumisen. Onnistunut työn aloitus näkyy parempana työssä suoriutumisena, työpaikkaan sitoutumisena ja hyvinvointina työssä. Hallinnan tunne syntyy, kun työ on sopivan haastavaa ja työn tavoitteiden selkeä viestiminen vähentää epävarmuutta ja stressiä. 

Kun psykologisen turvallisuuden indeksin taso on korkea, yhteisiä työtapoja kehitetään runsaammin

 Lähde: Elon Työyhteisömittari (2024)

Kuvaaja, joka osoittaa psykologisen turvallisuuden korrelaation uusien työtapojen kehittämiseen

Ratkaisuja myynti- ja asiakaspalvelutyön työkyvyn tueksi

  • Työympäristön, työprosessien kehittäminen työtä tukevaksi

  • Perehdytys ergonomisiin ja terveellisiin työmenetelmiin

  • Työstä palautumista edistävät käytännöt

  • Työkykyä tukeva työvuorosuunnittelu

  • Kiireen hallinnan ratkaisut

  • Psykologisen turvallisuuden edistäminen

  • Osaamisen kehittymisen tuki

  • Palautekulttuurin kehittäminen

  • Työhön sopivien vaikutusmahdollisuuksien tarjoaminen 

  • Mielen hyvinvoinnin voimavarojen vahvistaminen työuran kaikissa vaiheissa 

Tutustu koko kattavaan tietopakettiin

Työkykyjohtamista tukevan tilastotiedon lisäksi tietopakettimme tarjoavat arkeen sopivia ratkaisukeinoja työkyvyn tueksi.
Tästä pääset lataamaan koko myynti-ja asiakaspalvelutyön tietopaketin ja tutustumaan aiheeseen tarkemmin. 

Lataa tästä myynti- ja asiakaspalvelutyön tietopaketti

<noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P23HWQ" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>