FöPL-försäkring år 2026
FöPL-avgiften år 2026
YEL-avgiften är nästa år densamma för företagare i alla åldrar.
År 2026 är YEL-avgiften 24,4 % av företagarnas arbetsinkomst.
Arbetsinkomstgränser år 2026
- Nedre gräns 9 423,09 €/år
- Möjlighet att omfattas av arbetslöshetsskyddet 15 481,00 €/år
- Övre gräns 214 000,00 €/år
Du kan uppdatera din arbetsinkomst till aktuell nivå i Elos webbtjänst.
Kontrollera om din FöPL-arbetsinkomst ligger på rätt nivå
Din FöPL-arbetsinkomst ska motsvara värdet på din arbetsinsats i företaget. I praktiken innebär det ett belopp som skulle betalas till en person som anställs för att göra samma arbete.
Från och med den 1 januari 2026 höjs FöPL-arbetsinkomsten för alla företagare enligt den årliga lagstadgade lönekoefficienten. Syftet är att hålla företagarens arbetsinkomst i linje med den allmänna löne- och prisutvecklingen. Ändringen syns i din försäkring på fliken FöPL-arbetsinkomst i vår webbtjänst.
Var noga med att uppdatera din arbetsinkomst när det sker förändringar i din företagsverksamhet. När du håller din arbetsinkomst uppdaterad behöver du inte göra några ändringar vid den treåriga inkomstkontrollen.
Utöver ålderspensionen påverkar din arbetsinkomst direkt nivån på olika sociala förmåner och andra pensioner, och en korrekt fastställd arbetsinkomst ger dig skydd även medan du ännu är i arbetslivet. Genom att se till att arbetsinkomsten ligger på rätt nivå tryggar du din försörjning under sjukdom, föräldraskap och ålderdom.
Om din årliga arbetsinkomst understiger den nedre gräns som fastställts för arbetslöshetsskyddet 15 481 euro (2026), kan du inte bli medlem i en arbetslöshetskassa och är inte heller berättigad till grunddagpenning från FPA. För företagare uppfylls arbetsvillkoret inte för den tid då FöPL-arbetsinkomsten understiger den fastställda gränsen.
Kom ihåg att meddela dina betalda FöPL-avgifter till beskattningen
Som företagare kan du dra av dina FöPL-avgifter i din egen eller din makes/makas beskattning om du själv har betalat dem. Observera att du som företagare själv ska se till att FöPL-avgifterna dras av i beskattningen. Avgiftsuppgifterna överförs inte från pensionsbolaget till Skatteförvaltningen. Vid behov får du i Elos webbtjänst en utskrift av de FöPL-avgifter du betalt. Om ditt företag har betalat FöPL-avgifterna kan de dras av som omkostnader för företaget.
Sköt ärendena i webbtjänsten
I webbtjänsten kan du
- skriv ut intyg
- be om betalningstid för din faktura
- ändra arbetsinkomsten samt
- meddela om ändringar i uppgifterna.
Har du börjat använda e-fakturor?
Om ditt företag har en nätfakturaadress kan du meddela den i vår webbtjänst. Du kan ingå ett nätfaktureringsavtal i din egen nätbank.
Planerar du att anställa någon?
Läs mer och teckna en ArPL-försäkring